خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر ایتالیایی در گفت‌وگو با ایلنا:

نابودی برجام باعث هرج و مرج و آشوب می‌شود/ ایران باید به دنبال مقابله با روایت‌های یک طرفه‌ باشد/ تهران تاکنون با تدبیر رفتار کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۵۳

تحلیل‌گر ایتالیایی با تاکید بر نقش سازنده ایران در منطقه، دیپلماسی را راهکار کاهش تنش‌ها دانست و گفت: ایران می‌تواند با دیپلماسی از درگیری نظامی جلوگیری کند.

آندره دسی، تحلیل‌گر برجسته حوزه مطالعات بین‌الملل و حوزه تخصصی‌اش بررسی مسائل خاورمیانه است. وی در مورد مسائلی همچون جنگ و سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران تحقیقاتی داشته است. وی مسئول موسسه امور بین‌الملل در ایتالیا است. آندره دسی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش در خاورمیانه مطرح کرده است.

نابودی برجام می‌تواند باعث هرج و مرج و آشوب شود

انگلستان پس از توقیف نفتکش ایرانی به اشتباه خود پی برد

این استاد دانشگاه در ابتدا در مورد تنش ها در خلیج فارس و ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس گفت: تنش‌ها در ماه‌های اخیر در خلیج فارس شدت گرفته است عده‌ای در این میان دنبال افزایش تنش در خلیج فارس هستند و عده‌ای هم دنبال کاهش تنش در خلیج فارس هستند. در این میان اقدامات فرانسه نشان‌دهنده تلاش برای کاهش تنش در خلیج فارس است. همچنین امارات نیز به دنبال بهبود روابط خود با ایران است. در این بین انگلستان با توقیف نفتکش ایرانی تنش‌ها را بالا برد اگرچه کمی بعد به اشتباه خود پی برد و این نفتکش آزاد شد.

وی افزود: به دلیل موضوع برگزیت انگلستان خواهان اتحاد با ترامپ است. انگلستان اکنون در کنار سایر کشورهای اروپایی حاضر در برجام خود را متعهد به برجام اعلام می‌کند.

دسی با بیان اینکه من خروج انگلستان از برجام را به دلیل اتحاد با آمریکا بعید می‌دانم، گفت: معتقدم انگلستان می‌داند این خروج چه عواقبی می‌تواند برای منافع‌اش داشته باشد. نابودی برجام می‌تواند باعث هرج و مرج و آشوب شود که چنین چیزی به نفع انگلستان نیست. 

عراق و سوریه پایگاه تمایلات جنگ‌طلبانه اسراییل علیه ایران شده است

مسئول موسسه امور بین‌الملل ایتالیا افزود: در حال حاضر  به نظر می‌رسد تنش‌ها تشدیدها به سمت عراق، سوریه و لبنان در حال حرکت است، جایی است  که حملات نظامی اخیر اسرائیل با هدف قرار دادن گروه‌های وابسته به ایران، دوباره نگرانی در منطقه و جامعه بین‌المللی را برانگیخته است. در همین حال، تلاش‌های ترامپ برای ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس همچنان ادامه دارد

اروپا تمایلی برای پیروی از ترامپ در مورد ایران ندارد

وی اضافه کرد: اروپا تمایلی به پیروی از تصمیمات ترامپ در مورد ایران ندارد. عدم اشتیاق اروپا برای حضور در ائتلاف دریایی خلیج فارس نشان‌دهنده این است که آنها منتقد ترامپ برای این ائتلاف هستند و می‌دانند چنین ائتلافی تنها تنش را بیشتر خواهد کرد.  

سیاست فشار حداکثری جواب نداده است

مسئول موسسه امور بین‌الملل ایتالیا ادامه داد: ایالات متحده هنوز سیاست خود را برای فشار حداکثری حفظ کرده است و تحریم‌ها را بر ایران ادامه می‌دهد، اکنون با استقرار بیشتر سربازان و دارایی‌های دریایی به سمت اطمینان و حفاظت از متحدان منطقه‌ای عرب خود در خلیج فارس خواهان فشار بر ایران هستند. راهکاری که تاکنون نتوانسته در مورد ایران موفق باشد.

ترامپ بدش نمی‌آید که اسراییل را وارد درگیری نظامی با ایران کند

ایران تاکنون با تدبیر رفتار کرده است

دسی با اشاره به اینکه من معتقدم ترامپ خواهان جنگ نیست اما بدش نمی‌آید که اسراییل را وارد درگیری نظامی با ایران کند، گفت: حملات اسرائیل به سوریه و عراق در واقع حامل پیامی به ایران است. ترامپ مایل است که حملات اسراییل به سوریه و عراق با واکنش ایران همراه شود و ما شاهد حمله‌ای از سوی ایران به اسرائیل باشیم.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون با تدبیر رفتار کرده است و فریب این اقدامات را نخورده است، گفت:  ایران باید از این پس هم محتاط باشد تا در این دام نیفتد؛ چراکه واشنگتن و تل آویو به خوبی می‌دانند هر گونه حمله از سوی ایران به اسراییل جامعه بین‌المللی را برای اقدام علیه ایران متحد و حمایت از برجام را تضعیف خواهد کرد. همچنین حمایت داخلی آمریکا از بیشتر علیه ایران را تقویت می‌کند و  ترامپ و حزب جمهوری‌خواه را در صحنه سیاسی داخلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تقویت می‌کند.

ایران باید دیپلماسی را با اقدامات حساب شده مدنظر قرار دهد

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: ایران باید دیپلماسی را با اقدامات حساب شده مدنظر قرار دهد همانطور که تاکنون این کار را کرده است. ایران باید روابط خود با اروپا، بلکه با چین و روسیه و همچنین هند، ژاپن و سایر کشورها را چند برابر کند. ایران باید همچنان توانایی و تمایل خود را برای ایفای نقش سازنده در منطقه نشان دهد، همانطور که علیه داعش در عراق، در گذشته در افغانستان و در یمن این نقش را ایفا کرده است.

هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را در خاورمیانه نادیده بگیرد

ایران باید به دنبال مقابله با روایت‌های یک طرفه‌ باشد

ایران می‌تواند با دیپلماسی از تنش و درگیری نظامی جلوگیری کند

وی با تاکید بر اینکه ایران باید تلاش خود را برای متقاعد کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انجام هر کاری برای تحقق تعهدات خود در توافق هسته‌ای ادامه دهد، گفت: ایران امروز یک قدرت مهم منطقه‌ای و بین‌المللی است که هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را در خاورمیانه نادیده بگیرد. محاسبات غلط آنچه را که ایران طی دهه‌های گذشته انباشته شده نابود می‌کند. بر این اساس است که ایران باید از واکنش‌های فوری خودداری کند، تا حد ممکن به دنبال مقابله با روایت‌های یک طرفه‌ای باشد که ایران را به عنوان علت اصلی تنش‌ها معرفی  می‌کند. ایران نباید در دام بیفتد و باید بتواند با دیپلماسی از تنش و درگیری نظامی جلوگیری کند و بتواند با آمریکا مقابله کند. 

ماکرون خواهان تداوم برجام است

ترامپ نسبت به مذاکره تمایل بیشتری پیدا کرده است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد تلاش ماکرون برای کاهش تنش‌ها و اظهارات اخیر ترامپ گفت: فرانسه از جمله کشورهای حاضر در برجام است که نشان داده خواهان تداوم برجام است چرا که نابودی برجام و ادامه تنش‌ها منافع فرانسه و اروپا را نیز تهدید می‌کند.

وی گفت: تلاش ماکرون اقدامی برای مقابله و کاهش تنش‌هاست. از سوی دیگر اظهارات اخیر ترامپ نشان‌دهنده این است که عدم حضور کشورهای اروپایی در ائتلاف دریایی خلیج فارس او را نسبت به دیپلماسی و مذاکره متمایل‌تر کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز