خبرگزاری کار ایران

موسوی:

بدون فضای مناسب کسب و کار، رونق تولید محقق نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۶۳۳

نماینده مردم تهران گفت: بدون فضای مناسب کسب و کار، رونق تولید محقق نمی شود و با اکتفا به اقدامات جزیره ای ناهماهنگ و نامنسجم نمی شود نسبت به بهبود شاخص های اقتصادی مرتبط با بخش تولید امیدوار بود. مجلس شورای اسلامی در ماده ۲۲ برنامه ششم توسعه مقرر کرد که دولت باید ترتیبی بدهد که سالانه شاهد ارتقای ۱۰ پله ای کسب و کار در کشور باشیم.

به گزراش ایلنا، سیدفرید موسوی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص بهبود فضای کسب و کار گفت: آقای وزیر، شما عالی ترین مقام بخش تولید و صنعت هستید، قطعا وضعیت سرمایه گذاری و تولید تابعی از وضعیت فضای کسب و کار کشور است، اگر بخش نفت را در نظر نگیریم، وزارتخانه صمت اصلی ترین متولی آن محسوب می شود.

وی افزود: بدون فضای مناسب کسب و کار، رونق تولید محقق نمی شود و با اکتفا به اقدامات جزیره ای ناهماهنگ و نامنسجم نمی شود نسبت به بهبود شاخص های اقتصادی مرتبط با بخش تولید امیدوار بود. مجلس شورای اسلامی در ماده ۲۲ برنامه ششم توسعه مقرر کرد که دولت باید ترتیبی بدهد که سالانه شاهد ارتقای ۱۰ پله ای کسب و کار در کشور باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه حاصل عملکرد وزارتخانه در دولت نه تنها این هدف را محقق نکرده است که در سال های اخیر سقوط ۴ پله ای جایگاه کشور در این رتبه بندی را شاهد بودیم و نتیجه آن قرار گرفتن کشور در رتبه ۱۲۸ شاخص سهولت کسب و کار بوده است، و این بدان معنا است که برای سرمایه گذاران فرصت های جذاب تر برای سرمایه گذاری در اقصی نقاط جهان نسبت به کشور ما علی رغم این همه استعداد و ظرفیت وجود دارد.

موسوی تاکید کرد: انتظار است که وزارت صمت و زیرمجموعه ها در این موضوع حساستر باشند، در حالی که هیات وزیران هم در مورد بهبود فضای کسب و کار در مصوبه ای تکالیف دستگاه ها را مشخص کرده است، متاسفانه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته و گزارش های رسمی وزارتخانه تحت امر شما در انجام تکالیف و وظایف محوله کوتاهی کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: شما نیز مانند همکاران من مراجعه کننده بسیاری دارید که می خواهند کسب و کاری را شروع کنند و یا در منطقه ای سرمایه گذاری کرده اند و یا سرمایه گذاری قبلی را توسعه دهند و از انواع و اقسام سنگ اندازی های بی مورد در مسیر کلافه شده اند، از مصائب و مشکلات سر راهشان می گویند و دنبال راه چاره هستند و در بسیاری از موارد مورد بی مهری توسط همکاران شما در این وزارتخانه قرار می گیرند، در حالی که باید یاور کارآفرین باشید.

وی افزود: مشکل اشتغال با شعار حل نمی شود. شرمنده جوانی می شوم که ماه ها است از کار بیکار شده و می گوید با دست خالی روی برگشتن به خانه را ندارد، شرمنده افراد تحصیلکرده می شوم که پر از استعداد و انگیزه است ولی هیچ کارفرمایی توان به کارگیری نیروی جدید را ندارد. همه مشکلات ناشی از تحریم نیست.

موسوی گفت: سه سال متولی در شاخص سهولت در انجام کسب و کار افت داشته ایم و از رتبه ۱۱۷ در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۸ در سال ۲۰۱۸ تنزل کرده ایم، قبول دارم که شما در شرایط نامناسبی سکاندار وزارت صنعت شده اید، ولی باید بگویید چه تغییر اساسی بعد از شما در وزارتخانه اتفاق افتاده است. آقای وزیر کدام درد تولیدکننده را تسکین دادید؟ کدام زنجیر را از پای تولیدکننده باز کردید؟

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: کدام فرآیند پیش روی بنگاه اقتصادی را از سر راه برداشته اید؟ کدام شاخص برداشتی تولیدکنندگان و شاخص های بهبود فضای کسب و کار در نظر فعالان اقتصادی بهبود یافته است؟ آقای وزیر؛ قرار بود سامانه "جی فور بی" به عنوان پایگاه جامع مجوزهای کسب و کار پیشخوان ارائه اطلاعات جزئی و کلی مجوزهای مرتبط با کسب و کار باشد، قرار بود چنان شفاف باشد که فرآیند دریافت مجوزهای کسب و کار را تسهیل کند و مرهمی بر بلاتکلیفی سرمایه گذاران باشد، اما وزارتخانه شما در عمل آن را به نمایشی از شفافیت تبدیل کرد و صرفا با قراردادن نام مجوزهای اعطایی در این سامانه و بی هیچ توضیحی فقط از خود رفع تکلیف کرده اید و با وجود تاکیدات اراده ای برای رفع این موضوع دیده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز