خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ یک مشکل کوتاه‌مدت است/ رفتارهای آمریکا پر از پارادوکس است/ سیاست حداکثر فشار در مورد ایران جواب نمی‌دهد/ ترامپ فرد قابل اطمینانی برای مذاکره نیست

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۵۵۳

استاد دانشگاه نیوهمپشایر با تاکید بر تاثیر ائتلاف دریایی خلیج فارس بر افزایش تنش‌ها، این ائتلاف را تنها در راستای اهداف آمریکا دانست و گفت: ترامپ تصمیم گرفته است تنها به لفاظی‌های سخت علیه ایران بپردازد و از این طریق شرایط را تغییر ندهد.

کرک دورسِی (Dorsey, Kurk) استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است. در ذیل متن گفت‌وگوی وی با ایلنا را مشاهده می‌کنید:

ائتلاف دریایی خلیج فارس نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند

ترامپ یک مشکل کوتاه‌مدت است

کرک دورسِی در ابتدا در مورد موضوع نفتکش‌ها و همراهی انگلستان و آمریکا گفت: بریتانیا و ایالات متحده اختلافات خود را دارند، اما آنها همچنین در مورد ایران یک توافق اساسی دارند که ایران بزرگترین تهدید برای ثبات در خلیج فارس است. انگلستان از موضوع نفتکش‌ها استفاده کرد تا با این بهانه در ائتلاف دریایی خلیج فارس حضور پیدا کند. اکنون انگلستان با هدف حمایت از کاهش تنش در خلیج فارس و ایجاد امنیت برای تجارت در خلیج فارس در ائتلاف دریایی شرکت کرده است. کشورهای اروپایی نظرات مختلفی درباره دولت فعلی آمریکا دارند، آنها با سیاست آمریکا موافق نیستند اما از سوی دیگر هم آماده نیستند که با دولت ترامپ آشکارا برخورد کنند. معتقدم تنش در خلیج فارس و ایجاد ائتلاف دریایی تنها نگرانی را بیشتر می‌کند. باید بدانیم که ترامپ یک مشکل کوتاه‌مدت است و به زودی دوران او تمام می‌شود. 

مذاکره ایران با ترامپ بی‌نتیجه است

این استاد دانشگاه در ادامه گفت من فکر می‌کنم  می‌شود در برخی موارد با دولت ترامپ مذاکره کرد، همانطور که چینی‌ها نشان داده‌اند. اما در مورد ایران من هم مذاکره را بی‌تفاوت می‌دانم از طرفی ترامپ خیلی برای مذاکره منعطف نیست. در مورد ایران او باید سیاست خارجه خود را تغییر دهد. ترامپ خیلی از موضع کنونی خود در مورد ایران کوتاه نمی‌آید. از طرف دیگر او حتی آدم قابل اطمینانی برای مذاکره نیست؛ چرا که ایران و آمریکا توافقی داشتند که ترامپ تنها به دلیل اینکه از اوباما متنفر بود از آن خارج شد بنابراین خواهان توافقی است که خودش آن را بخواهد که بعید است ایران این اتفاق را بپذیرد. شرایطی که آنها برای توافق جدید با ایران مطرح می‌کنند، برای ایران قابل قبول نخواهد بود. از سوی دیگر حمایت آمریکا از اسرائیل و عربستان و روابط ایران با سوریه و یمن اختلاف اساسی میان ایران و آمریکاست. ایران نمی‌تواند متحدان خود را رها کند، بنابراین توافق میان ایران و آمریکا کمی پیچیده است.

سیاست حداکثر فشار درمورد ایران جواب نمی‌دهد

این استاد دانشگاه در مورد سیاست حداکثر فشار گفت: ایران تحت تاثیر این سیاست قرار نخواهد گرفت. تحریم‌ها باعث نمی‌شود ایران به رفتار مورد نظر ترامپ روی بیاورد. تحریم‌ها فقط نارضایتی مردم را بالا می‌برد. تحریم شرایط را بدتر می‌کند و کشور تحریم شده هر لحظه می‌تواند واکنشی نشان دهد که شرایط را بدتر کند.

ایران باید منتظر باشد تا دوران ترامپ تمام شود

دورسی هم چنین در ادامه خاطرنشان کرد: تنها راه حل کنونی این است که ایران منتظر باشد تا دوران ترامپ به پایان برسد. در این صورت می‌توان امیدوار بود تا با تغییر دولت، دو کشور بتوانند اختلافاتی که با یکدیگر دارند را کمی برطرف کنند مانند اتفاقی که در زمان اوباما رخ داد.

عواقب جنگ غیر قابل تصور است

هیچ کشوری خواهان جنگ نیست

وی در مورد عواقب جنگ برای منطقه ابراز نگرانی کرد و در این خصوص گفت: عواقب جنگ برای منطقه و جهان غیرقابل تصور خواهد بود. به تمام درد و رنج‌های عراق از سال ۲۰۰۳ فکر کنید و سپس آن را بیست برابر کنید. توزیع نفت با مشکل روبه رو می‌شود. قحطی و گرسنگی شیوع پیدا می‌کند. من فکر نمی‌کنم هیچ کدام از کشورها جنگ را بخواهند ایران علیرغم اینکه تجهیزات کافی را دارد اما خواهان جنگ نیست از سوی دیگر  ترامپ هم جنگ نمی‌خواهد من فکر می‌کنم تنها در صورت یک اشتباه تصادفی و محاسباتی احتمال جنگ وجود خواهد داشت. برای این منطقه و آینده آن جنگ را پیش‌بینی نمی‌کنم اما معتقدم که تنش‌ها ادامه خواهد داشت.

اینستکس بیانگر مخالفت اروپا با آمریکاست

این استاد دانشگاه هم‌چنین در مورد اینتکس خاطرنشان کرد: اینستکس هرگز به اندازه کافی بزرگ نخواهد بود تا بتواند یک پیشرفت و تحول اساسی ایجاد کند. اما من اینستکس  را راهی می‌دانم که اروپایی‌ها از طریق آن به ایالات متحده نشان دهند حاضر نیستند از مسیری که ترامپ تهدید می‌کند بروند.

ایران نمی‌تواند به اروپا اعتماد کند

وی در مورد اینکه اروپا تاکنون نتوانسته اقدام عملی برای کمک به ایران انجام دهد، گفت: قبول دارم که ایران نمی‌تواند به کشورهای اروپایی اعتماد کند. در هر صورت، کشورهای اروپایی نگران هستند که ایران ممکن است منطقه را بی‌ثبات کرده و جریان نفت به اروپا را مختل کند. اروپا می‌خواهد از برقراری جریان نفت اعتماد کسب کند. اروپا به نفت ایران وابسته است و از طرفی می‌خواهد یک منبع جایگزین برای نفت ایران پیدا کند. 

رفتار ترامپ پر از پارادوکس است

تحریم مقام‌های ایران راه را برای مذاکره می‌بندد

دورسی در ادامه به تضادهایی که در رفتار ترامپ برای مذاکره با ایران وجود دارد اشاره کرد و گفت: قبول دارم که رفتار ترامپ یک پارادوکس دارد او می‌گوید مذاکره خواهد کرد اما پس از آن شرایط را غیرممکن  می‌کند و تحریم‌هایی را برای رهبران ایران وضع می‌کند و آنها را در موقعیت غیرممکن برای مذاکره  قرار می‌دهد، در این شرایط نمی‌توان امکان مذاکره را متصور شد اما ملل قدرتمند غالباً سعی کرده‌اند با فشار آوردن به کشورهای دیگر آنها را تسلیم کنند. این استراتژی بعضی اوقات کار می‌کند. من فکر می‌کنم ترامپ و مشاورانش اشتباه می‌کنند که این سیاست در مورد ایران جواب خواهد داد.

وی تاکید کرد: در عین حال به یاد داشته باشید که تندروی در مورد ایران  در نزد بسیاری از قوی‌ترین هواداران ترامپ محبوب است، بنابراین او انگیزه‌ای برای ادامه این کار دشوار دارد. ممکن است ترامپ محاسبه کند که وی برنده است زیرا وی و هواداران وی در ایالات متحده نمی‌خواهند توافقی مانند برجام با ایران داشته باشند که احتمالاً ایران می‌تواند آن را بپذیرد. چنین معامله‌ای بسیار شبیه به توافق اوباما است، برجام توافقی بود که ترامپ و دولتش بدون آن که درباره‌ آن فکر کنند از آن خارج شدند. 

صحبت کردن در مورد مسائل خلیج فارس بهترین راه حل است

دورسی در ادامه در مورد نشست ورشو ۲ گفت: من هنوز چیزی در مورد این اجلاس نشنیده‌ام، بنابراین تصوری ندارم که چگونه می‌تواند موفق باشد. فکر می‌کنم صحبت کردن در مورد مسائل خلیج فارس بهتر از جنگ است، بنابراین بیایید صحبت کنیم. من فکر می‌کنم ترامپ تصمیم گرفته است تنها به لفاظی‌های سخت علیه ایران بپردازد و از این طریق شرایط را تغییر ندهد.

ائتلاف دریایی تنها بر اساس اهداف آمریکاست

وی در مورد سرنوشت ائتلاف دریایی خلیج فارس گفت: این ائتلاف تنها بر اساس اهداف آمریکا و بر اساس بی‌اعتمادی به ایران شکل گرفته است. من فکر می‌کنم این موقعیت نگران‌کننده بین هر دو طرف باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز