خبرگزاری کار ایران

کدخدایی مطرح کرد؛

ایراد مجدد شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابیعت فرزندان مادران ایرانی/ قانون تاکید کرده دلیل رد صلاحیت به خود فرد گفته شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۴۲۷

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایران لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ۳مصوبه  که به شورای نگهبان ارسال شده است که عدم مغایرتش با شرع مقدس اعلام شد.

وی ادامه داد: عدم مغایرت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی بود که عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی قرار گرفت که در نوبت قبلی ایراد امنیتی مطرح شد که اصلاحی در مجلس صورت گرفت، اما همچنان این ایراد پا برجاست.

کدخدایی درخصوص هیات نظارت بر انتخابات گفت: روز سه‌شنبه جلسه این هیات برگزار شد و بعد از انتخاب رئیس و سخنگو، ساز و کار انتخابات مورد بررسی قرار گرفت و تعرفه انتخابات اسفند سال ۹۸ به تصویب رسید.

وی درپاسخ به سوالی وضعیت تحصیل فرزندان مقام‌ها در خارج از کشور گفت: نمی‌دانم، در حال حاضر چیزی برای ما ارسال نشده است. ان‌شاالله واصل شود بعد پاسخ می‌دهیم.

کدخدایی درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: گزارشاتی به ما داده شده است و شورای شهر هم همکاری با ما داشته است. درباره برگزاری انتخابات الکترونیک هم بارها گفته‌ایم که وزارت کشور باید توان برگزاری داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دلایل رد صلاحیت‌ها علنی اعلام نمی‌شود تا زمینه برای سوءاستفاده عده‌ای ایجاد نشود، گفت: ما آماده هستیم هرگونه منع قانونی را گزارش کنیم. امروز هم اگر افراد تشریف بیاورند ما موارد رد صلاحیت را به خودشان می‌گوییم.

وی تاکید کرد: قانون به ما تاکید کرده است که دلیل رد صلاحیت به خود فرد گفته شود.

کدخدایی در خصوص انصراف یکی از نامزدهای حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: ترجیح می‌دهم اظهار نکنم و جز نامه‌ای از ایشان فعلا چیزی نداریم و ترجیح می‌دهیم که خودشان ابتدا سخن بگوید.

کدخدایی درخصوص احراز هویت گفت: به صورت الکترونیک خواهد بود و مراحل بعدی را اگر وزارت کشور آمادگی داشته باشد ما هم آمادگی برگزاری هستیم.

وی در خصوص تشکیل طرح وزارت میراث فرهنگی و اینکه این با برنامه توسعه مغایرت دارد، گفت: نگاه ما نگاه به قانون است و بر اساس قانون بار مالی ندارد و مغایر با برنامه ششم نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تحریم وزیر امور خارجه و آیت‌الله جنتی گفت: مردم ما بی‌آبرویی آمریکا را دیده‌اند و مشاهده کردیم که چگونه باهم در برابر تحریم دکتر ظریف متحد شدند. مردم ما این موارد را جدی نمی‌گیرند.

وی درباره این آیا دولت رایزنی‌هایی درباره رد صلاحیت در انتخابات داشته است،  گفت: خیر چنین رایزنی نداشته‌ایم، ملاک شورای نگهبان قانون است و رویه ما مُر قانون است و بر همین ملاک هم اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: آن چیزی که در گذشته و حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات است و ما قول خودمان را انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم فارغ از استانی شدن انتخابات این قانون اجرایی شود.

کدخدایی درباره این که شفاف‌سازی در زمینه چیست، گفت: شاخص‌ها تعیین شده است که بسیار خوب است و سعی می‌کنیم که این امر برای هیات‌های نظارت انجام شود.

وی درباره این که شورای نگهبان به صورت مصلحت اندیشانه وارد انتخابات گفت: ما به مر قانون عمل خواهیم کرد.

کدخدایی درخصوص این که اصلاح‌طلبان درخواست دیدار با اعضای این شورا را دارند، گفت: درب شورای نگهبان به روی همه باز است.

وی درباره این‌که برخی از اسناد درخصوص فساد برخی از افراد منتشر می‌شود، گفت: اسنادی که منتشر می‌شود باید مورد راستی آزمایی قرار گیرد، اگر در جریان رد صلاحیت این تخلف احراز شود قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کدخدایی خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید برخی از اسناد برای تخریب افراد منتشر می‌شود و ما وظیفه داریم راستی آزمایی انجام دهیم.

سخنگویی شورای نگهبان گفت: حدود ۱۰۰ نیروی انسانی برای تائید صلاحیت کار می‌کنند و در شورای نگهبان صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

کدخدایی ادامه داد: طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ایراداتی که شورای نگهبان به طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور گرفته است، گفت: اطلاق مصوبه مذکور نسبت به مواردی که قرارداد بین اشخاص و بانک، شرعی و قانونی است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین در بند ۷ این طرح بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه تحمیل زیان به بانک‌های دولتی بدون پیش‌بینی طریق جبران آن مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی تصریح کرد: همچنین در بند ۸ این طرح، موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی مشخص نیست که آیا قطعی بودن رأی شورای پول و اعتبار مانع مراجعه به دستگاه قضایی است یا خیر که این مورد ابهام دارد و پس از رفع درباره آن اظهارنظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری خلق چین در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی گفت: از آنجایی که در این لایحه از اصطلاحات غیرفارسی استفاده شده بود، مغایرت آن اعلام شد و همچنین ایراداتی هم به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی وارد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی گفت: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کرده و گزارش‌هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتوانند از نظر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات را فراهم کنند، ما آماده هستیم تا بر انتخابات الکترونیکی نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی گفت: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کرده و گزارش‌هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتوانند از نظر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات را فراهم کنند، ما آماده هستیم تا بر انتخابات الکترونیکی نظارت داشته باشیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان حضور یافتند دارای جهت‌گیری سیاسی هستند، گفت: مجلس شورای اسلامی به این افراد، که تعبیر می‌شود دارای جهت‌گیری سیاسی هستند، بالاترین رای را داد. شورای نگهبان بی طرفی را حفظ خواهد کرد.

کدخدایی در مورد بررسی تابعیت دوگانه نامزدها و لیستی که در این خصوص در مجلس وجود دارد گفت: اگر در موقع بررسی صلاحیت‌ها مطلب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعاً رسیدگی خواهیم کرد. شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مُرّ قانون را اجرایی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز