خبرگزاری کار ایران

گرمابی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کالا در بسیاری کشورها تنها یک‌ساعت در گمرک می‌ماند/ برخی فکر می‌کنند اگر دیرتر کالای خود را از گمرک ترخیص کنند، قیمت بالاتر می‌رود

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۵۳۴

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این‌که برخی کالاهای خود را از گمرک کشور ترخیص نمی‌کنند به این دلیل است که فکر می‌کنند اگر دیرتر ترخیص کنند قیمت بالاتر می‌رود و می‌توانند با سود بیشتری بفروشند.

حمید گرمابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم توزیع هرچه سریعتر کالاهای اساسی دپو شده در بنادر گفت: مقررات سختی در گمرک داریم که در شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد که کالاها به نوعی دپو می‌شوند. در این شرایط که تحریم هستیم باید مقداری ساده‌تر بگیرند تا کالاهای اساسی به درستی و در زمان خود توزیع شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما در دنیا کم نداریم کشورهایی که کامیون‌ها و کالاها در عرض یک ساعت از گمرک ترخیص می‌شوند و به سمت مقصد حرکت می‌کنند. در گمرک ما می‌بینید که اجناس به مدت طولانی می‌ماند و هزینه‌های نگهداری و انبارداری و ... را هم ایجاد می‌کند تا ترخیص شود. 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم یادآور شد: باید مقرراتی وجود داشته باشد که اجناس و کالاها به مدت زیاد در گمرک‌ها نمانند، چراکه هم هزینه دارد و هم برای مردم مشکل ایجاد می‌کند. اگر اجناس موجود در گمرک مواد غذایی باشد که مسائل نگهداری آن خیلی جدی‌تر می‌شود و حتی اگر کالاهایی مثل خودرو هم باشد به هر حال مستهلک می‌شود.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این سوال که از آنجایی که یکی از علل به طول انجامیدن ترخیص کالاها از گمرک‌های کشور ناشی از زمان‌بر بودن صدور مجوز توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت است، حال چگونه می‌توانیم ضمن حفظ دقت به این روند سرعت ببخشیم؟، گفت: ما این مشکل را در رابطه با این دو نهاد درخصوص کالاهایی که مربوط به بخش غذا و دارو است، بیشتر داریم. وظایف این دو نهاد به نوعی هم‌پوشانی دارد که باعث می‌شود در موارد مختلف مشکلاتی ایجاد شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: اگر بین وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مربوط به مسائل گمرک هماهنگی ایجاد شود که یک شخص یا گروه به عنوان نماینده این دو نهاد تشکیل شده تا درباره صدور مجوز و توزیع آن تصمیم‌گیری کنند، این مشکل تا حدودی حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به عدم تمایل صاحبان کالا نسبت به ترخیص کالاها هم اشاره شده و حال علت این امر را در چه می‌دانید؟، عنوان کرد: با توجه به نرخ‌های متفاوتی که برای خرید کالا و واردات وجود دارد قطعا مشکلی را ایجاد می‌کند که این کالاها باید با چه نرخی محاسبه شود.

گرمابی گفت: وقتی صاحبان کالا اجناس و کالاهای خود را دیر ترخیص می‌کنند، این موضوع به دلیل مسائل مالی و اداری هم هست که اخیرا این مشکل حل شده و گفته‌اند اگر مشکلی در بخش اداری و مالی وجود دارد صاحبان کالا می‌توانند ۸۰ درصد کالا را ترخیص کنند و بیست درصد آن در گمرک بماند تا برای پرداخت عوارض یا مسائل مربوط به گمرک در زمان مناسب اقدام شود تا مردم دچار مشکل نشوند. 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات در گمرک به پرداخت عوارض و مسائل مالی و اداری مربوط است، اظهار داشت: این راهکار که ۸۰ درصد کالاهای ورودی یک واردکننده ترخیص شود، مشکلات مالی و اداری را حل می‌کند تا مردم بتوانند سریعتر به کالاها دسترسی پیدا کنند اما اینکه با همه این تمهیدات و تسهیلاتی که در نظر گرفته شده باز عده‌ای کالاهای خود را ترخیص نمی‌کنند علت را باید از خودشان جویا شد!

گرمابی تاکید کرد: این‌که برخی کالاهای خود را از گمرک کشور ترخیص نمی‌کنند به این دلیل است که فکر می‌کنند اگر دیرتر ترخیص کنند قیمت بالاتر می‌رود و می‌توانند با سود بیشتری بفروشند اما با توجه به  ماهیت اقتصاد باید بدانند بازار ما خیلی هم قابل پیش‌بینی نیست که حتما قیمت‌ها افزایش پیدا کند ولی ممکن است کسانی که این کار را کنند در جست‌و‌جوی سود بیشتر هم باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز