خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

هیچ کس در جامعه نباید به خودش اجازه بدهد که قانون را تعطیل یا مخدوش کند

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۸۴۳

رئیس قوه قضائیه گفت: هیچ کس در جامعه نباید به خودش اجازه بدهد که قانون را تعطیل یا مخدوش کند که عدالت مخدوش می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه کشور گفت: به حمدالله در اجتماعی هستیم که از روز گذشته با سخنان راهبردی رهبر انقلاب در روز گذشته آغاز شده است که اثربخشی در انقلاب برای تبیین معارف اسلامی و تنویر افکار عمومی در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم موضوعی که در این جمع مطرح شود و به موضوع این اجلاس هم ارتباط داشته باشد، همان بیانیه گام دوم مقام رهبری است. از موضوعاتی که ارتباط مستقیم با حوزه کاری اینجانب در قوه قضاییه دارد و این موضوع یکی از ماموریت‌های هشت گانه رهبری برای همه آحاد جامعه عنوان شده عدالت است.

رئیسی افزود: در مفاهیم دینی ما بعد از توحید هیچ مفهومی فراگیرتر از عدالت نیست. خلقت و عدالت، عدالت و امامت و عدالت؛ در همه حوزه‌ها عدالت مفهوم گسترده‌ای دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: بسیار می‌توان در این باب سخن گفت و شما هم در نمازهای جمعه درخصوص ابعاد مختلف عدالت سخن گفته‌اید اما سخن اصلی ما اجرای عدالت است. اینجا است که باید گفت به برکت نام امیرالمونین بسیار نوشتند و گفتند و آثار گرانبهایی در این باب داریم.

وی ادامه داد: در راس نظام اسلامی امام عادل است اما اگر کل جامعه بخواهد طعم عدالت را حس کند، اقتضائاتی دارد و باید در حوزه قانونگذاری قانون عادل، در حوزه اجرایی مجری عادل و همه باید از ملکه عدالت تبعیت کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: بر اساس قانون اگر ما بخواهیم یک ملاک را برای اجرای عدالت تبلیغ کنیم می‌خواهم بگویم که مطابق قانون است؛ اجمالا در اجرای قانون توافق کنیم و به هر میزان که عدالت در جامعه نصب شده اگر بخواهیم ملاکی پیدا کنیم باید بگوییم که خلاف قانون عمل شده است.

وی ادامه داد: هیچ کس در جامعه نباید به خودش اجازه بدهد که قانون را تعطیل یا مخدوش کند که عدالت مخدوش می‌شود.

رئیسی گفت: در باب عدالت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار زیادی انجام شده، گام‌های زیادی برداشته شده و تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است؛ اما امروز بعد از ۴۰ سال ما نگاه می‌کنیم آنچه انجام شده و اهداف بلند انقلاب اسلامی چه بود و چه گام‌هایی باید طی شود. وضع مطلوب با وضع حاضر متفاوت است.

وی ادامه داد: ترسیم این وضعیت مطلوب و آرمان انقلاب در بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است. آرمان‌های مهمی که باید پیش روی ما باشد در این بیانیه گام دوم تبیین شده است. ما مسئولان نظام باید نگاه کنیم و ببینیم چه انجام‌شده و چه باید انجام شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: در اجرای عدالت بخش‌های مختلفی باید با هم کار کنند. بستن منافذ فساد کار قوه مقننه و بستن بستر فساد کار قوه مجریه  است. بنده سال ۷۳ و ۷۴ توفیق داشتم در سازمان بازرسی کل کشور حضور داشته باشم. اول پرونده مالی ١٢٣ میلیاردی بود که مطرح شده بود بعد یک مبلغ دیگر مطرح شد اما متهمان آن متفاوت بودند همینطور گذشت تا اخیراً که پرونده سه هزار میلیاردی مطرح شد.  مبالغ و متهمان متفاوت اما جنس اتهام یکی است؛ یعنی ما از یک مسیر در حال آسیب دیدن هستیم و اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود، هر روز شاهد به وجود آمدن چنین مواردی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مساله اصلاح نظام بانکی در برنامه‌های توسعه اول تا ششم تکرار شده و همه می‌دانند و تاکید شده که دولت باید از این پس از تصدی‌گری اقتصادی دست بردارد و تنها ناظر باشد اما بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما اقتصاد دولتی است که باید خصوصی شود.

رئیسی ادامه داد: مساله خصوصی‌سازی بسیار ضروری است که یکی از زمینه‌های فساد را از بین ببریم؛ البته در بخش خصوصی‌سازی هم مشکلات فراوانی پیش آمد که بارها آسیب آن در سخنان رهبر انقلاب هم مطرح شد.

وی افزود: در کشور می‌گویند افزایش نقدینگی موجب بروز مشکلاتی می‌شود اما این مسئله هیچ چاره‌ای ندارد مگر اینکه نقدینگی به سمت تولید روانه شود اگر این نقدینگی به سمت دلالی رفت آن زمان شاهد بروز مشکلات گسترده‌ای خواهیم بود.

رئیسی گفت: برای اجرای عدالت در جامعه گام هایی ضروری است که باید برداشته شود؛ نخستین نکته که بسیار اهمیت دارد این است که معنویت، اخلاق، خدا و اجرای قانون در جامعه و به ویژه بین مدیران و در جامعه افزایش پیدا کند که در این صورت ما شاهد کاهش جرم و جنایت ها خواهیم بود و در این حوزه نقش ائمه جمعه بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: کارشناسان نظام مدیریت می گویند کارآمدترین نظام مدیریتی نظام خودکنترلی است که مسئولین در هر شرایطی خود را مقابل خداوند ببینند. 

وی خطاب به ائمه جمعه گفت: نقش شما بزرگواران در این رابطه بسیار می‌تواند بااهمیت باشد که مسئولیت پذیری در جامعه افزایش پیدا کند که امر مهم در این حوزه امر به معروف و نهی از منکر بوده که افزایش نظارت عمومی است. 

وی افزود: دشمن می‌خواهد به نوعی از جامعه حساسیت زدایی کند تا مردم بی حس شوند. گاهی دشمن به دنبال حساسیت سنجی است و اگر حساسیت سنجی کرد و فهمید که موفق است آن زمان حساسیت زدایی کند.

رئبس قوه قضائیه گفت: مدیر باید احساس کند در همه جا مسئول است اما زحمت دارد؛ ما در قوه قضاییه گفته ایم که حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد. گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند و این مساله باید مورد تاکید ائمه جمعه هم باشد. 

وی ادامه داد: دومین نکته ای که می تواند در اجرای عدالت نقش داشته باشد این است که عدالت در جامعه نهادینه شده باشد. هیچ مدیری را در جامعه نمی شناسیم مگر اینکه نقش نظارتی داشته باشد. کسی اگر تخلفی شد به بیرون نگاه نکند که چرا نظارت نیست؛  شما خودت مدیر هستی که باید بر دستگاه زیر دست خود نظارت داشته باشی.

وی ادامه داد: نکته بعدی امید آفرینی در جامعه است. 

من در این ماه ها بسیار تلاش کردم تا همکاران ما ارتباطی با عموم مردم و صاحبنظران داشته باشند. در این قضیه گام‌های خوبی برداشته شده و تلاش‌های بسیاری انجام شده و به همکاران خود تاکید کردیم که دستگاه قضایی باید جایگاه مردمی کارآمد و ضد فساد داشته باشد. 

وی افزود: در بحث پیشگیری از وقوع جرم نقش شما ائمه جمعه را بسیار کارآمد می بینیم. بارها گفته ام که شورای عالی پیشگیری از جرم را با حضور سه قوه تشکیل دهیم و این تلاش ها تداوم خواهد داشت و من هیچ مدیر و نهادی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه وظیفه نظارت بر پیشگیری از جرم داشته باشد.

رئیسی گفت: ما به دنبال این هستیم که از همکاری همه بخش‌ها در کشور بهره ببریم تا کشورمان شاهد کاهش وقوع جرم باشد. جامعه اسلامی ما زیبنده این میزان جرم و پرونده نیست. می‌خواهم عرض کنم نقش حضرات علما در این حوزه مهم است که در پیشگیری از جرم نقش اثربخش و سازنده خواهد بود. همچنین نقش علما و ائمه جمعه در حفظ حقوق عامه بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد که حقوق عامه مورد تعدی و تجاوز قرار بگیرد و رهبر انقلاب هم در این حوزه به من تاکید کرده‌اند. بزرگان و علما بسیار می‌توانند در جامعه در این باب موثر باشند. 

وی افزود: نکته دیگری من شما را به همکاری دعوت می کنم کاهش ورودی پرونده است که برخی موضوعات می‌تواند با ریش سفیدی که در فرهنگ ملی و اسلامی ما هم وجود دارد، حل شود. مسائل مالی، داد و ستد و مسائل خانوادگی می‌تواند وارد دستگاه قضا نشود. مسأله حکمیت مسئله بسیار مهمی است که در کاهش ورودی پرونده بسیار مهم است که دستگاه قضا بتواند به مسئله مفسدین و آنهایی که با امنیت جامعه بازی می‌کنند برسد و کمر آنها را بشکند.

رئیس دستگاه قضا گفت: مسائلی امروز مورد گله اکثریت جامعه است اما ما با این رهبری آینده را بسیار روشن می بینیم و یقین می دانیم به این علت که ریشه های این درخت تنومند در خون پاک شهدا است و این ریشه به ثارالله متصل شده است.

وی ادامه داد: در منطقه آنجایی که به حرف رهبری توجه شده ما برتری جبهه اسلامی را می‌بینیم. دست برتر ایران در منطقه با جبهه جمهوری اسلامی است. جایی که مشکل داریم آن زمانی است که نگاهمان به دست های بی کفایت بیگانگان بوده است. 

وی افزود: ما باور داریم و ملت هم باور دارد آنجایی که مبتنی بر خداوند متعال و اعتماد به داشته‌هایمان و نیروی متراکم جوان و مدیران با کفایت و مردم متدین کار انجام دادیم حوزه موفقیت ما بوده و یقین داریم و با این روحیه حرکت می کنیم و این روحیه می تواند برای کشور راهگشا باشد. ‌

رئیسی گفت: این مسئله هم خیلی مهم است که بسیاری از مسائلی که در دستگاه قضا تأثیرگذار است از منشا دستگاه قضا نیست. برای مثال نوسانات اقتصادی باعث به وجود آمدن حجم بالایی از چک‌های برگشتی است. تحلیل اقتصادی و مالی باید با نگاه به کاهش ورودی پرونده باشد و من می‌گویم همه بخش‌ها نقش دارند و امیدوار هستیم اخلاص رهبر انقلاب و دعای خیر شما، ایثارگران، جانبازان و خداوند متعال به ما کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز