خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

اگر بدانم با یک ملاقات مشکلات مردم حل می‌شود، حتما می‌روم/ برخی در گوششان پنبه است و در نمی‌آید/ عده‌ای نصف قانون اساسی را قبول دارند

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۴۴۲

رئیس‌جمهور گفت: اگر من بدانم به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم، کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود می‌روم؛ اصل، منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی عنوان کرد: بسیار روز پرنشاطی برای من و خادمان ملت به ویژه خادمان روستاییان عزیز ما است. به نظر من بعد از انقلاب اسلامی تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد.

وی افزود: در میان شکاف‌های جامعه از لحاظ اجتماعی وقتی می‌بینیم مرد و زن، ثروتمند و فقیر، بی‌سواد و باسواد هستند یکی از طبقه‌بندی‌ها، طبقه‌بندی شهر و روستا بود. روستایی بودن قبل از انقلاب توام بود با خودکم‌بینی و شهرنشینی و مرکز نشینی به عنوان یک افتخار بود. چنین تفکری در جامعه قبل از انقلاب حاکم بود در مجامع ما گویی شهری به روستایی از لحاظ علمی و فکری و تمدنی برتری داشت اما پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه بوجود آورد یکسان بودن شهرنشین و روستانشین بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب روستایی‌بودن نوعی تقدس هم یافت. یک عامل مهاجرت از اینجا آغاز می‌شود و طرف فکر می‌کند اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی‌اش بلندتر است و اگر در روستا باشد جایگاهش پایین‌تر است. امروز ابدا این تفکر در جامعه ما وجود ندارد. تمام مردم فکر می‌کنند شهر و روستا نه تنها از نظر قانون مساوی هستند از نظر منزلت اجتماعی هم برابرند و همه احساس می‌کنیم نسبت به توسعه و آبادانی روستا همه وظیفه سنگینی بر دوش داریم.

وی گفت: در گذشته فاصله بین شهر و روستا زیاد بود و شهرنشین از مراکز آموزشی فراوان و مراکز بهداشتی قابل ملاحظه و از فضای کسب و کار بیشتر و از رفاه بیشتری برخوردار بود و روستانشین از این مزیا بی‌بهره بود. وقتی می‌گفتند این روستا بناست دو سال دیگر برق بیاید چه نشاط و ولوله‌ای در آنجا حاکم می‌شد. این مساله مهمی برای روستایی بود که هیچ‌گاه چیزی را به نام برق ندیده بود.

روحانی یادآور شد: نه تنها آسفالت بلکه جاده یک آرزوی بزرگ بود. ۴۰ سالا پیش اگر می‌خواستیم به یک شهر متصل شویم در یک فصل‌هایی اصلا ممکن نبود و در فصل‌های دیگر هم فقط برخی ماشین‌ها می‌توانستند تردد کنند. انقلاب اسلامی این مسیر را برای ما هموار کرد البته مقداری هم تکنولوژی این مسیر را هموار کرد.

وی عنوان کرد: الان به کل دنیا می‌گویند دهکده جهانی و همه به هم متصل و نزدیک هستند. در این انتخابات‌ها می‌بینید پای صندوق‌ها اولین علامت پیروزی را روستاییان اعلام می‌کنند. معمولا در روستاها زودتر رای‌ها اعلام می‌شود همان رای می‌شود معیار تا وقتی آرای تهران شمرده شود.این نکته مهمی است یعنی ارتباطات و فرهنگ مردم آنچنان گسترده شده در یک روستا ۹۷ درصد به پیروز انتخابات رای داده ولی شهری ۶۰ درصد به او رای داده است.

روحانی گفت: آگاهی مردم روستایی به اندازه شهر و گاهی بالاتر است، بسیاری از استعدادها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما روستایی هستند.

رئیس‌جمهور باید اینکه ما در مسیر درستی بعد از انقلاب قرار داریم، یادآور شد: در گذشته صدمات زیادی به مردم وارد می‌شد اما کار عظیمی بعد از انقلاب برای خدمت‌رسانی به روستاها آغاز شد، که جهاد کشاورزی پیشتاز آن بود.

روحانی افزود: بسیار افتخار می‌کنم که در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از دستاوردهای ما توسعه روستاها بوده است که البته قبل این هم انجام می‌شده، اما از این دولت بیشتر بوده و آمارها گویای آن است.

وی اظهار داشت: ۱۴ هزار روستا قبل از دولت یازدهم گازرسانی شده و در شش سال گذشته بیش از ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است این نشان می‌دهد که تصمیم برای توسعه و خدمت به روستاها اولویت بوده است.

روحانی افزود: هر خدمتی در گذشته بوده در طول این ۶ سال چندین برابر شده است و کار بسیار عظیمی صورت گرفته است.

وی با بیان چرایی کمک و خدمت به روستاها گفت: پاسخ نخست این است که آنها هم میهن ما و ایرانی هستند اما پاسخ دیگر این است که اگر روستاها را آباد نکنیم شهرها را ویران کرده‌ایم، مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها زیاد می‌شود برای اینکه شهرها آباد شود و اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را احیا کنیم.

روحانی ادامه داد: اینکه در مسیری ۲۰۰ کیلومتری روستای آباد وجود داشته باشد یا نداشته باشد، خیلی مهم و متفاوت است، اگر در مسیرها روستاهای آباد وجود داشته باشد، آنها پایگاه‌های ارتش و سپاه است و از کشور دفاع کرده و باعث امنیت کشور هستند چه این روستاها مرزی و چه غیرمرزی باشند.

وی با بیان اینکه روستاها در بخش کشاورزی باغات و ... مرکز تولید هستند، گفت: در گذشته این روستاها بودند که در مغازه شهر را باز می‌کردند، یعنی میوه، لبنیات و گوشت از روستاها به شهر می‌رفت و روستایی‌ها بودند که تولید می‌کردند و دسترنج آنها در شهر‌ها فروخته می شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش وزارتخانه‌های مختلف در توسعه روستایی ادامه داد: خدمات آموزش و پرورش وزارت کشور و جهاد کشاورزی در روستاهای ما عظیم است و سایر وزارتخانه‌ها نیز در توسعه زیر ساخت‌ها فعال هستند به طوریکه در روستاها هم از امکانات زمین، هوا، جاده، برق و گاز بهره‌مند شدند و هم گاز و آب آشامیدنی و اتصال در روستا وجود دارد.

رئیس‌جمهور گفت: شما در روستا با یک تلفن و اینترنت پر سرعت به همه جای دنیا وصل هستید که کار بسیار بزرگی در زیر ساخت روستاها از طریق تلفن همراه و پوشش اینترنت به وجود آمده است.

وی اضافه کرد:  یک روستایی از طریق فضای مجازی با یک گردشگر اروپایی ارتباط می‌گیرد و آن را به روستای خود دعوت می‌کند و با همین وسیله محصول و صنایع دستی خودش را نشان می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم با دلالی مبارزه کنیم، راه آن استارت آپ‌ها و فضای مجازی است؛ چراکه روستایی می‌تواند به راحتی محصول خودش را مستقیم معرفی کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه آب و تحولات کشاورزی اقداماتی خوبی صورت گرفته است، افزود: تا پیش از سال ۹۲ یک متر مربع آب ۹۲۰ گرم محصول خشک به ما م‌ داد، امروز یک‌ متر مکعب آب حدود ۱.۵ کیلو محصول خشک می‌دهد. این‌ها تحولاتی است که در تبدیل کشت پاییزه به بهاره و اصلاح بذرها صورت گرفته است.

وی با اشاره به فردی در آذربایجان شرقی که گندم را به‌آفرینی کرده بود و از یک هکتار ۴۰ تن محصول دریافت می‌کرد، گفت: با تحولی که ایجاد می‌کنیم می‌توانیم آب کمتری استفاده و محصول بیشتری برداشت کنیم و باید کیفیت را بالا و محصول را افزایش دهیم و همچنین با شتابی که در تولید دانه‌های روغنی گرفته‌ایم در حال حاضر تولید این دانه‌ها به حدود نیم میلیون تن رسیده است.

روحانی با تاکید بر اینکه گازرسانی در هیچ کشوری به اندازه ایران نیست، گفت: گازرسانی در ایران ۸۴ درصد روستاها انجام شده است البته به جز روستاهای استان سیستان و بلوچستان همچنین ۱۰۰ درصد شهرها هم به لوله‌کشی گاز شهری متصل هستند.

وی اضافه کرد: در آب آشامیدنی سالم و برق آمار ایران با معیار و آمار جهانی قابل مقایسه است. در مجموع در راه‌سازی، گاز، برق، آب آشامیدنی، بهداشت و درمان، در ارتباطات تلفن و تلفن همراه و فضای مجازی، تحولات کشاورزی و گردشگری باعث شده است در برخی جاها مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دلایل مهاجرت معکوس از جمله ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، مسلائل اخلاقی و امنیت گفت: بعضی روستاها مقصد گردشگری می‌شوند این گردشگری که در روستاها به وجود آمده کار بسیار بزرگی است.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در شرایطی هستیم که شرایط فشار دشمن بر ما راهی جز توسعه کشور و رونق تولید و همکاری بیشتر نگذاشته است. البته دولت هم برای حل مشکلات از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی نمی‌کند. بنده معتقد هستم برای منافع ملی کشورمان باید از هر ابزاری استفاده کنیم و اگر من بدانم به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم، کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود می‌روم؛ اصل، منافع ملی ملت ما است.

وی ادامه داد: ما الان در یک شرایطی قرار گرفته‌ایم و شما می‌دانید یک سال شدیدترین تحریم را بر ما وارد کردند؛ ما در عین حال که می‌ایستیم و مقابله به مثل می‌کنیم، در عین حال تعهدات خود را کاهش می‌دهیم و دو مرحله نیز تاکنون کاهش دادیم؛ اما همیشه بین مراحل دو ماه وقت می‌گذاریم برای اینکه فرصت دیپلماسی داشته باشیم. خواست مردم ما عزت، افتخار و استقلال توام با کاهش زحمت و فشار و توام با رفاه است. اگر بنا باشد کشور را با زحمت و فشار بر مردم اداره کنیم که هرکسی این کار را بلد است.

رئیس‌جمهور افزود: ما دشمن داریم و بر کشور ما فشار می‌آورد. ما نباید بنشینیم و بگوییم می‌ایستیم. ما می‌ایستیم تا به اهدافمان برسیم؛ می‌ایستیم که به منافعمان برسیم و به امنیت برسیم. با ایستادن تنها، فقط پای آدم درد می‌گیرد. آدم باید جایی بایستد که منافع دارد. ما پای استقلال و منافعمان می‌ایستیم و لذت می‌بریم اما از همه ابزارها هم برای حل و فصل مسائل استفاده می‌کنیم.

روحانی گفت:  اگر کشتی ما را گرفتند هم مذاکره می‌کنیم و هم به دلایل قانونی کشتی آنها را می‌گیریم. باید با دو دست کار کرد؛ دست قدرت و دست دیپلماسی هر دو باید با هم باشد. برخی اشتباه می‌کنند که یک دست بس است. هر دو دست را باید استفاده کنیم؛ هم از قدرت نظامی و هم قدرت سیاسی باید استفاده کنیم. می‌پرسند چه سودی بردیم با یک مذاکره با ۶ قدرت بزرگ؟ بعضی مثل اینکه در گوششان پنبه است و در نمی‌آید؛ ما بعد از مذاکره به جای یک میلیون بشکه نفت دو میلیون و پانصد بشکه نفت صادر کردیم و میلیون‌ها پول کشور را باز گرداندیم.

وی افزود: خاصیت توافق این بود که قطعنامه‌هایی که آمریکا سی سال زحمت کشیده بود را شکستیم و تخریب کردیم. این همه سرمایه‌گذار خارجی آمد؛ وقتی شرکت‌ها می‌آمدند کسی چیزی نمی‌گفت؛ آن زمان کجا بودید و چشم‌تان را بسته بودید. ما باید از همه توانمان استفاده کنیم و از کار هر کسی که در این کشور کار می‌کند سپاسگذاری کنیم که غیر این ناشکری است.

رئیس‌جمهور گفت: برخی نصف قانون اساسی را قبول دارند و باقی را قبول ندارند. ما قدم‌هایمان را برداشتیم و در زمینه هسته‌ای دو قدم مهم برداشتیم. وزیر امور خارجه ما وقتی در پاریس مذاکره می‌کند بعد از مشورت با ما دوباره به فرانسه بازم‌یگردد.

وی ادامه داد: شاید راهی برویم که صدر درصد موفق باشد ما باید کارمان را انجام دهیم حتی اگر درصد موفقیت ۲۰ یا ٣٠ درصد است باید جلو برویم و نباید فرصت را از دست بدهیم. البته در راس کارهای ما قدرت داخلی است، یعنی قدرت ملی است که به ما فرصت می‌دهد تا با دنیا حرف بزنیم. امروز احیای صنعت، کشاورزی و بخش خدمات و شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی ما است.

روحانی افزود: آمار و ارقام گفته شد که در این دولت چه اقداماتی برای توسعه روستاها انجام شد. ما در این دولت از سال ۹۲ در هر هفته به سی روستا آبرسانی کردیم و این حوزه ۶.۵ برابر رشد پیدا کرده است. این افتخار بزرگی برای کشور است. برق روستایی برای روستاهایی که ده خانوار به بالا هستند، تمام شده است و در برخی روستاها که ۱۰ خانوار کمتر است کار سخت است و الان هم این کار ادامه داد. در هفته ما به چهل و هفت روستا گاز می‌رساندیم و در این ۶ سال به اندازه همه تاریح گازرسانی به روستاها گاز رساندیم. در هر هفته در به‌سازی جاده‌ها ۳۵ کیلومتر راه روستایی تحت بهسازی است. در زمینه تلفن پوشش همراه، در هفته ۱۰۹ روستا به پوشش تلفن همراه اضافه می‌شود و در هر هفته به شبکه ملی اطلاعات ۹۸ روستا اضافه می‌شود و در هر هفته ۱۵ خانه بهداشت و خانه سلامت آغاز به کار می‌کند و این آمار افتخارآمیزی برای ایران است.

وی گفت: البته این آمار به این معنی این نیست که هر کاری لازم بوده انجام دادیم و کار ما باید متوقف شود و همه نیازهای روستا را برآورده کردیم و روستاها مشکل ندارند. همه توان برای این است که روستاها قدرتمند باشند و شما در این مساله زلزله دیدید چقدر خانه‌ها نوسازی و بهسازی شد و مجموع حرکت امروز حرکت روستایی است که دولت معاونت توسعه روستایی درست کرد تا هماهنگ شود و مردم هر روز شرایط بهتری برای زندگی داشته باشند که عزیزان و مرزبانان ما که تولید کشور در دستان آنها است در آسایش باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز