خبرگزاری کار ایران

مناظره شاخص‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی؛

قاضی‌زاده هاشمی: انصافا جهانگیری از لحاظ اجرایی گزینه بهتری بود /کواکبیان: روحانی حرف‌هایش را دیر مطرح کرده اما باید پیگیری کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۱۹۵

نشست مناظره سیاسی رودرو و با موضوع شاخص‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی بین مصطفی کواکبیان و سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و به همت معاونت سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نخستین نشست انتخاباتی بسیج دانشگاه صداوسیما دقایقی پیش در این دانشگاه برگزار شد.

مصطفی کواکبیان در ابتدای این مناظره در پاسخ به این سوال که عملکرد فراکسیون امید را برای تحقق شفافیت چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: واقعیت این است که عملکرد فراکسیون‌ها نمی‌تواند خیلی جدا از عملکرد کل مجلس باشد. صراحتا عرض کنم برنامه‌ای که بر اساس آن ایده‌هایی برای مجلس دهم داشتیم به آنها نرسیدیم. ما فکر می کردیم می‌توانیم تحولی اساسی در مجلس ایجاد کنیم که این توفیق را نداشتیم که عمدتا به این برمی‌گردد که مجلس دهم یک ساختار حزبی ندارد و فقط ممکن است ساختار جناحی وجود داشته باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب تصریح کرد: ما نتوانستیم یک ساختار حزبی برای مجلس داشته باشیم و حتی ساختار فراکسیون‌های ما هم دچار ضعف‌هایی است. در مجلس دهم یکسری پیدا شدند که معلوم نیست مواضعشان چیست و لذا گاهی با ما و گاهی هم با اصولگراها هستند و این مشکلی است که ما داریم. خیلی‌ها با ما عکس یادگاری گرفتند اما زنبیل را جای دیگری گذاشتند.

این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: در مجلس دهم نه می‌دانیم چه می‌خواهیم و نه نمی‌دانیم چه نمی‌خواهیم. ما در بعضی طرح‌ها موفق بودیم چون فراکسیون مستقلی ما را همراهی می‌کردند و گاهی هم خیر. این ضعف باید جوری ترمیم شود. من می‌گویم حل مشکل همان است که احزاب باید تقویت شوند. ما در تمامی طرح‌هایی که به نفع مردم و دولت بوده است، حتما سردمداری کردیم و جدی گرفتیم.

وی افزود:  دولت طرفدار این بود این اواخر قیمت بنزین افزایش یاید و ما مخالفت کردیم.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: صحبت ما را روی اشخاص ببرید چون اگر می‌خواستید آرای فراکسیون را بدانید باید اعضای هیات رئیسه فراکسیون‌ها را دعوت می‌کردید.

وی ادامه داد: شفافیت به این معنا در این مجلس مطرح شده است. این چند طرحی هم که مطرح شده قابل تقدیر است. جاهایی هم دچار نقص شده که خود این باعث نقد شدید مجلس شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به بحث عدالت گفت: این‌ها مفاهیمی کلی است. حضرت آقا می‌فرمایند مردم باید کل امور را بدانند جز موارد امنیتی. دوستان دنبال گران کردن بنزین بودند و باطن این قضیه به این بر می‌گردد که چون کشور دچار کسری بودجه شده است سراغ یارانه‌های پنهان برویم.

وی افزود: مخالفت به این دلیل بود که از این گرانی چیزی نصیب مردم نمی‌شد و قاچاق هم حل نمی‌شد. این مجلس درباره ویژه‌خواری و رانت‌خواری هم وارد شد. تحقیق و تفحص در قالب سوال هم مطرح شده است. هیات رئیسه هم این موارد را گزارش کرده که چقدر نسبت به دوره‌های قبل اقدامات مجلس در این بخش‌ها نسبت به دوره‌های قبلی افزایش یافته است.

کواکبیان گفت: واقعیت این است که بحث شفافیت دوسری مخالف در مجلس داشت. یک سری از دوستانی بودند که از مردم می‌ترسیدند. یک عده هم ممکن است از نظارت استصوابی نگران باشند مثلا در رابطه با رای دادن به پالرمو و سی اف تی.

وی افزود: تا وقتی حزب نداریم، این نظرات شخص نماینده است. هیچ وقت دستگاه‌هایی مثل مجلس را به شورای نگهبان نمی‌برند که بر اساس آن کسی را رد صلاحیت کنند. پس این نگرانی بی جهت بود.

کواکبیان گفت: شورای نگهبان، مجمع تشخیص، دولت و خیلی از نهادها وقتی تصمیمی می‌گیرند باید شفاف باشند. من گفتم که همین دو لایحه که در مجمع تشخیص مطرح است حداقل شفاف رای دهند. یکی از ضعف‌هایی که باید حل شود بنده معتقدم ده جا تصمیماتی می‌گیرند که ما باید بگیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخوردهایی که درباره فساد شده درست است. ما برای حقوق‌های نجومی قانون تصویب کردیم. اما این مجلس در بعضی جاها کوتاه آمد. من دوبار خیز برداشتم برای املاک نجومی که رای ندادند که یک ملک آن، اندازه چهل میلیارد حقوق‌های نجومی است.

نماینده مردم تهران گفت: من به رئیسی گفتم اقدامات شما باید همه جانبه باشد. آقای رئیس‌جمهور حرف‌های دیروز را مطرح کرد که به نظر من دیر مطرح کرده است اما باید پیگیری کنند. این‌ها در سخنرانی حل نمی‌شود. مجلس دهم می‌توانست کارهایی کند که به عدالت نزدیکتر باشد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: از ایشان تشکر می‌کنم که از دولتی که از آن حمایت کردند نقد می‌کنند. ما هم این توصیه‌ها را به مسئولان قوه قضائیه و دولت کرده‌ایم. علیرغم اینکه مجلس وارد بحث حقوق‌های نجومی شد ولی هر از چندگاهی خبرهایی بیرون می‌آید که ماورای این حرف‌ها نیاز یه یک تعهد سیاسی داریم.

وی افزود: دولت لایحه تضاد منافع را می‌خواهد ارائه دهد که خیلی خوب بود. ما می‌گوییم بحث انتصاب افراد را بررسی کنید که خود باعث تضاد منافع است.

قاضی‌زاده هاشمی با طرح این پرسش که چرا مجلس نمی‌تواند این مساله را حل کند، گفت: رقابت‌های انتخاباتی در مجلس ادامه پیدا می‌کند که مانعی در راه گفت‌وگو است و باعث می‌شود که هیئت رئیسه‌های فراکسیون‌ها با هم به گفت‌وگو بنشینند.

وی گفت: یک مشکل هم عدم صراحت است. حرف‌هایی که در پستوها گفته می‌شود به صراحت به عموم گفته نمی‌شود. من امروز از آقای صادقی به خاطر توئیتی که درباره حرف‌های روحانی زده بود تشکر کردم. مشکل دیگر هم این است که در برخی حوزه‌هایی که دچار فساد است وارد رقابت سیاسی می‌شویم که باعث می‌شود سوءاستفاده کنند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ثبت اموال نمایندگان خوب است. مشکلات صندوق‌ها تا حدودی حل شد اما این مشکل به خاطر گسترش نقدینگی به عموم جامعه منتقل شد.

کواکبیان در پاسخ به یک دانشجو که از دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در بحث امنیتی بودن دولت، مفاسد اقتصادی و... انتقاد کرد، گفت: من اولا تشکر می‌کنم، جوری صحبت کرد که همه خوششان آمد هم اصلاح‌طلب هم اصولگرا.

وی افزود: بنده اگر بخواهم جواب دهم خیلی طول می‌کشد. در فرمایشات آقای قاضی‌زاده هم اشاره‌ای بود که دولت فعلی را وابسته به اصلاحات می‌دانند. ما این دولت را روی کار آوردیم درست است اما اینکه این دولت اصلاح‌طلب است حتما نادرست است. من شبانه‌روز دویدم تا رئیسی نشود و روحانی نشود. اما مگر شورای نگهبان فرد دیگری را گذاشته بود. من خودم کاندیدا شده بودم.

کواکبیان افزود: در دولت وزاری اصلاح‌طلب داریم طبعا وزرای اصولگرا هم داریم. من سه، بار خواستم رحمانی‌فضلی را استیضاح کنم که زورم نرسید. نهاوندیان مگر اصلاح‌طلب است؟ من آذر ۹۶ و قبل از حوادث دی ماه گفتم ما چیز دیگری در بحث‌های مختلف فکر می‌کردیم.

وی تاکید کرد: رفع حصر را ما وعده نداده بودیم ما از شخصی حمایت کردیم که این وعده‌ها را داده بود. بعضی چیزها هم ناشی از این است که اطلاعات شما درست نیست. وزارت اطلاعات معتقد است که فعالان محیط‌زیست باید آزاد شوند و این دوستان دیگری هستند که این را نمی‌گویند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ما حمایت اولیه‌مان را به دلیل ناچاری داشتیم چون گزینه دیگری ندا‌شتیم. در ادامه هم انتقادات خود را دا‌شتیم. من معتقدم هرکسی مردم را از حضور در پای صندوق‌های رای مایوس کند ضد منافع ملی عمل کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: من که شورای نگهبان نیستم و نماینده مجلس هستم. وقتی گزینه‌ای مثل جهانگیری کاندید می‌شود و از روحانی حمایت می‌کنید خودتان این کار را کردید. انصافا آقای جهانگیری از لحاظ اجرایی گزینه بهتری بود و نه از نظر سیاسی.

وی با اشاره به دولت قبل گفت: در دور اول اجماع روی آقای احمدی‌نژاد بود. ما از احمدی نژاد حمایت می‌کنیم و درباره کارهای نادرست او هم زودتر از همه گفتیم. وقتی بحث خانه نشینی یازده روزه پیش آمد آقای زاکانی می‌خواست عدم کفایت را مطرح کند.

نماینده مشهد گفت: از نظر من وجود دو یا چند سازمان اطلاعات بهتر از یک نهاد امنیتی است چون تشخیص با دادگاه است. بسیاری از کشورها که حساب و کتاب دارند نمی‌گذارند یک نهاد امنیتی داشته باشند که از دیکتاتوری جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در حوزه منافع ملی نباید وارد رقابت‌های سیاسی شویم.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که سهم خود را در این چهل سال مشخص کنید؟ گفت: زمانی شما جناح چپ را می‌گویید زمانی کواکبیان را می گویید. من در هیچ دولتی نبودم. مجالس سوم، ششم تقریبا دربست در اختیار اصلاح‌طلبان بود و ۸ مجلس در اختیار اصولگراها بوده و در دولت برعکس بوده است به جز دولت احمدی‌نژاد بقیه در دست اصلاح‌طلبان بوده است. پس سهم مشخص است.

وی با اشاره به شورای نگهبان گفت: من در مجلس هفتم رد شدم در ریاست جمهوری هیچ وقت تایید نشدم. ما حزب داریم و حرف برای اداره کشور داریم. در مورد دستگاه قضایی واقعیت این است که به جز مقطعی کوتاه همیشه در دست اصولگراها بوده است. الان زمان این صحبت‌ها نیست. مشکلاتی داریم و باید فکر.کنیم که چه کار کنیم از این به بعد این مشکلات پیش نیاید.

نماینده تهران افزود: باید ببینیم که کدام جناح برنامه برای اداره کشور دارد. من معتقدم برخی اصول قانون اساسی باید تغییر کند. ما طرح جمهوریت سوم را ارائه دادیم و گفتیم از ۶۸ تا ۹۸ یک قانون اساسی داریم و دوره بعد بازنگری کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: شما هر دوره نامزد داشتید چرا جر زنی می کنید. شما می‌گویید به جز دولت احمدی‌نژاد همه دولت‌ها اصلاح طلب بودند مگر شورای نگهبان تایید صلاحیت نکرده بود؟

وی گفت: موضوعات عوض شده و جای آدم‌ها تغییر کرده است. در بین اصولگراها کسانی به دنبال تعامل با آمریکا و اروپا هستند و هم برخی اصلاح‌طلبان. موضوعات تغییر کرده است و نمی‌شود با این صف‌بندی کشور را اداره کرد. این شورشی که می‌بینید در بدنه هر دو جریان اتفاق افتاده است یعنی این بدنه آن رفتار را نمی‌پذیرد. خیلی کسانی لیدرهای جریان‌های سیاسی کشور بودند که دیگر نیستند اما این هوشمندی در میان سیاستمداران ایرانی نیست که خودشان را بازنشسته نمی‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز