خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

دست نخست‌وزیر انگلیس برای همراهی با آمریکا در قبال ایران بسته است/ جانسون مجبور است برای حل تنش‌ها مسیر دیپلماسی را انتخاب کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۸۹۵

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: با وجود ایده‌ها و دید افراطی نخست‌وزیر انگلیس در خصوص برجام و ایران، وی با شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار سختی مواجه است که دستش را برای اعمال این سیاست‌ها و تغییر جدی در سیاست خارجی می‌بندد تا بتواند متفاوت از سیاست‌های ترزا می رفتار کند.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص چالش‌های بوریس جانسون نخست‌وزیر جدید انگلیس در مواجهه با ایران و تغییر احتمالی سیاست‌های لندن در قبال تهران گفت: گفته می‌شود آقای جانسون شبیه‌ترین فرد به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده است و این موضوع باعث شده تا برخی تحلیلگران معتقد باشند به قدرت رسیدن وی در انگلیس می‌تواند در روند روابط تهران و لندن و سیاست‌های انگلیس در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تغییراتی ایجاد کند. 

وی ادامه داد: با وجود لحن تندی که بوریس جانسون طی چند روز گذشته در خصوص حوزه‌های مختلف و در مورد روابط با ایران و جدلی که با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر داشت؛ این دید ایجاد شده که احتمالا نخست‌وزیر انگلیس به دنبال خروج از برجام و همراهی با سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران است. 

مکی افزود: با این حال اما آقای جانسون با وجود این ایده‌ها و و دید افراطی که در خصوص برجام دارد، با شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار سختی مواجه است که دستش را برای اعمال این سیاست‌ها و تغییر جدی در سیاست خارجی می‌بندد تا بتواند متفاوت از سیاست‌های ترزا می رفتار کند.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: به هر صورت مساله برگزیت بزرگترین چالش سیاسی پیش روی بوریس جانسون است و این ماموریت که دو نخست وزیر پیش از جانسون را سرنگون کرد قطعا برای وی نیز می‌تواند یک پاشنه آشیل باشد. همین محدودیت‌ها نیز باعث می‌شود جانسون نتواند در سیاست خارجی نقش فعالی را ایفا کرده و خط خودش را از اروپا جدا کند. 

وی افزود: به نظر نمی‌رسد اقدامات جانسون در خصوص برجام و ایران همچون لحن تندش تغییرات قابل توجهی داشته باشد و او هم مجبور خواهد شد در خصوص ایران و برجام همان سیاست‌های دولت ترزا می را دنبال کرده و برای حل تنش‌ها مسیر دیپلماسی را انتخاب کند. 

وی ادامه داد: دومینیک راب، وزیر امور خارجه جدید انگلیس نیز در نخستین اظهارنظر خود در قبال تهران گفته است که ما قصد اتخاذ تصمیم عجولانه در خصوص تهران را نداریم و با دوراندیشی مواضع خود را در قبال برجام و ایران اعلام خواهیم کرد. 

 مکی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نقش افکار عمومی انگلیس در مخالفت با همراهی سیاست‌های دولت جدید این کشور با ایالات متحده گفت: قطعا این نوع نگرشی که افکار عمومی و به خصوص رسانه‌ها به آقای جانسون دارند که ناشی از همین موقعیت شکننده نخست وزیر جدید انگلیس است، او را در این فضای سیاسی که در جامعه انگلیس حاکم است به شدت تحت فشار قرار خواهد داد.  

وی ادامه داد: بوریس جانسون مجبور است مردم انگلیس را مجاب کند که روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را با کمترین آسیب برای اقتصاد و سیاست انگلیس مدیریت خواهد کرد که این مساله باعث نگرانی مردم این کشور شده است. واکنش افکار عمومی به جانسون نشان دهنده این است که وی از دید مردم و حزب محافظه‌کار آزادی زمان شهرداری لندن را ندارد و باید مواضع معقولی اتخاذ کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز