خبرگزاری کار ایران

فارن پالیسی گزارش داد؛

بررسی گزینه‌های موجود اروپا برای نجات برجام

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۳۴۰

فارن پالیسی در گزارشی به بررسی راه‌های پیش روی اروپا برای نجات برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از فارن پالیسی، بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از  برجام، کشورهای باقی مانده در برجام با مشکلات زیادی روبه رو شدند از سوی دیگر ایران نیز صبر پیشه کرد و به تعهدات برجامی خود متعهد بود. اما صبر ایران در روزهای گذشته تمام شد و به کاهش تعهدات برجامی خود پرداخت.

اروپا اکنون در تلاش است تا ایران را در برجام نگاه دارد و برای این هدف چند راه در پیش روی خود می‌بیند:

اولین راه استفاده از دیپلماسی میانجی‌گرایانه است. در این روش این امید وجود دارد که بعضی از دیپلمات‌ها با راه‌حل‌های خود بتوانند تهران را راضی کنند تا به اجرای کامل تعهدات خود بپردازند.

راه دیگر برای اروپا البته مستلزم سطوح بالاتری از مقابله با ایالات متحده آمریکاست. اما در این شرایط ممکن است با خطر کنار گذاشته‌شدن از بازار آمریکا مواجه شوند.

راه دیگر برای اروپا استفاده از مکانیزم ماشه است که در این صورت می توان گفت برجام به طور کامل نابود خواهد شد.

این سناریو متحمل خطرات و ریسک‌هایی برای اروپاست. فروپاشی توافق برجام می‌تواند احتمال حملات نظامی مستقیم آمریکا و اسرائیل را به تجهیزات و ساختارهای هسته‌ای ایران افزایش دهد. این نیز به نوبه خود در منطقه احتمال هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی یا نیروهای وابسته به ایران را افزایش خواهد داد. ایران هم برای جلوگیری یا واکنش به چنین تجاوزی می‌تواند برنامه موشکی گسترده خود را به کار بگیرد، آزادی کشتیرانی را در خلیج فارس با خلل روبه رو کند و البته با استفاده از نیروهای وابسته‌اش در منطقه اهداف آمریکا و اسرائیل را مورد حمله قرار دهد. 

راه دیگر  برای اروپا همکاری با روسیه و چین برای تصویب یک قرارداد موقت قبل از فروپاشی برجام است. هدف این اقدام حصول نوعی تفاهم  سیاسی است که می‌تواند در ازای مشوق‌ها و انگیزه‌های اقتصادی اختلاف با  جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد. این گزینه تا کنون با موافقت کشورهای اروپایی همراه نشده است.

بنابراین اروپا راه سختی برای حفظ و تداوم برجام بر عهده دارد. باید دید در روزهای آینده اروپاییان چه اقدام عملی برای نگاه داشتن ایران در برجام به کار خواهند گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز