خبرگزاری کار ایران

معرفی قضات برگزیده جشنواره آرا برتر در حوزه مجازات جایگزین حبس

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۰۴۱

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: علاوه بر معرفی آراء برتر، باید نهادهای پذیرنده و مجریان احکام را که بیشترین همکاری را در این باره داشته اند معرفی و از آنان تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در اختتامیه دومین جشنواره آرا برتر مجازات جایگزین حبس، تعلیق اجرای مجازات وتعویق صدور حکم، اظهار کرد: موفقیت ناشی از صدور حکم توسط قاضی در گروی همکاری نهادهای پذیرنده و داشتن واحد اجرای احکام مناسب و توانمند در دادسراها است.

وی اظهار کرد: از سه دهه گذشته توجه علمای حقوق کیفری و جرم شناسی در حوزه اصلاح وتربیت و باز اجتماعی شدن مجرمان به طور جدی تر متوجه مکانیزم های اصلاحی شده است.

الفت گفت: سیاست کیفری از مجازات به مفهوم سالب آزادی و مجازات های سنتی به سمت سیاست کیفری ترمیمی با نگاه به منافع و مصالح جامعه و حضور نفوس به خطا رفته در کنار خانواده و دور نکردن آنها از مسوولیت های اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: کاهش جمعیت زندانی و به کارگیری ظرفیت های نهادهای پذیرنده به منظور تربیت مجرم از جمله سیاست های قوه قضاییه است که توسط آیت اله رییسی اعلام شده است.

او بیان کرد: قوه قضاییه تلاش می کند نگاه وسوگیری قضات را برای تعیین مجازات حبس تغییر دهد و آنها را تشویق کند با دقت نظر از رویه قدیمی و سنتی که در صدور احکام جا افتاده است به سمت بهره مندی از مجازات های جایگزین حرکت کنند.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: پیشنهاد می کنم احکام منتخب مجازات های جایزگزین حبس را توسط تیم مجرب ترجمه و در اختیارسایر کشورها قراردهیم.

الفت همچنین افزود: ضروری است تا قضات جوان از نظرات و تجربیات قضات پیشکسوت بهره برداری کنند. 

وی با اشاره به اینکه امروزه با جمعیت قابل توجهی مجرم در زندانها مواجه هستیم اظهار کرد: نگهداری زندانیان هزینه سنگینی را به بودجه عمومی تحمیل می کند. همچنین فرد را از نهاد خانواده دور کرده و از طرفی آنان در زندان با انواع جرم آشنا می شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان گفت: باید در مصرف بودجه عمومی صرفه جویی کرد و این بودجه را در مسیر اصلاح و تربیت استفاده کرد.   

در پایان از ۹ قاضی برتر به دلیل صدور بهترین رای در موضوعات مجازات جایگزین حبس، تعلیق اجرای مجازات و تعویق صدور حکم تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز