خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

به پیشرفت‌‌های خوبی در مبارزه با کرونا رسیدیم/ ۳ ماه نفس‌گیر را پشت سر گذاشتیم/ تا پایان مسیر راه زیادی داریم/ مردم به زودی شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۲۶۵

رئس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره روز قدس به تشریح اقدامات دولت در زمینه مقابله با کرونا و دیگر مسائل پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ۳۱ اردبیشهت ۹۸ در هیات دولت گفت: روز قدس امسال با شرایط خودش در مناطق سفید که نماز جمعه برقرار است، برگزار می‌شود. مردم در این مناطق ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند و آنهایی که در مناطق غیرسفید هستند از طریق فضای مجازی و در چارچوبی که امکانپذیر است، همراهی می‌کنند و ما آن هدف اصلی را از یاد نمی‌بریم.

روحانی با بیان اینکه ما همیشه با ستم‌گران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از ستون‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی همین است که در برابر ستمگران بایستیم. مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند و هر روز بر آنها ستم روا داشته می‌شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی بویژه در رأس آنها آمریکا، حامی ظالمان، صهیونیست‌ها و آپارتاید بودند و علیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ماست که حق در برابر باطل پیروز خواهد شد.

وی ادامه داد: درست است که فشارهای جدید علیه فلسطین انجام می‌شود اما اراده پولادین مردم فلسطین و مقاومت آنها ادامه می‌یابد و به نتیجه خواهد رسید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: فلسفه روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد و فلسطین روزی آزاد می‌شود و ما نیز این ظلم و ستم را نمی‌پذیریم. روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.

وی افزود: نکته دیگری که هم بشارت و هم مورد توجه مردم عزیز کشورمان است این است که در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی در این مدت داشته‌ایم، سه ماه نفس‌گیر داشتیم که کادر درمان ما برای خانواده‌های عزیزی که عزیزانشان در بیمارستان بودند، تلاش کردند و آنها که عزیزانشان را از دست دادند مظلومانه نتوانستند حتی برای آنها یک مجلس ترحیم را برگزار کنند و ما باید به همه آنها تسلیت بگوییم و در غم همه آنها سهیم و شریک هستیم.

وی با بیان اینکه اما در عین حال در این سه ماه ما قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیچ‌گاه عقب‌نشینی نداشتیم و در مجموع پیشرفت خوبی در مسیر مبارزه با این ویروس خطرناک داشته‌ایم و تقریباً به مرز مهار آن رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر همه کمک کنند و دست به دست یکدیگر بدهیم، حتی امروز می‌بایست وضع بهتری می‌داشتیم اگر چند استانی که شرایطشان نامناسب است این روزها احتیاطات لازم را انجام داده و دستورالعمل‌ها را دقیق اجرا می‌کردند شاید این مشکلات را نمی‌داشتیم اما به هر حال ما از ابتدا راهی که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود بلکه سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود.

رئیس دولت دوازدهم افزود: از مردم درخواست کرده و کمک خواستیم به مردم‌مان عرض کردیم که آنها باید به صحنه بیایند و انصافاً مردم به خوبی کمک کردند و به خوبی به این درخواست پزشکان و پرستاران و کادر درمان و متخصصین و مسئولان پاسخ مثبت دادند و باید این راه را ادامه بدهیم. تا پایان مسیر راه زیادی داریم نباید غافل و دلخوش به موفقیت‌هایمان بشویم و اگر همه یکدیگر را یاری کنیم، انشالله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به پایان راهی که مدنظرمان است می‌رسیم.

وی اضافه کرد: البته پایان این را کمی طولانی‌تر از آن چیزی است که در ذهن مردم وجود دارد آخر بهمن که این بیماری شروع شد مردم فکر می‌کردند که باید اقداماتی انجام داده و این بیماری در اسفند ماه تمام می‌شود یا فکر می‌کردند در نیمه فروردین تمام می‌شود. در حالی که مشخص بود این راه، راه بلندی است و همت بلند می‌خواهد، مراقبت و رعایت دستورالعمل‌ها را می‌خواهد که انشاالله این راه را راحت‌تر و با خسارت کمتر طی خواهیم کرد.

رئیس دولت با بیان اینکه دولت حمایت‌های خودش را از مردم عزیزی که در این مدت مشکلاتی در زندگی و وضعیت اقتصادی داشتند ادامه خواهد داد، افزود: برای آموزش فرزندان شما تلاش‌های زیادی شده است. آنجایی که باید، فضای مجازی به صورت مجانی در اختیار مردم گذاشته می‌شود و آنجایی که باید، دولت به مردم در حد توانش کمک خواهد کرد. در چند روز اخیر تصمیم گرفتیم به شرکت‌های حمل و نقل و هوایی کمک کنیم، مقدار کمک‌ها مشخص شده است و حتی برای رانندگان داخل شهری و بین‌شهری کمک‌های لازم مدنظر قرار داده شده است. همچنین برای بسیاری از بنگاه‌ها کمک‌‌های لازم دیده شده است.

وی تصریح کرد: تا پایان خرداد باید همه آنها عملیاتی شوند و اجرای ما حداکثر در ماه خرداد و همه مواردی که مصوب شده باید اجرایی و عملیاتی شود. من در اینجا می‌خواهم به مردم عزیز و بزرگوار قول بدهم که آنچه که در فضای مجازی برخی شایعه کرده و ایجاد تردید می‌کنند، اشتباه بوده و مردم هیچ نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند. ما ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم انجام شده و انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی ما امسال وضع مناسبی بوده و مناسب خواهد بود، گفت: در قدم اول کشاورزان ما به اندازه نیاز گندم تولید کرده‌اند  که دولت آنها را خریداری می‌کند. مردم نباید هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی خودشان داشته باشند.

وی با اشاره به  بحث مفصلی که برای صادرات غیرنفتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: شرایط صادرات غیرنفتی ما مطلوب است امسال البته در یکی دو ماه اخیر به دلیل این که مرزهای ما به دلیل کرونا با همسایه‌ها دچار مشکل شده و بسته بودند مشکل داشتیم، اما مرزها در حال گشایش است و صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا خواهد کرد و  ارز به بخش نیما سرازیر خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید می‌کنم که قیمت ارز باید به شرایط تعادل بازگردد. در زمینه بودجه ما در هفته گذشته مصوبات بسیار خوبی در شورای هماهنگی سه قوه داشتیم که آن را خدمت مقام معظم رهبری نیز ارسال کردیم و ایشان نیز تایید کردند ما مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت و همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مردم به زودی شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود که اوراقی بدون ریسکی خواهند بود که  در بازار تحرک وجود خواهد آورد.

رییس‌جمهور در ادامه در خصوص آزادسازی سهام عدالت، گفت: ما برای رفاه مردم درخصوص سهام عدالت تصمیم‌هایی گرفتیم که قدم به قدم اجرا می‌شود و امیدوارم که ۳۰ درصد از سهام که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به بانک‌ها و سپردن وکالت به بانک‌ها از آن استفاده کنند، البته بانک‌ها اجازه ندارند که خودشان آن را خریداری کنند و تنها واسطه هستند، این اقدام برای مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند یک گشایش و روزنه‌ای خواهد بود، همچنین وزارت اقتصاد نیز همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا مردم یک شرایط بهتری در سال جاری داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در سال جاری سختی داریم اما در عین حال آنچه که در بعضی فضاها گفته می‌شود، نادرست است. ما با کمک یکدیگر از این فضا عبور خواهیم کرد اما دیدیم آن‌هایی که توطئه چیدند و علیه این ملت دسیسه کردند، خود امروز گرفتارترین دولت در دنیا هستند، کاخ نشینان کاخ سفید امروز دچار بدترین مشکلات درون خود هستند و بدترین روش‌ها را برای مبارزه با کرونا به دنیا عرضه کردند و نشان دادند که چقدر ناتوان هستند. اخیراً کشوری از آمریکا درخواست کمک کرد و آمریکا با چه ادبیاتی تنها ۱۰۰ عدد ونتیلاتور به این کشور داد در حالی که ۱۰۰ عدد تنها تولید سه روز یکی از شرکت‌های ما است، مردم و شرکت‌های ما حرکت بسیار خوبی را شروع کردند، در این راستا و ان‌شاءالله ما به خوبی از این راه سخت با هم عبور خواهیم کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به وقایع اخیر منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم این است که باید خوشحال باشیم برای شرایطی که اخیراً برای دو کشور همسایه ما ایجاد شد، در یکسو کشور عراق که مردم آن به دلیل عدم تشکیل دولت در سختی بودند، با یک توافق خوب که الحمدالله بین گروه‌های مختلف شیعه و سنی صورت گرفت دولتی سر کار آمد که این اتفاق خوبی برای ثبات عراق و نشاط اقتصادی عراق در این روزهای سخت خواهد بود و ما هم به عنوان برادر، دوست و همسایه همیشه در کنار عراق بودیم و خواهیم بود. همچنین در مرز شرقی ما اختلافاتی در افغانستان بود که امروز به توافق و تفاهم منجر شد که موجب استقرار ثبات و امنیت بیشتر در افغانستان خواهد شد، ما بیشترین حساسیت را نسبت به سرنوشت مردم افغانستان داریم چرا که بیشترین کمک را در ۴۲ سال گذشته به مجاهدت و جهاد این مردم داشتیم و حتی مهاجرین آن‌ها را در طول این مدت پذیرفتیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم، اینکه به برکت ماه مبارک رمضان در غرب و شرق کشور شاهد یک نوع ثبات در این ایام هستیم، بسیار خوشحال و خرسند هستیم.

رییس دولت در ادامه سخنان خود در جلسه هیات دولت به پایان کار مجلس دهم اشاره کرد و بیان داشت: نکته آخر پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که امروز مراسم اختتامیه مجلس برگزار می‌شود، ما چهار سال با این مجلس کار کردیم، در بسیاری از روزها در کنار هم بودیم و همدیگر را یاری کردیم اما بیش از این می‌توانستیم کمک کنیم، در سال ۹۶ وقتی دولت را به مجلس ارائه کردیم با تایید مجلس مواجه شد، همچنین لوایحی که ارائه کردیم تصویب شد، لایحه مربوط به بودجه سالانه هر سال با مقداری کم یا زیاد تصویب شد.

وی ادامه داد: مجلس نقش بسیار مهمی برای مردم دارد و در نظر مردم از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین این جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از روز اول تاکنون هیچ وقت فقط دوره فترت نداشتیم، پس از انقلاب مشروطه که مجلس در کشور تشکیل شد در ادوار مختلف مواردی بود که مجلس می‌آمد و منحل می‌شد یا یکی دو سال مجلس نبود اما در جمهوری اسلامی از اسفند سال ۵۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار و در خرداد ۵۹ اولین مجلس شورای اسلامی افتتاح شد تا همین امروز همینطور ۴ سال به ۴ سال این ۱۰ دوره آمدند و رفتند بدون اینکه خللی در این امر ایجاد شود البته شرایط کشور در هر دوره فرق می‌کرد و هرکدام از مجالس در یک شرایطی تشکیل می‌شد.

روحانی در ادامه با تشکر از مجلس دهم، اظهار داشت: من در اینجا باید از مجلس دهم تشکر و سپاسگزاری کنم به دلیل حمایت‌ها، همکاری‌ها و تفاهم‌هایی که با هم داشتیم قدردانم و می‌توانستیم همکاری و تفاهم بیشتری داشته باشیم و این امیدواری را برای مجلس آینده می‌گذارم. ما با مجلس دهم می‌توانستیم نزدیکتر باشیم و تفاهم بیشتر داشته باشیم و سریع‌تر کارها را پیش ببریم، در یک مورد برای مثال یک چیزی را که ما لازم می‌دانستیم برای کشور و به صورت لایحه دو فوریت تقدیم کردیم اکنون سه سال در مجلس مانده و به جایی هم نرسید در حالی که می‌توانستیم آن‌ها را با هماهنگی نزدیک‌تر انجام دهیم ولی خب ما در برابر اختیاراتی که قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته است، تسلیم هستیم.

وی ادامه داد: ما مجری قانون اساسی هستیم و خواهیم بود، آرزوی من این است که روابط ما با مجلس آینده هم همینطور باشد و این موجب خوشحالی مردم است در شرایطی که امسال تحریم‌ها وجود دارد، مردم دلشان می‌خواهد همه آن‌هایی که منتخب مردم هستند،  با هم همکاری کنند. دولت اکنون منتخب مردم است همانطور که مجلس هم منتخب مردم است و مبنای مشروعیت هر دوی ما یکی است و آن رای مردم است، همه‌ی ما وکیل مردم هستیم. همه این اختیارات متعلق به مردم است که برای یک مدت محدودی با رای خود در اختیار افرادی قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند که در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب تعهد و قولی که به مردم دادند، وظایف خود را ادا کنند.

رییس دولت همچنین گفت: همه ما نماینده مردم هستیم و ان‌شاءالله در مجلس آینده که از هفته آتی کار خود را آغاز خواهد کرد با هم همکاری خواهیم داشت و اینکه مجلس یا دولت از کدام جناح است فرعیات است.

وی ادامه داد: وقتی انسان در مسند مسئولیت قرار می‌گیرد و متوجه می‌شود که با چه بار سنگینی از مسئولیت مواجه است، این بار انقدر سنگین است که باید مسائل حزبی و سیاسی فراموش شود. ما آغاز کار و فعالیت مجلس یازدهم را که بعد از ماه مبارک و مقدس رمضان است، به فال نیک می‌گیریم و از همین جا اعلام می‌کنیم در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود.

روحانی در پایان بیان داشت: اگر وکیل مردم هستیم مردم از دولت و مجلس می‌خواهند که با همکاری مشکلات و معضلات مردم را حل کنند و ان‌شاءالله چنین خواهد بود و من امیدوارم که در ماه‌های آینده شاهد اجرای همین حرف‌ها باشیم و مردم شاهد فعالیت همه مسئولین و حل مشکلات خودشان باشند تا با کمک هم بتوانیم ایرانی سر افراز تر را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز