خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

برای افکار عمومی آمریکا جنگ تا زمانی قابل قبول است که هزینه‌ای را بر جامعه تحمیل نکند

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۸۱۴

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها از اساس نگران تشدید تنش با ایران هستند و معتقد هستند این تشدید تنش میراث اوباما در خصوص برجام را نابود می‌کند. آنها در مرحله اول در تصویب طرحی برای محدود کردن رئیس‌جمهور برای برخورد نظامی، دغدغه ایران را دارند و در مرحله دوم نگران هستند رئیس‌جمهوری مانند رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده که رفتارهای معقولی ندارد کشور را با جنگی مواجه کند که در نهایت هزینه‌اش را مالیات‌دهندگان آمریکا پرداخت کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در تحلیل رای روز جمعه کنگره آمریکا به تصویب متممی که طبق آن رئیس جمهور آمریکا برای حمله به ایران به رای کنگره نیاز دارد، گفت: ما ابتدا باید یک نکته‌ای را مدنظر قرار دهیم که در هر دوره عمر دو ساله کنگره آمریکا طرح‌های متددی مطرح می‌شود. براساس آماری که اخیرا دیده‌ام حدود ۵۰۰ طرح مطرح می‌شود یا بانیان آن اعضای کنگره هستند یا توسط دولت مطرح می‌شود اما تعداد کمی نزدیک ۱۰ درصد به تصویب می‌رسد. 

وی ادامه داد: بنابراین صرف مطرح شدن یک طرح به منزله تصویب آن نیست. خیلی مواقع احزاب برای وزن‌کشی یا برای ثبت در تاریخ که سابقه ای از خود به جای بگذارند طرح‌هایی را مطرح می‌کنند. تلاش برای کنترل قدرت رئیس‌جمهور مبنی بر ورود به جنگ یک سابقه طولانی به قدمت عمر ایالات متحده دارد.  

وی افزود: از همان زمانی که قانون اساسی آمریکا تدوین می‌شد این طرح وجود داشت که اختیار ورود به جنگ و اعلان جنگ با چه کسی باشد. نویسندگان قانون اساسی نیز این اختیار را به کنگره دادند و تصریح شده که ورود به جنگ حتما باید با اعلان جنگ و مجوز کنگره صورت بگیرد اما از حدو ۲۴۰ جنگی که داشته تنها اعلان آغاز ۵ جنگ را کنگره انجام داده است و در باقی موارد این رئیس‌جمهور بوده که به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح فرمان اعزام نیروها را داده و بعد خبر را به اطلاع کنگره رسانه است. 

این کارشناس ارشد سیاست خارجی گفت: دموکرات‌ها از اساس نگران تشدید تنش با ایران هستند و معتقد هستند این تشدید تنش میراث اوباما در خصوص برجام را نابود می‌کند. آنها در مرحله اول در تصویب طرحی برای محدود کردن رئیس‌جمهور برای برخورد نظامی دغدغه ایران را دارند و در مرحله دوم نگران هستند رئیس‌جمهوری مانند رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده که رفتارهای معقولی ندارد کشور را با جنگی مواجه کند که در نهایت هزینه‌اش را مالیات دهندگان آمریکا پرداخت کنند که رای دهندگانی هستند که اعضای کنگره را به عنوان وکیل خود انتخاب کردند. 

وی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز این بحث‌ها مخصوصا در زمان جنگ لیبی مطرح بود و نمایندگان کنگره تلاش کردند رئیس‌جمهور به قانون ۱۹۷۳ عمل کند ولی ۱۱ سپتامبر فضا را در این خصوص بازکرده بود و عملا یک چک سفید امضا در اختیار رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار داده بود که هر زمان اراده کرد به بهانه اینکه آمریکا توسط آن کشور یا آن گروه مورد هدف قرار گرفته وارد جنگ شود. 

ابوالفتح افزود: از این جهت دموکرات‌ها در حال تلاش هستند که البته تا الان موفق نبودند و احتمال قریب به یقین بعد از این هم موفق نخواهند بود؛ چراکه فقط بحث ایران نیست و اختیارت رئیس‌جمهور مطرح است و حتی برخی دموکرات‌ها هم به این مساله معتقد هستند که دست فرمانده نیروهای مسلح نباید بسته باشد و اقدامات او نباید به موافقت کنگره مشروط شود چرا که عصر جدید اقتضا می‌کند حملات پیش‌دستانه و محرمانه باشد. 

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که این تلاش کنگره برای تصویب طرحی برای جلوگیری از آغاز جنگ با ایران تا چه میزان می‌تواند بر افکار عمومی آمریکا تاثیرگذار باشد، گفت: فعالیت‌های کنگره قطعا می‌تواند به افکار عمومی جهت دهد چراکه برای افکار عمومی آمریکا جنگ تا زمانی قابل قبول است که آن جنگ هزینه‌ای را بر جامعه این کشور تحمیل نکند. اصولا فرهنگ آمریکا بر پایه اقدامات نظامی است و جامعه آمریکا از نظامی‌گری استقبال کرده و به آن افتخار می‌کند.  

وی ادامه داد: مردم آمریکا تنها زمانی با فعالیت نظامی مخالفت می‌کنند که آن جنگ هزینه مالی داشته باشد و باعث شود که رفاه اجتماعی به خطر بیفتد اما اگر لشکرکشی باعث ایجاد شغل و تزریق پول توسط دولت شود، با آن موافق هستند. در نتیجه موضوع جنگ با ایران ابتدا به ساکن شاید هیچ اهمیتی برای مردم آمریکا نداشته باشد و اصلا ندانند ایران در کدام قاره قرار دارد اما اگر این جنگ باعث تحمیل هزینه شده و سربازان آمریکایی را به خطر بیندازد با آن مخالفت می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز