خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست گزارش داد؛

تصمیم اخیر ایران آگاهانه و عاقلانه بود

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۳۸۹

واشنگتن پست در گزارشی به بررسی تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن پست، وقتی «ترامپ» سال گذشته از برجام خارج شد؛ از همان روز می‌شد پیش‌بینی کرد که ایران چه واکنشی به این تصمیم ترامپ خواهد داشت.

کمترین انتظار این بود که ایران هم تعهدات خود را زیر پا بگذارد. در واقع ترامپ فکر می‌کرد با تصمیمات اخیر خود علیه ایران می‌تواند ایران را وادار به انجام آن چیزی که مدنظر ترامپ است، کند. اما این اتفاق رخ نداد. ترامپ مدام از فشار حداکثری صحبت می‌کند اما نه هدف مشخصی و نه راهکار و استراتژی درستی برای رسیدن به این هدف دارد.

می‌توان گفت با توجه به اقدامات ترامپ تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجام خود تا حد زیادی درست است و می‌توان گفت عاقلانه است. اما ایران هنوز فاصله زیادی تا بمب هسته‌ای دارد و می‌توان با انجام تعهدات و داشتن استراتژی مشخص، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد و این کشور را از نقض تعهدات برجامی‌اش منصرف کرد.

نشریه آمریکایی در سرمقاله خود با بیان این نکته که پاسخ ایران به اقدامات محرک ترامپ؛ کاملاً سنجیده و حساب شده است، خاطرنشان کرد: هرچند جمهوری اسلامی محدودیت غنی‌سازی را نقض کرده است؛ اما ایران هنوز تا دستیابی به کلاهک اتمی فاصله دارد.

واشنگتن‌پست همچنین به مهلت ۶۰ روزه ایران برای برداشتن گام‌های عملی اروپا اشاره کرد و نوشت: ایران از دولت‌های اروپایی خواسته است در این مدت زمان، راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کنند و مزایای اقتصادی که توافق هسته‌ای قول آن را داده است؛ به ایران بچشانند. شاید اروپا دست به تلاش بزند، اما همه تلاش‌های قبلی‌اش در این راه تا به حال بی فایده بوده است.

این نشریه آمریکایی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران و نگرانی این شرکت‌ها مبنی بر از دست دادن فرصت حضور در بازار آمریکا درصورت همکاری با ایران، نوشت: دولت ترامپ امیدوار است که اروپا هم به این تحرکات ایران جواب دهد و تحریم‌های خودش را علیه او اعمال کند. اما به نظر نمی‌رسد چنین چیزی به این زودی‌ها اتفاق بیفتد.

سایر طرف‌های امضا‌کننده توافق هسته‌ای، آمریکا را سرزنش می‌کنند که با خروجش از توافق، ایران را تحریک کرد دست به یک سری تحرکات بزند و اگر بخت با ترامپ یار باشد، اروپایی‌ها بر سر این افتضاحی که ترامپ آن را به بار آورده است با ایران مذاکره خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز