خبرگزاری کار ایران

ترقی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مشارکت سیاسی در فرهنگ عمومی جامعه ایران دقیقه نود شکل می‌گیرد/ نمی‌شود انتظار داشت که همه زیر چتر یک تشکیلات جمع شوند

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۷۵۵

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مردم جریان‌های سیاسی را تا نیازمایند و عملکرد آن‌ها را به طور شفاف نبینند به سمت یک جریان گرایش پیدا نمی‌کنند. اصولا در کل کشور گرایش به تحزب بسیار ضعیف است اما در حدی نیست که مردم این دو جریانی که وجود دارند را رها کرده و به دنبال یک جریان موهوم روند که اصلا نمی‌دانند چه کار می‌خواهد بکند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بر میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات تاثیرگذار است؟ گفت: بنده فکر می‌کنم بلوغ سیاسی مردم به حدی رسیده که بدانند مشکلات اقتصادی‌شان ناشی از عملکرد کدام قوه است. یقینا آنچه عامل مشکلات اقتصادی فعلی است به عملکرد قوه مجریه و بخشی از آن هم به ضعف نظارت مجلس مربوط می‌شود.

عضو شورای مرکزی مؤتلفه تصریح کرد: این تصمیم مردم در انتخابات است که می‌تواند این شرایط را تغییر دهد و گره‌گشایی مردم را رقم بزند. اگرچه نارضایتی بخشی از مردم ممکن است موجب کاهش مشارکت آن‌ها در انتخابات شود ولی فضای فعلی نمی‌تواند مبنای ارزیابی این مساله باشد. معمولا فضای انتخابات در فرهنگ عمومی جامعه ما دقیقه نودی شکل می‌گیرد و مردم در آن لحظه‌ای که باید برای مشارکت سیاسی احساس وظیفه کنند، حضور می‌یابند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: مردم در این مرحله قطعا نوع انتخاب‌شان را تغییر خواهند داد به نحوی که احساس کنند به کسانی که رای‌ می‌دهند می‌توانند در جهت حل مشکلات‌شان آن‌ها را کمک کنند. درنتیجه من فکر می‌کنم که مشارکت مردم پایین است دلیل آن هم به‌خاطر شرایط کنونی است که سردی حاکم بر فضای انتخاباتی کشور است که این تحلیل‌ها صورت می‌گیرد، اما این شرایط یقینا از یکی دو ماه آینده تغییر خواهد کرد و وضعیت مشارکت مردم به طور طبیعی بالای ۵۶ و ۶۰ درصد خواهد بود.

عضو حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که از‌ آنجایی که برخی بحث جریان سوم را مطرح می‌کنند حال آیا این جریان در کشور ما شکل خواهد گرفت؟ اظهار داشت: مردم جریان‌های سیاسی را تا نیازمایند و عملکرد آن‌ها را به طور شفاف نبینند به سمت یک جریان گرایش پیدا نمی‌کنند. اصولا در کل کشور گرایش به تحزب بسیار ضعیف است و در حدی نیست که این دو جریانی که وجود دارند و مردم عملکرد و دیدگاه‌های آنان را می‌شناسند را رها کرده و به دنبال یک جریان موهوم روند که اصلا نمی‌دانند چه کار می‌خواهد بکند.

ترقی عنوان کرد: مردم طبیعتا به سمت گفتمانی می‌روند که بتواند مشکلات‌شان را حل کند و راه مناسبی را برای حل مشکلات‌شان ارائه دهد. در نتیجه من فکر می‌کنم عمده گرایش مردم به سمت گفتمان حل‌کننده مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و ایجاد آرامش در کشور خواهد بود.  هر جریانی که بتواند این گفتمان را در جامعه خوب پردازش و تبیین کند قطعا می‌تواند در انتخابات موفق باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نواصولگرایی نسبت به اصولگرایی معمول طی دهه‌های گذشته ویژگی‌های بیشتری دارد و آیا آقای قالیباف می‌تواند با این طرح محوریت جامعه اصولگرایی را در دست بگیرد؟ گفت: البته خود آقای قالیباف چنین ادعایی ندارند اما طرح این موضوع بیشتر برای این است که اصولگرایی در گفتمان عمومی جامعه به علت اینکه استفاده‌های درستی از آن نشده و بعضا کسانی خود را به نام اصولگرا جا زدند و عملکرد مناسب نداشتند، این وضعیت را پیدا کرده است، این باید ارتقاء پیدا کنند و رهبری این را به انقلابی‌گری ارتقاء دادند. طبیعتا گفتمان انقلابی‌گری الان گفتمان روز، مناسب و غالب شرایط کنونی کشور است.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: برای رسیدن به گفتمان انقلابی‌گری طبیعتا اصولگرایی سنتی و بدون توجه به جوان‌گرایی و تغییر روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر در نواصولگرایی دو تغییر را در اصولگرایی مورد تاکید قرار می‌دهد یکی گرایش به جوانان یا جوان کردن عناصر اصلی فعال در کنش سیاسی و دوم تغییر روش‌ها بر اساس شرایط زمان که طبیعتا شیوه‌ها و روش‌هایی که در گذشته برای جذب آحاد جامعه و فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی مورد استفاده قرار می‌گرفته، آن روش‌ها به روش‌های جدیدی که متناسب با علم روز و فضای مجازی باشد باید ارتقاء پیدا کند تا بتواند ما را به آن گفتمان غالب یعنی انقلابی‌گری برساند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که یعنی شما موافق هستید که نواصولگرایی گسترش پیدا کند و غنا داده شود؟، گفت: بله قطعا می‌تواند مفید باشد و به خروج اصولگرایی از قالب‌های فعلی خودش و ورود به قالب‌های جدیدی که متناسب با ذائقه نسل جوان و مردم باشد کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان می‌توانند در این انتخابات به وحدت قابل قبولی دست پیدا کنند؟ گفت: هیچ جناحی در کشور نمی‌تواند وحدت حداکثری را در بین خودش پدید آورد، به علت اینکه یک فضای آزاد فکری در کشور حاکم است که افراد به علت تشکل ناپذیری و تکلیف‌گرایی سعی می‌کنند به آنچه که خودشان می‌رسند عمل کنند. بنابراین وقتی اصولا غالب قواره کنش سیاسی جامعه حزبی نیست و تحزب و تشکیلات نقش اصلی را ندارد نمی‌شود انتظار داشت که همه زیر چتر یک تشکیلات جمع شوند و اگر هم نقطه‌نظرات خودشان را دارند صرفا بر اساس خرد جمعی عمل کنند.

ترقی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اصولگراها توانسته‌اند تقریبا به حداکثر وحدت برسند. از دوره قبلی که آقای رئیسی حضور داشت این وحدت برای اولین بار خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نشان داد. چون معمولا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دولت مستقر خیلی بعید بوده که بتوانند چنین انسجامی را بین خودشان پدید آورند. من فکر می‌کنم تجربه اصولگراها در ایجاد وحدت بین خودشان تجربه رو به کمال و مناسبی است و در این انتخابات هم احتمالا این تجربه می‌تواند با همه کم و کاستی‌هایش باز هم موقعیت خوبی برای آنان پدید آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز