خبرگزاری کار ایران

موسوی:

رهبر معظم انقلاب از دیپلمات‌های برجسته دنیا و یک استراتژیست فوق‌العاده هستند

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۰۷۸

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعتقاد دارم مقام معظم رهبری از دیپلمات‌های برجسته دنیا و یک استراتژیست هستند و دنیا هم به آن اذعان دارند.

به گزارش ایلنا، سید عباس موسوی شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی وزارت خارجه در همه کشورها را نیمی از دولت توصیف کرد و گفت: رفتار، منش و دیدگاه‌های دولت‌ها در سطح جهان با وزارت خارجه آن سنجیده می‌شود هر چه حوادث و اتفاقات دنیا بیشتر باشد، بیشتر بروز و ظهور داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اتفاقات سال‌های گذشته، ادامه داد: روند تحولات بین المللی به دلایل مختلفی چون ژئوپلیتیک تا تکنولوژیک و حتی اقتصادی شتاب بیشتری گرفته و هر کشور باید جایگاه خود را در این تحولات تبیین و موضع خود را مشخص کند.

موسوی، درباره پروتکل پوشش دیپلمات‌ها گفت: ‌در وزارت خارجه‌های مختلف دپارتمانی به نام اداره کل تشریفات وجود دارد و برخی معتقدند ۵۰ درصد کار سیاست خارجی، پروتکل تشریفات است از طرز پوشش تا نحوه دست دادن، نشستن، نحوه مذاکره، تعداد افراد و ضیافت‌هایی که شرکت می‌کنند همه براساس اصول و قوانین خاصی است که باید انجام شود.

وی به نحوه ارتباطات خود با سخنگویان پیشین وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: بیشترین رفاقت را با سید عباس عراقچی دارم؛ وی خیلی صبور، متین، دقیق، و یک دیپلمات برجسته و آگاه است. هر کدام از سخنگوها ویژگی های خاص داشتند، از آقای آصفی گرفته تا مرضیه افخم که نخستین سخنگوی زن و نخستین زن سفیر هر کدام ویژگی خاصی داشتند.

سخنگوی وزارت امورخارجه این جمله رهبری که «بنده دیپلمات نیستم انقلابی‌ام»، را موضع‌گیری دقیق دانست و خاطرنشان کرد: به نظر من ایشان رهبر انقلاب هستند و ضمن اینکه اعتقاد دارم از دیپلمات‌های برجسته دنیا و یک استراتژیست هستند و دنیا هم به آن اذعان دارد. فردی که دنیا، مناسبات، نقاط ضعف کشورها و حتی افراد را می شناسند و تصمیم‌گیری می‌کنند. البته رهبری در فرمایش‌های خودشان وقتی می خواهند به صراحت بگویند اینگونه سخن می‌گویند و به این معنی نیست دیپلمات‌ها انقلابی نیستند به این معنی است دیپلمات ها کمی ملاحظه دارند و گاهی این ملاحظات ایجاب می‌کند اما در ایشان به عنوان رهبر انقلاب، ملاحظات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از ۱۴ سالگی در جبهه بوده و برای حضور در جبهه شناسنامه را دستکاری و سه سال بزرگتر کرده بود، گفت: از انتهای شناسنامه بخشی را کندم و به جای متولد ۵۰ نوشتم ۴۷ و کپی کردم که شناسنامه‌ام بعدها مخدوش شد. سال ۶۴ جبهه کردستان و بعد در عملیات آزادسازی مهران بودم. اواخر جنگ در عملیات بیت المقدس ۷ حضور داشتم. حضور من در جبهه بین ۶۴ تا ۶۷ به صورت متناوب بود که در مجموع یک سال شد.

موسوی درباره مطالبه شخصی خود در مواجهه با ترامپ گفت: ترامپ راجع به ایران خیلی اشتباه می کند، ما و مردم ما را نمی‌شناسد و  فکر می‌کند زرنگ است و باید اجازه داد فکر کند زرنگ است.  

وی نقطه ضعف ترامپ را خودشیفتگی و گوش نکردن به نظرات کارشناسان و انجام تصمیمات غریزی و سریع عنوان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حواشی پیش آمده در بحث کرونا گفت: نگاه‌های افراطی و تفریطی همه جا است اما نباید به حواشی توجه کرد؛ روابط خارجی مستقل و متواضعی داریم و افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که کشور مستقلی است.

وی ادامه داد: اصل در روابط خارجی، عمل بر روابط مستقل است. نگاه وزارت خارجه نگاه و عمل به منافع ملی است.  کشور چین که اوایل این بیماری رخ داد اوایل مقداری کمک کردیم و مقداری جنس فروختیم؛ مردم ما با ساختن ویدئو با آنان ابراز همدردی کردند و آنان هم به ما پاسخ دادند. کما اینکه از کمک کشورهای دیگر هم  قدردانی کردیم و پاسخ دادیم و اینها دلیل براین نیست به کشوری گرایش داشته باشیم.

موسوی تصریح کرد: بر میزان و مبنای احترام و اذیتی کشورها واکنش متقابلی انجام می‌دهیم. آمریکایی ها واقعا دنبال گل آلود کردن فضا، ماهی‌گیری خاص و دنبال این هستند که هم سرکوفت بزنند و هم کمکی به رخ بکشند اما آن را انجام ندهند.

سیدعباس موسوی خود را متولد خرداد ۱۳۵۰ از خانواده ای کشاورززاده در روستای معلم کلای شهرستان محمودآباد مازندران معرفی و تصریح کرد: دهه پنجاهی‌ها کودکی های خاصی را تجربه کردند، بعد انقلاب شد و بعد جنگ را پیش رو داشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز