خبرگزاری کار ایران

مشروح دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی؛

متهم: با خدا معامله کردم/ قاضی: شما به فرزندان مسئولان وجوه غیرقانونی پرداخت می‌کردید

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۴۶۲

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه دقایقی پیش در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای دومین جلسه این دادگاه ضمن تفهیم مفاد ۱۹۳و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری به متهمین اظهار کرد: آقای جهانبانی در جلسه گذشته بخشی از دفاعیات خود را ارائه داد و مابقی دفاعیات برای امروز باقی ماند.

قاضی خطاب به جهانبانی گفت: با توجه به زمان و با وصف اینکه از تکرار خودداری شود دفاعیات خود را بیان کنید.

اجاره بهای دفتر آلمان نزدیک به ۱۴۵۰ یورو بود

متهم جهانبانی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: در جلسه گذشته نماینده دادستان سوالاتی فرمودند که می‌خواهم پاسخ بدهم. در رابطه با پرداخت محمدرضا اللهیاری برادر همسر من که کاش اسم ایشان ذکر نمی‌شد و باعث آبروریزی برادر خانم من شد، باید بگویم من در ۵۲ روزی که در آگاهی بودم یا زمانی که نزد دادستان محترم و ۳ بازپرس دیگر بودم، مطالب خود را با راستگویی و صداقت بیان کردم.

وی ادامه داد: محمدرضا اللهیاری مدیرعامل شرکت آرمان‌اندیش میثاق است که ما با او بابت خرید برنج چندین قرارداد داشتیم. بخشی از مبلغ پرداخت شده و بخشی باقی مانده بود. ما مراوده کاری داشتیم.

این متهم در رابطه با فعالیت در دوبی و آلمان خاطرنشان کرد: شرایط آن زمان منجر به افزایش واردات شده بود. از ونیز کالاها را وارد کردیم. در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۷۰ میلیارد گوشت وارد کردیم. برای اینکه ۱۲ درصد هزینه نشود شرکتی در دوبی و دفتری در آلمان اجاره کردیم. اجاره بهای دفتر آلمان نزدیک به ۱۴۵۰ یورو بود. اینها کل موارد سرمایه‌گذاری بود.

جهانبانی ادامه داد: در رابطه با سهامی که نماینده دادستان فرمودند بخش عمده این سهام قبل از خریداری بانک سرمایه در تاریخ ۱ مهر ماه سال ۹۰ توسط سینا جهانبانی برادرزاده من بوده است. عملا این سهام برای من بوده و با وکالت نامه در رهن عسگریه قرار داشت.

آقای تورک به من گفت آزاد خواهم شد

این متهم در رابطه با ارزیابی ملک مشکین‌دشت بیان کرد: این ملک در سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیارد ارزیابی شد. آقای تورک در این پرونده به من گفتند که پرونده به کیفری ۲ استان ارسال شده و من آزاد خواهم شد اما متاسفانه بازپرس عوض شد و ما بازداشت شدم.

وی افزود: این طرح از پروژه‌های ملی در جذب توریست و رونق اقتصادی در منطقه بوده و کارشناسان در سال ۹۸ فقط نسبت به سندهای ۶ دانگ ارزیابی کردند و قولنامه‌ها و ... ارزیابی نشد.

جهانبانی با اشاره به اینکه نماینده دادستان گفته بود به جای گوشت گاو مولد تولید می‌کردید، عنوان کرد: گوشت در کشور ما یک کالای اساسی و استراتژیک است. اقتصاد هر کشور بخش‌های مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق صادرات انجام می‌شود. گوشت و محصولات دامی علیرغم خودکفایی در داخل به دلایل مختلف از قبیل خشکسالی از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

استعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد تسهیلات را صرف واردات نکرده‌اید

قاضی مسعودی مقام در این هنگام نسبت به دفاعیات این متهم که به حواشی می‌پرداخت واکنش نشان داد و خطاب به وی گفت: شما از سال ۹۲ تا ۹۴، به تعداد ۴۸۹ فقره تسهیلات تنها از بانک سرمایه دریافت کردید. ۱۱۹ فقره از آن معوق است.

رئیس دادگاه گفت: در بحث تولید و واردات که به آن اشاره می‌کنید تنها رقم اندکی از تسهیلات دریافتی را به این بخش اختصاص داده‌اید. ردیابی آنها روی میز من است.

قاضی مسعودی مقام با نشان دادن گزارشات و استعلامات اخذ شده از بانک مرکزی گفت: استعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد این تسهیلات را صرف واردات نکرده‌اید. شما اگر واردات داشتید باید تسویه هم می‌کردید نه اینکه برای تسویه، دوباره تسهیلات بگیرید.

شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیرقانونی پرداخت می‌کنید

وی ادامه داد: برای همین است که با یک لشکر به بانک سرمایه می‌روید تا مسئولان وقت آن بانک برای شما تسهیلات فراهم کنند؟ پنج نفر نزد آقای بخشایش رفتید که به شما تسهیلات بدهند؟

رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: شما اگر واردکننده بودید مسیر قانونی را طی می‌کردید. چرا به کارهای ساختمان و... وارد شدید؟ برای همین است که شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیرقانونی پرداخت می‌کنید؟ و آنها را به دفتر خود آورده تا از آنان سوءاستفاده کنید؟

وی افزود: شما در دو سال ۴۷۹ فقره تسهیلات گرفتید. ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید تا کالای اساسی وارد کنید ولی نمی‌دانم چطور از جیب این و آن سر در آورده است.

بدهی بانکی‌ام ناشی از بی تجربگی در بحث واردات نبود

قاضی مسعودی مقام گفت: شما برای متهمان وثیقه نقدی می‌گذارید و بعد اول جلسه هم آیه و حدیث می‌خوانید. چرا شما پول بانک را نمی‌دهید الان سال ۹۸ است.

متهم گفت: ۳۲ ماه است که در زندان هستم.

قاضی گفت: خب وثیقه بسپارید. شما اموالتان را به نام اشخاص دیگری می‌زنید. شما برای متهمان وثیقه‌های ۲۰۰ میلیونی می‌گذارید بعد می‌گویید خودشان آورده‌اند. در دفاعیات خود حواشی را مطرح نکنید، بلکه در رابطه با اخذ مالیات از سال ۹۲ تا ۹غ توضیح دهید.

متهم پس از پایان صحبت‌های رئیس دادگاه گفت: من در سال ۸۶ به مقوله صادرات وارد شدم. بدهی بانکی هم ناشی از بی تجربگی در بحث واردات نبوده چراکه اکثر واردکنندگان با ضرر مواجه شدند و تاوان آن را بخش خصوصی پرداخت کرد. سال گذشته قدرت خرید مردم کم شد.

حتی یک دلار ارز مرجع دریافت نکردیم

قاضی مسعودی مقام مجددا به این متهم گفت: به حاشیه نپردازید. شما پول دولت را گرفتید که کالای اساسی وارد کنید و باید تسویه می‌کردید. سال ۹۷ اتفاقی افتاده و شما می‌خواهید آن را به سال ۹۲ تا ۹۴ وصل کنید. شما باید درباره دریافت تسهیلات توضیح دهید. شما در فرآیند اخذ تسهیلات دچار جرم شدید. اتهام شما اخذ تسهیلات به نحو نامشروع است.

متهم عنوان کرد: ما هیچ تسهیلات غیر مشروعی دریافت نکردیم. اگر من قصد فریب داشتم همان تسهیلات اولیه را که می‌گرفتم دیگر پرداخت نمی‌کردم. من در زمان تحریم‌ها ارزی نگرفتم که به ازای آن کالای کمتری وارد کنم. اصلا به جای ارز مرجع ارز مبادله‌ای به ما دادند. ما حتی یک دلار ارز مرجع دریافت نکردیم.

بنده مشتری خوب بانک بودم

جهانبانی با بیان اینکه بنده مشتری خوب بانک بودم، گفت: بانک دست به انتخاب مشتری می‌زند و بر اساس سیاست‌ها و ضوابط خود دست به اعتبارسنجی می‌زند. اینجانب یک مشتری خوب برای بانک بودم و الان به عنوان یک بدهکار بانکی که نیمی از بدهی خود را پرداخت کرده‌ام، اینجا هستم.

وی افزود: به مدت ۳۸ ماه است که در زندان هستم و همه اسناد و مدارک نشان می‌دهد هیچ موردی از غیرعادی بودن اخذ تسهیلات مشاهده نمی‌شود و تسویه بدهی‌ها در سررسید مقرر انجام می‌شده است.

تا پایان سال ۹۳ هیچ بدهی بانکی به هیچ بانکی نداشتم

این متهم یادآور شد: اینجانب طی مدت چهار سال ۷۰۱ میلیارد تومان برای چهار شرکت تسهیلات گرفتم و شرایط آن واگذاری ۱۰ درصد سپرده و ۱۰ درصد وثیقه بود.

وی با بیان اینکه مانده بدهی من ۳۳۷ میلیارد تومان است، عنوان کرد: بنده ۱۵۰۰ میلیارد تومان کالاهای اساسی وارد کردم که سازمان توسعه تجارت کشور هم آن را تایید کرده است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما حتما به صورت آزاد کالاها را خرید کردید و با قیمت کمتر هم به دست مردم رساندید و الان هم مردم ایران شکر گزارند!

متهم گفت: متاسفانه همین طور هم هست. (این پاسخ متهم خنده حضار را به دنبال داشت)

قاضی گفت: یعنی شما با ارز سه هزار تومان کالا خریدید و ارزان تر به مردم دادید؟

متهم گفت: کسانی بودند که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته و ۱۵ هزار تومان فروختند یا کالاهای وارد شده را با قیمت آزاد فروختند و من هیچ کدام از این کارها را انجام ندادم. بنده تا پایان سال ۹۳ هیچ بدهی بانکی به هیچ بانکی نداشتم.

بانک مرکزی گفته طی دو سال ۴۸۹ فقره تسهیلات گرفته‌اید

وی افزود: ۲۲۶ میلیارد از تسهیلات ما مربوط به زمان آقای درخشنده است که هشت فقره تسهیلات را شامل می‌شده است و کل آن در زمان خودشان پرداخت شد.

متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه نحوه پرداخت شما چگونه بوده است؟، گفت: ما ۴۰ میلیارد تسهیلات طی هشت فقره هر کدام به مبلغ پنج میلیارد تومان دریافت کردیم.

قاضی مسعودی مقام گفت: بانک مرکزی گفته طی دو سال ۴۸۹ فقره تسهیلات گرفته‌اید که ۱۱۹ فقره آن معوقه است و مابقی از طریق اعطای تسهیلات جدید پرداخت شده است. شما از بانک‌های دیگر تسهیلات می‌گیرد که بدهی بانک دیگری را تسویه کنید اینکه تسویه نمی‌شود.

متهم گفت: ما کالاهای اساسی وارد کردیم.

قاضی گفت: اگر به ضرر شما بوده چرا دریافت کردید؟

متهم گفت: اشتباه کردم. نیاز کشور بوده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: همه متهمانی که ما احضار می‌کنیم احساس تکلیف داشته‌اند و بزرگترین ضربه را به کشور زده‌اند. شما که احساس تکلیف می‌کنید از شیوه‌های قانونی استفاده کنید.

به همراه برادر خود که از دوستان کاظمی بوده به بانک آمدید و مذاکره کردید

رئیس دادگاه ادامه داد: در ذهن شما این بوده که از کسانی استفاده کنید که راه را برای شما هموار کنند، یعنی کسانی که بدون پرداخت ریالی سهامدار شدند، افرادی که با شما بودند، فرزندان مسئولانی که برایشان ماشین و آپارتمان می‌خریدید.

در این هنگام رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: این متهم باید یک سوال را به طور صریح و واضح پاسخ دهد و آن این است که شما صلاحیت دریافت این مقدار تسهیلات را نداشتید، چطور دریافت کردید؟

وی با استناد به گزارش کارشناسان گفت: کارشناس اعتباری بررسی کرده و گفته که باید تسهیلات به شما داده شود یا نشود. کارشناس اعلام کرده نسبت‌های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت‌ها در وضعیت مناسب قرار ندارد و بدهی‌ها بسیار بالاست و رقم پیشنهادی برای اعطای تسهیلات را ۲۹ میلیارد تومان اعلام می‌کند.

قهرمانی گفت: شما بیش از این حد تسهیلات گرفتید. شما در یک شرکت ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید. مدیران بانک اعلام کردند شما به همراه برادر خود که از دوستان کاظمی بوده به بانک آمدید و مذاکره کردید.

بانک‌ها بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات ندهند

نماینده دادستان گفت: من به عنوان مدعی‌العموم به مدیران بانک‌ها هشدار می‌دهم بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات ندهند. اگر بخواهند می‌توانند از اموال خودشان، پدرانشان و اجدادشان تسهیلات بدهند نه از سپرده‌های مردم که نزد بانک امانت است.

وی با اشاره به یک شرکت از این متهم به نام شرکت تجارت نصر البرز گفت: اسم‌هایی اینجا دارم که نمی‌خواهم بخوانم. اما پول‌هایی به حساب اشخاص حقیقی رفته است یا در شرکت شکوه نوآوران ایشان تسهیلات می‌گرفته و پول بیمه را می‌داده است. پول برای ده‌ها شخص حقیقی از طریق سامانه ساتنا پرداخت شده است.

تسهیلات شما برای واردات کالاهای اساسی بوده نه چیز دیگر

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: عمده تسهیلات شرکت سروش تجارت به شرکت جهان تجارت تیبا رفته است. سوال این است که ما این مدارک را از جیب خود نیاوردیم. سیستم به شیوه درختی شناسایی کرده است. ۳۲ میلیارد برای کالای اساسی بوده است. بقیه کجاست؟ این باید گواهی بدهد که نمی‌دهد. سیستم هم نمی‌تواند اشتباه کند.

وی افزود: حدود ۴۰۰ میلیارد تسهیلات برای شما محاسبه شده که با شرایطی می‌توانست ۷۰۰ میلیارد باشد اما ما برای شما همان ۴۰۰ میلیارد را در نظر گرفتیم. در برابر این میزان تسهیلات وثیقه شما چقدر بوده است؟ شما با چک و سفته ۸۰ درصد مابقی را تسهیلات گرفتید.

قهرمانی خطاب به جهانبانی گفت: شما می‌گویید با مدیران بانک ارتباط نداشتید. مگر می‌شود با وثایق سبک به شما تسهیلات داده شود؟ ما چگونه باور کنیم؟ در رابطه با واریزی به حساب برادر خانم شما، گفته شد برای خرید برنج بوده است. تسهیلات شما برای واردات کالاهای اساسی بوده است و باید در راستای موضع مصوب هزینه می‌کردید نه چیز دیگر. قرارداد شما هم برای سال ۹۱ و قبل از اخذ تسهیلات بوده است. شما اول قرار داد می‌بستید بعد تسهیلات می‌گرفتید و قرارداد را تسویه می‌کردید؟

با پولی که باید صرف کالای اساسی شود نمی‌توان در ملک سرمایه‌گذاری کرد

وی ادامه داد: در مورد دفاتر شما در دوبی و آلمان باید گفت ما خوشحال می‌شویم که در کشورهای دیگر دفتر داشته باشید اما باید با پول شخصی خودتان باشد که هم کشور سود کند و هم شما. با سود تسهیلات نمی‌توانستید دفتر بگیرید، این خیانت در امانت است. آقای جهانبانی شما باید با پول خودتان در موسسه ملل و عسگریه سرمایه‌گذاری کنید نه اینکه تخم‌مرغ‌ها را در ۱۰ سبد جاگذاری کنید. جوجه شدن این تخم‌مرغ‌ها خطرناک است. شما باید کالای اساسی وارد می‌کردید.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: ملک مشکین‌شهر هم خلع تعهد بوده است. با پولی که باید صرف کالای اساسی شود نمی‌توان در ملک سرمایه‌گذاری کرد. شما ملک مشکین شهر را بفروشید و بدهی بانک را بدهید. این ملک مشتری ندارد و سرمایه‌گذاری در آن محقق نشده است. این ملک پل معلقی در بالای کوه است.

وی بیان کرد: پس از اخذ تسهیلات پرداختی شما بخشی از اصل و بخشی از سود است. ۲۱۴ میلیارد در مرحله تمدیدها داده‌اید و یک ملک سعادت آباد و ملک دیگری هم عمار صالحی داده است. شما از اصل پولی پس ندادید. این پول‌ها می‌توانست در هزینه فرصت‌های بالایی مانند اشتغال و کالاهای موثر دیگر شود.

در ادامه این جلسه قاضی مسعودی مقام از مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه خواست تا با حضور در جایگاه مطالب خود را بیان کند.

اگر فاکتورها را نشان می‌دادید رفتار اقتصادی شما عاری از عقلانیت بود

علیمحمدی پس از حضور در جایگاه گفت: آقای جهانبانی به اخذ تسهیلات خود در دوره آقای بخشنده اشاره کردند در صورتی که آقای درخشنده هیچ کدام از مصوبات ایشان را امضا نکردند و زمان آقای درخشنده بخشایش و توسلی هیئت مدیره بانک بودند. آقای درخشنده با تسهیلات انبوه ایشان مواجه شدند و در سری‌های بعد این تسهیلات را احیا کردند.

وی افزود: آقای جهانبانی سعی کردند وانمود کنند عقلانی رفتار نکردند و بارها گفتند اشتباه کردند که کالای اساسی وارد نکردند. اگر با صداقت با بانک رفتار می‌کردید و فاکتورها را نشان می‌دادید رفتار اقتصادی شما عاری از عقلانیت بود اما همه فاکتورهای شما صوری بود. برای مثال شرکت جهان تجارت به شرکت نور فاکتور صادر م‌ کرده و این موارد به کرات تکرار شده است. اگر به ما می‌گفتید قرار است بالای ۳۰۰ میلیارد کالای اساسی وارد کنید ما هیچ وقت این کار را نمی‌کردیم.

علیمحمدی بیان کرد: ۳۰۰ میلیارد بالاتر از خرید جهانی بوده است. عقل اقتصادی نداشتید و نمی‌دانستید قیمت روز کنجاله و گندم چقدر است؟ آیا یک شبه کالاها را در یک کشتی آوردید؟ اعلام کردید ۶۰۰ میلیارد گرفتید و ۳۰۰ میلیارد برگرداندید. سوال من این است شما ملک مشکین شهر که با ۲۰ یا ۳۰ تومان خریداری کردید الان می‌گویید هزار میلیارد ارزش دارد و می‌خواهید بدهی خود را با آن تهاتر کنید؟ آن وقت چطور این همه مدت ۶۰۰ میلیارد را همان ۶۰۰ تومان پس بدهید؟

وی افزود: اینگونه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ایشان در قراردادهای ۵ میلیاردی اصل و سود را پرداخت می‌کرد و تسهیلات جدید می‌گرفت و ایشان فقط سود تسهیلات را پرداخت کرده است. استدعا دارم ردیابی‌ها را با جدیت دنبال کنیم تا ببینیم پول‌ها چه شده است و تسهیلات ایشان غیرقانونی استمهال شده است.

بخشایش مربی جهانبانی برای گرفتن ۶۰۰ میلیارد بوده است

در ادامه نماینده سازمان بازرسی کل کشور به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: زمان اخذ تسهیلات از طریق ۲۶ واحد کشتی واردات کالاهای اساسی انجام شد. ۲۹۵ میلیارد تومان پیشبرد ارزش نسبت به نرخ جهانی بوده است. ارز خارج شد و قیمت کالاها انقدر نبوده است. چطور یک شرکت ۲۶ واحد کشتی وارد می‌کند با زیان؟ منطقی است؟

وی افزود: آقای جهانبانی نقش بخشایش را صراحتا بیان نمی‌کند در حالیکه در سازمان بازرسی بیان کردند. آقای بخشایش علم داشتند شرکت نور دیگر صلاحیت بیشتر وام گرفتن ندارد و باید یک شرکت دیگر معرفی شود. بخشایش مربی جهانبانی برای گرفتن ۶۰۰ میلیارد و در تیم جهانبانی بوده است.

در ادامه قاضی از جهانبانی خواست تا دفاعیات خود را بیان کند.

از سال ۸۶ تا ۹۳ ریالی به هیچ بانکی بدهی نداشتیم

جهانبانی عنوان کرد:نماینده دادستان گفتند شرکت‌ها صلاحیت دریافت تسهیلات را نداشتند. ما شرکت‌ها را گروه می ‌ینیم. تخلف بانکی جرم نیست. ما تسهیلات را مرحله به مرحله دریافت کردیم و گرفتن ۶۰ میلیارد در ۲ سال بوده است نه یک روزه. موضوع قرارداد شرکت‌ها با تسهیلات مشارکت مدنی بازرگانی بوده است و ما کالا وارد کردیم و سررسید تسهیلات ۳ ماهه بوده است. چند درصد تسهیلاتی که گرفتیم جای دیگر رفته است؟

وی افزود: از سال ۸۶ تا ۹۳ ریالی به هیچ بانکی بدهی نداشتیم. در مورد اینکه آقای درخشنده هیچ جایی امضایی نداشتند، مگر می‌شود مدیرعامل امضا نکند و بالاتر برود؟ شرکت‌ها نمی‌توانند با هم خرید و فروش داشته باشند؟ شرکت ابرار کالا وارد کرده و به شرکت دیگر خود فروخته است. فاکتورها صوری نیست.

قاضی مسعودی مقام گفت: خودتان به خودتان فروختید؟ برای اینکه به مردم گران‌تر بدهید؟ این کار عقلانی است که شرکت‌های زیر مجموعه خرید و فروش کنند؟ هر شرکت هم باید سود ببرد.

جهانبانی پاسخ داد: سودها جزئی بوده و شرکت ابرار به قیمت روز فروخته است. گفتند فرصت پرداخت داشتیم چرا پرداخت نکردیم؟ ما درخواست استمهال کردیم و اولین سررسید ما سال ۹۵ بود که بازداشت شدیم و فرصت پرداخت به ما داده نشد.

از سال ۶۱ هر کار توانستم برای مملکت خود انجام دادم

وی در واکنش به صحبت‌های نماینده داستان گفت: چرا مغلطه می‌کنید؟ خدایا پناه بر تو! من تسهیلات را یک روزه گرفتم؟ من هیچ تخلفی نداشتم. انسان هستم و خطا و کوتاهی و قطعا غفلت داشتم. قبول دارم. من جرم نکردم یا در نظام اقتصادی اخلال نکردم کلاهبرداری هم نکردم اگر استمهال غیرقانونی بوده آقای حیدرآبادی توضیح دهد. والله بالله ...

قاضی مسعودی مقام گفت: در دادگاه قسم نخورید.

متهم افزود: برای ۵۸ هزار تن ذرت قراردادی با بانک سامان در سال ۹۱ داشتیم و بانک سرمایه گفت این کار را انجام می‌دهد. ما قرارداد بانک سامان را ابطال کردیم. به بانک سرمایه دادیم. ارتباط ما با بانک سرمایه از این طریق استارت خورد.

وی مدارک ادعایی را نزد قاضی برد.

جهانبانی ادامه داد: LC ما ۸ ماه در بانک سرمایه ماند که در زمان تحریم‌ها بود و نتوانست انجام دهد. اولین تسهیلات ما از بانک سرمایه سال ۹۱ بود. قهرمانی می‌داند من دروغ نمی‌گویم. از سال ۶۱ هر کار توانستم برای مملکت خود انجام دادم. خانه‌ها و مهریه همسرم در مشهد و منزل مادر خانمم در رهن بانک است. من بدهکار هستم و باید بدهی خود را پرداخت کنم. به من فرصت بدهید.

من با خدا معامله کردم

قاضی مسعودی مقام گفت: فرصت داشتید. پرداخت می‌کردید.

متهم پاسخ داد: بانک برای من استمهال کرد. من چه گناهی دارم؟

قاضی پرسید: شما می‌خواستید پرداخت کنید؟

جهانبانی پاسخ داد: نه. نداشتم بدهم. شرایط اقتصادی جوری نبود که پرداخت کنم.

قاضی گفت: قسمت‌هایی که به ضررتان هست را نمی‌گویید.

جهانبانی بیان کرد: من با خدا معامله کردم. آنهایی که هزاران میلیارد گرفتند و خوردند و بردند بیایند و پاسخگو باشند. ۲۲ قرارداد میلیاردی داشتم چه تخلفی انجام دادم؟ تخلف بانکی هم جرم نیست. من چه گناهی کردم؟

وی افزود: در رابطه با اظهارات نماینده سازمان بازرسی مستندات خود را ارائه می‌دهم.

تکرار مکررات نکنید

قاضی گفت: الان پاسخ بدهید و بعد مستندات را ارائه بدهید. می‌دانیم اینکار صورت گرفته است بگویید دلیل چه بوده است؟

متهم در ادامه خواست تا در رابطه با رسیدها و سهام توضیح دهد که قاضی عنوان کرد: جلسه قبل در مورد اینها توضیح دادید. شما خاطرتان نیست من به یاد دارم. قرار شد تکرار مکررات نکنید.

قاضی در قسمت دیگری از جلسه در واکنش به دفاعیات متهم مبنی بر اینکه واردات کالا بیانگر توانمندی او جهت اخذ تسهیلات بوده است، اظهار کرد: واردات کالا بیانگر توانمندی نیست. اینکه بگویید چون کالا وارد کردم توانمند هستم؟

جهانبانی با اشاره به دیگران متهمان حاضر در دادگاه ادامه داد: این عزیزان در دریافت و پرداخت تسهیلات نقش نداشتند و تا به حال پای آنها به دادگاه باز نشده است.

همه می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنیم اما در نهایت ملت را دور می‌زنند

قاضی مسعودی مقام عنوان کرد: مطرح کردن این مسائل تاثیری ندارد. همه فهمیدند که شما یکی از آنها اشخاصی هستید که کالاهای اساسی کشور را وارد کردید. همه می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنیم اما در نهایت ملت را دور می‌زنند. فکر نکنید توضیحات اضافه تاثیری دارد. وقتی که به شما می‌دهیم برای دفاع از اتهاماتتان است.

وی افزود: ملت نمی‌خواهند شما کالای اساسی وارد کنید. باید چه کسی را ببینند؟ هنر پیشه گوشت وارد می‌کند و شما هم گوشت وارد می‌کنید و فیلم هم می‌سازید. هیچ کس هم تولید کننده نیست و همه واردات انجام می‌دهند.

متهم جهانبانی در پاسخ به قاضی گفت: من در حد اعتباری تسهیلات گرفتم.

قاضی گفت: شما ۶ شرکت داشتید که برای دریافت تسهیلات از طریق این ۶ شرکت مخالفت شده است.

جهانبانی بیان کرد: شما باید شرکت ابرار را بررسی کنید چرا که این شرکت واردات را انجام می‌داده است. اگر من ارز را با قیمت آزاد فروختم باید در اینجا محاکمه شوم. بانک مرکزی مصوبه حد اعتباری را در نظر گرفته است.

وی در تعریف حد اعتباری گفت: حداعتباری یعنی یک شرکت می‌تواند اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند و دوباره تسهیلات بگیرد.

مستندسازی و فاکتورهای صوری به درد ما نمی‌خورد

در این هنگام نماینده بانک مرکزی در واکنش به اظهارات جهانبانی عنوان کرد: در امر تسهیلات، ذی نفع واحد ۲۰ درصد سرمایه ثبتی بانک است. بانک سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشته و بیش از ۸۰ میلیارد تومان نمی توانست تسهیلات بگیرد. چطور شما بیش از ۶۰۰ میلیارد تسهیلات گرفته‌اید؟

متهم پاسخ داد: این تخلف مدیران بانک است. می‌توانستند به این میزان تسهیلات ندهند.

قاضی مسعودی مقام گفت: مدیران محاکمه شدند و شما هم در این بخش مشارکت دارید.

متهم خطاب به قاضی گفت: شما چرا این طور قضاوت می‌کنید؟

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: مستندسازی و فاکتورهای صوری به درد ما نمی‌خورد که به واسطه آنها بخواهید گشایش اعتبار انجام دهید.

در ادامه نماینده داستان پس از حصور در جایگاه بیان کرد: ایشان می‌فرمایند کارشناس ۲۹ میلیارد تومان دریافت تسهیلات را مجاز دانسته اما به این دلیل که ما این مبالغ را تکه تکه گرفتیم و پرداخت کرده‌ایم حد رعایت نشده است اما شما تسهیلات را می‌گرفتید و سود را پرداخت می‌کردید و اصل دوباره تمدید می‌شد.

قهرمانی با طرح این پرسش از جهانبانی که چرا وثایق شما محدود به اموال مردم بوده است گفت: آیا اگر معلمی می‌آمد و کارشناس این نظر را می‌داد به او تسهیلات می‌دادند؟

وی با اشاره به گزارش ۱۳۳ صفحه‌ای کارشناس عنوان کرد: کالاها به طور واقعی در ید شرکت کوثر درخشان قرار داشته است. نظر من این بود که پرونده آقایان طباطبایی و کوهستانی هم وارد این دادگاه شود اما بازپرس پرونده این‌ها را جدا کرده است. مبلغ ۱۶۱ میلیارد تومان به عامل داده شده و ۱۸ هزار تن از کالاهای محموله‌های کشتی‌ها به مبلغ ۲۰۴ میلیارد ریال کسری وجود داشته است.

قهرمانی ادامه داد: ۲ کشتی مبلغ ۱۷ میلیارد ریال هزینه بر شرکت وارد کرده است.

زمانی که تسهیلات گرفته شد من مسئولیتی نداشتم

در ادامه جلسه قاضی مسعودی مقام بار دیگر با قرائت اتهامات متهم احمد یوسفی کوهپایی از وی خواست در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

احمد یوسفی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: من سال ۸۱ بازنشسته شدم. ما در سال ۸۹ با جهانبانی شروع به همکاری کردیم و من تاکید کردم که کارم واردات و تولید و خرید و فروش گوشت در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال معاون امور دام در کشتارگاه بوده است، اظهار کرد: کار تخصصی‌ام در حوزه گوشت بوده است. برای واردات بین شرکت اصلی تا زمانی که به ایران برسد یک شرکت واسطه وجود دارد که آن شرکت معمولا ایرانی است.

متهم یوسفی با اشاره به همکاری‌اش با جهانبانی گفت: من یک نامه به عنوان درخواست حد اعتباری به بانک سرمایه شعبه فاطمی زده‌ام که مربوط به یکم مرداد ماه سال ۹۲ می‌شود اما زمانی که این تسهیلات گرفته شد من مسئولیتی نداشتم و آقای جهانبانی آن را دریافت کرده است.

در سال ۹۵ حقوقم به ۵ میلیون تومان رسید

قهرمانی در این لحظه عنوان کرد: شما در شرکت امور دام بودید و ابهاماتی وجود دارد که ایشان چگونه معاونت بازرگانی تجارت شرکت نور ابرار را هم داشته است؟ شما معاون بازرگانی شرکت بودید و گفته‌اید می‌توانم از برزیل گوشت وارد کنم. شما چندین بار درخواست تسهیلات می‌دهید. شما آقای جهانبانی را به سمت دریافت تسهیلات سوق می‌دادید.

وی افزود: نقش شما در دریافت تسهیلات توسط آقای جهانبانی پررنگ بوده است.

متهم یوسفی کوهپایی گفت: من در جلسه هیات عمومی نبودم و در تیر ماه شفاهی به من گفته شد می‌خواهیم جابه جایی‌هایی را صورت دهیم. من مدیرعامل بودم اما در هیات مدیره حضور نداشتم و گرفتن تسهیلات برعهده هیات مدیره است.

وی در پاسخ به سوال قاضی مسعودی مقام مبنی بر اینکه حقوق ماهیانه‌اش چقدر بوده است بیان کرد: در ابتدای کار ۱ و نیم میلیون تومان می‌گرفتم اما در سال ۹۵ به ۵ میلیون تومان رسید. من از بازار گوشت تحلیل داشتم و در دی ماه سال ۹۰ قیمت‌ها بالا رفت و قیمت گذاری انجام شد. این را من پیش‌بینی کرده بودم.

قاضی مسعودی گفت: شما که اینقدر خوب تشخیص می دهید چرا برای خودتان کار نمی‌کنید؟

یوسفی پاسخ داد: پول ندارم. این کار یک سرمایه ۴ یا ۵ میلیاردی می‌خواهد که من ندارم. در نتیجه به صورت کارمندی فعالیت کردم. من به جهانبانی گفتم ادامه نده که ضرر می‌کنی.

موکل من در کارش متخصص بوده و امضا کرده است

در ادامه جلسه وکیل مدافع یوسفی کوهپایی در دفاع از موکل خود گفت: در ابتدا می خواهم عنوان اتهامی در کیفرخواست مشخص شود. چرا که هم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و هم تحصیل مال از طریق نامشروع و هم خیانت در امانت عنوان شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: فقط معاونت در اخلال در نظام اقتصادی.

وکیل مدافع یوسفی بیان کرد: در تبانی موکل من با آقای جهانبانی باید قصد مشترک وجود داشته باشد. موکل من چه اقدامی انجام داده که نشانگر قصد مشترک باشد؟ وقتی آقای جهانبانی وارد کار گوشت می‌شود به دنبال شخص متخصص می‌گردد و موکل من این کار را بلد بوده است.

وی افزود: ما گاهی در جریان دادگاه به متهمان می‌گوییم تو که وارد نبودی چرا امضا می‌کردی؟ اما موکل من در کارش متخصص بوده و امضا کرده است. هیات مدیره مصوب کرده که می‌خواهیم ۴۰ میلیارد وام بگیریم. آیا مدیرعامل توان مخالفت داشته است؟ اگر کارشناس حد ۲۹ میلیارد تومان را در نظر گرفته باشد بانک خیلی راحت می‌توانست مخالفت کند اما موکل من را نمی‌توان به این دلیل که مصوبه هیات مدیره را اجرا کرده به معاونت در اخلال متهم کنیم. ایشان اگر مصوبات هیات مدیره را اجرا نمی‌کرد طبق ماده ۱۴۲ لایحه تجارت متهم شناخته می‌شد چرا که به او می‌گفتند اگر تو این ۴۰ میلیارد را از بانک می‌گرفتی ممکن بود شرکت به این روز نیافتد.

جلسه بعدی نهم شهریورماه برگزار خواهد شد

قاضی مسعودی مقام دقایقی پیش همزمان با اذان ظهر پایان دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی این دادگاه روز نهم شهریورماه ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز