خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپایی‌ها منافع ملی خود را در رابطه با آمریکا می‌بینند/امیدوارم ترامپ سر عقل بیاید/ نگاه صفر و یکی هزینه‌زا است/ خدا کند کار به خروج از برجام نرسد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۱۳۸

یک عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها منافع خودشان را در ارتباط با آمریکا می‌دانند، ابراز امیدواری کرد که کاهش تعهدات برجامی ایران به کاهش تنش بیانجامد.

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به اینکه آیا اجرای گام‌های برجامی می‌تواند طرف اروپایی را ملزم به اجرای تعهداتشان کند؟، گفت: آنچه که اروپایی‌ها در واقعیت از خودشان نشان دادند، این است که منافع ملی کشورشان را در رابطه با آمریکا می‌بینند.

وی با بیان اینکه در عین حال سیاست‌ورزی هم همین است، یعنی دوست و دشمن دائمی فقط منافع ملی کشورها هستند، اظهارکرد: در این دور از بازی که تازه شروع شده باید ببینیم که هم طرف اروپایی و هم ما چقدر منافعمان تامین می‌شود.

وی یادآور شد: واقعیت این است که ترامپ یک پدیده خاصی در تاریخ به خصوص عصر معاصر است. مثلا تا الان واسطه‌هایی از جمله ژاپن و فرانسه را برای مذاکره با ایران گسیل کرده بود، اما اکنون گفته من با واسطه کاری ندارم و می‌خواهم مستقیم ارتباط برقرار و مذاکره کنم. از این نظر ترامپ غیر قابل پیش‌بینی است و زیر هر گونه قرارداد و تفاهم هم می‌زند.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: ترامپ چیزی از خودش در رابطه با کشورهای دیگر نشان داده و آن این است که می‌خواهد قراردادهای پیش از دوره خود را به هم بزند و قراردادی جدید به نام خودش ثبت کند، این درحالی است که شاید قرارداد جدید با تغییراتی جزیی مشابه همان قرارداد قبلی باشد؛ اما می‌خواهد به نام خودش باشد.

حیدری افزود: ما هم باید در لابه لای این فضاها، فرصت پیدا کرده که در راستای منافع خودمان عمل کنیم، اگر بخواهیم صفر و یکی برخورد کنیم، مدام باید هزینه بدهیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا هشدار فرانسه برای حفظ برجام قابل قبول است و آیا می‌تواند به کاهش تنش بیانجامد؟،گفت: آنچه که ما در ظاهر می‌بینیم این است که بعد از خروج ترامپ اروپایی‌ها رسما خروج خودشان را اعلام نکردند، این در ظاهر یک امتیاز سیاسی برای ما است اما در عمل به برجام پایبند نبودند.

وی در پاسخ به این که آیا پیش رفتن در گام‌های بعد، منجر به خروج کلی ایران از برجام می‌شود، گفت: من چنین چشم اندازی را نمی‌بینم و خدا کند کار به آنجا نرسد.

نماینده اصلاح طلب مجلس بابیان اینکه در حال حاضر امید داریم که حفظ برجام دستاوردی داشته باشد، در پاسخ به اینکه اگر ایران مجبور به خروج از برجام شود، چه اتفاق می‌افتد، گفت: خدا کند کار به آنجا نکشد، اما این کارها لحظه‌ای است، به طور مثال در هفته‌های پیش صحنه به شکلی جلو رفته که امیدواری‌هایی به وجود آمد اما باز فضا تغییر کرد؛در حال حاضر هم هنوز وقت داریم ممکن است صحنه بازی تغییر کند.

حیدری تصریح کرد: خدا کند در راستای کاهش تنش‌ها باشد و ما به خروج از برجام نرسیم و امیدوارم ترامپ هم به عقلانیتی برسد که منافع ملی کشور خودش را در راستای تامین منافع ملی دیگران ببیند، اینکه یک طرف مدام فکر کند دیگری باید بازنده باشد تا خودش را برنده ببیند نگرش درستی نیست و بایستی همیشه هر اندازه که بناست یک طرف برنده باشد طرف مقابل هم احساس برنده شدن داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز