خبرگزاری کار ایران

مشروح نخستین جلسه علنی رسیدگی به پرونده شرکت نادین فرتاک پارسیان

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۳۰۸

اولین جلسه محاکمه پرونده گروه بین‌المللی گریس‌بند شرکت نادین فرتاک پارسیان به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه ضمن تشریح مواد ۳۵۲ و ۳۵۸ و ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: اولین جلسه محاکمه پرونده گروه بین‌المللی گریس‌بند شرکت نادین فرتاک پارسیان به صورت علنی برگزار می‌شود. این پرونده دارای ۶۲ جلد و ۱۰ متهم است که مبلغ جلب سرمایه در این پرونده ۶۹ میلیارد تومان است.

رئیس دادگاه در ادامه از نماینده دادستان خواست که کیفرخواست را قرائت کند.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و اتهام متهمان این پرونده را به شرح زیر قرائت کرد:

مریم هاشمی فرزند محمد بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری  و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال نامشروع از طریق نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

محمد هاشمی فرزند محمدرضا متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری  و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

علی هاشمی فرزند محمد متهم است به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال. جعل یک فقره ضمانت‌نامه و استفاده از آن و پولشویی به مبلغ ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار انتقال هتل صفای کربلا.

مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

محمدرضا هاشمی فرزند محمد متهم است به مشارکت به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری  و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

حسن هاشمی فرزند علی اکبر متهم است به مشارکت به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین متهم است به مشارکت در متهم است به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و سردستی گروه مجرمانه و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال.

محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا متهم است به مباشرت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو جزیی به مبلغ ۹۰ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال.

ابراهیم مختاری فرزند احمد متهم است به مباشرت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو جزیی به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال.

بهرام شازده احمدی فرزند اکبر متهم است به مباشرت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو جزیی و جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال.

نماینده دادستان در ادامه گفت: متهمه مریم هاشمی دارای دفاتر غیررسمی در برخی شهرها از جمله تهران و مشهد است که این دفاتر وظیفه جذب نقدینگی را داشتند و تاکنون مبادرت به اخذ سرمایه از ۸ هزار نفر از شهروندان کرده‌اند.

نماینده دادستان گفت: مریم هاشمی اقدام به جذب میلیونی و میلیاردی سپرده مردم در قالب قرارداد صادرات مواد پتروشیمی و گندم و اقدام به عملیات بانکی خارج از نظارت بانک مرکزی تا بیش از ۳۰۰ درصد سود کرده است.

وی تصریح کرد: طبق گفته مریم هاشمی، علی نقیان به واسطه فردی به نام حمیدی که معاون وزیر جهاد کشاورزی بوده محصولات فرازمینی همچون گندم جو و چغندر کشت می‌کردند و سود آن را به سرمایه‌گذاران کرده اند.

نماینده دادستان افزود: مریم هاشمی افرادی از جمله محمد هاشمی، حسن هاشمی، علی هاشمی و محمدجواد هاشمی و یاسر عزیزی و محمودی را معرفی می‌کرد که آنها مبادرت به جذب سپرده می‌کنند و از این رهگذر سود کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: مریم هاشمی با توجه به رونق سپرده‌گذاری افرادی مثل بهرام شازده را معرفی می‌کند که این‌ها مبادرت به جذب سپرده کرده و سود آن را ۲۰۰ درصد اعلام می‌کند و صد درصد دیگر را به نام خود اخذ می‌کردند.

نماینده دادستان با بیان اینکه تبلیغات متهمان از طریق پیامک و زبانی بوده گفت: متهم هاشمی با طراحی سناریوهای مختلف مثل بلوکه شدن پول در خارج و با مطرح کردن اینکه به دلیل سوئیفت تحریم‌های جدید نمی‌تواند پول را وارد کشور کند از ارائه مبالغ و سود به سپرده‌گذاران اجتناب می‌کرد و زمانی که سپرده‌گذاران اعتراض کردند با شایعه سکته و بیماری مظلوم‌نمایی می‌کردند.

نماینده دادستان در ادامه به بررسی جرائم و رکن مادی آن پرداخت و گفت: به دلیل حیف و میل اموال عمومی مردم، متهمان مورد تعقیب هستند.

وی با به عناصر متشکله جرم پرداخت و گفت: آنچه چهره مجرمانه به متهمان داده نتیجه و قصد مجرمانه بوده که آنها قصد حیف و میل اموال با هدف اخلال در نظام اقتصادی کشور را داشته‌اند.

نماینده دادستان به شرح اتهامی افراد حاضر در این پرونده پرداخت و گفت: متهم اقدام به جذب نقدینگی مردم و سرمایه‌گذاری وجوه در واردات گندم و صادرات زعفران می‌کرده و همچنین به سرمایه‌گذاری در شرکت نیلگون افق و مشارکت در ساخت هتل در کربلا اشاره کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد آقای محمودی که متهم به او اشاره کرده است، اطلاعاتی به دست نیامد و طبق تحقیقات سپرده‌گذاری در شرکت نیلگون افق صحت ندارد. مریم هاشمی به واسطه نزدیکان و خویشاوندان خود مبادرت به جذب سرمایه کرده است و در این باره گفته وجوه را در شرکت داخل و خارج سرمایه‌گذاری کرده است ولی درباره اینکه در چه شرکتی و طی چه اسنادی این کار را انجام داده اطلاعاتی به ما نداد و همکاری نکرد.

نماینده دادستان با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: مریم هاشمی قراردادهایی را با هتل کربلا، هتل آکسفورد، شرکت کشت کتان در استرالیا، تاسیس کلینیک توانبخشی معلولان و فرستادن ۵۰۰ نفر به زیارت امام حسین (ع) منعقد کرده است.

وی افزود: مریم هاشمی می‌گوید شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کردم ایرانی و خارجی بودند و با آقایان محمودی و بهشتی همکاری داشتم. او در مورد همکاری با نهادهای حاکمیتی اقرار کرده با هیچ یک از این نهادها همکاری نداشتم اما با آقای محمودی همکاری داشته است.

نماینده دادستان گفت: با بررسی ادعاهای مریم هاشمی وی هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده است.

نماینده دادستان در ادامه به چگونگی ارتباط کاری مهدی و مریم هاشمی پرداخت و اظهارات برخی از متهمان این پرونده را قرائت کرد.

نماینده دادستان گفت: مریم هاشمی در مراحل بازپرسی اظهار داشته که مبلغ وجوه جمع آوری شده ۶۳ میلیارد تومان است که اسناد آن نیز موجود است و وجوهی که بابت سپرده از مردم اخذ شده دقیقا بابت همان قراردادها صرف شده است. بیشتر سپرده‌گذاران هم به صورت حضوری مراجعه می‌کردند.

وی تصریح کرد: متهمه در خصوص سرمایه‌گذاری در خارج از کشور گفته طرف خارجی به من شماره حسابی می‌داد و من از صرافی پول را واریز می‌کردم. در قزاقستان پول به حساب بهشتی و در مورد عراق به حساب فندق لو واریز می‌شد.

نماینده دادستان در مورد محمد هاشمی گفت: وی در فریب افراد بی بضاعت برای سرمایه‌گذاری نقش داشته لذا یک رکن پرونده است. علی هاشمی هم در فریب مردم نقش داشته و طبق اظهارات متهم عضویتش در هیات مدیره جنبه تشریفاتی داشته و چک شخصی خود را به عنوان ضمانت بازپرداخت به سپرده‌گذاران تحویل می‌داده است. لذا این دفاع غیرموجه است؛ چراکه اگر متهم نقشی نداشته چک خود را به چه منظور در اختیار افراد می‌گذاشته است.

نماینده دادستان در ارتباط با متهم مصطفی هاشمی گفت: نامبرده با جلب اعتماد دوستان و آشنایان و انجام عملیات فریبکارانه یکی از ارکان این پرونده است و طبق اظهارات وی مبلغ اولیه‌ای که از مردم جذب شده ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان بوده که در حوزه صادرات مواد غذایی و شیلات و نیشکر و چغندر قند و ماکارانی و... سرمایه‌گذاری شده است.

وی در ارتباط با متهم محمدرضا هاشمی فرزند محمد گفت: متهم اظهار داشته که هیچ نقشی در شرکت نداشته و از آنجا که مردم به او اعتماد داشتند، وجوه را به حسابش واریز می‌کردند و تنها سرمایه‌گذار بوده است. طبق اظهارات متهم او ۸۷ میلیارد تومان از شرکت چک گرفته و قرار بر این بوده که وجوه برای سرمایه‌گذاری و ارسال سرامیک به عراق و شیلات و زعفران به خارج از کشور اقدام شود.

نماینده دادستان درمورد متهم ابوالفضل هاشمی گفت: متهم اظهار داشته که چون به مریم هاشمی اعتماد داشته و انسان‌های مومنی بوده‌اند نظرش برای سرمایه‌گذاری جلب شده است و سپرده‌گذاران معمولا خودشان در جریان سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

وی یادآور شد: ابوالفضل هاشمی گفته اگر سهامی ۳۰۰ درصد سود داشت صد درصد را برای خودمان و ۲۰۰ درصد را برای سپرده‌گذاران اختصاص می‌داد و در نحوه جذب سپرده فقط از حساب خودم و برادرم استفاده می‌کردیم و بنده مستقیم آن را به حساب مریم هاشمی واریز می‌کردم.

در ادامه نماینده دادستان بیان کرد: محسن ثابت قدم سرمایه‌های کلان را به نام شرکت متهم می‌گرفت و بعد از آن به حساب خود واریز می‌کرد و سود را به آنها نمی‌داد یا سود خلاف واقع پرداخت می‌کرد.

وی اظهارات این متهم را قرائت کرد و گفت: این متهم از بی‌نظمی نهایت سوءاستفاده را می‌برد و سپرده جذب می‌کرد.

نماینده دادستان به متهم ابراهیم مختاری اشاره کرد و گفت: او نیز از افراد جذب سپرده می‌کرد که تعداد افرادی که از آنها سرمایه جذب کرده حدود ۱۵ نفر بود. نامبرده با سوءاستفاده از اوضاع شرکت سرمایه را برای خود جذب می‌کرد.

وی با اشاره به متهم بهرام شازده گفت: او نیز از بی‌نظمی شرکت سوءاستفاده می‌کرد و مرتکب حیف و میل اموال مردم شده است.

نمایده دادستان به ارزیابی ادله پرداخت و گفت: تبلیغات و ادعای بیمه بودن قرارداد و اصل سرمایه از دلایلی بود که سپرده‌گذاران را جذب می‌کرد اما  در تحقیقات مشخص شد که ادعای بیمه واهی بوده است. متهمه مریم هاشمی مدعی است که بخشی از سپرده را به حساب محمودی واریز کرده در حالی که این ادعا ثابت نشده و در رابطه با آقای محودی سند و مدرکی وجود ندارد و ادعای ایشان نمی‌تواند صحت داشته باشد. خانم هاشمی با علم به عدم تخصص در حوزه اقتصادی اقدام به جذب سرمایه کرده است.

وی ادامه داد: وی جایگاه امن واهی برای سپرده‌گذاران ترسیم کرده و وجوه را صرف اموری کرده که موجب تضییع حقوق سپرده‌گذاران و حیف و میل آن شده است.

نمایده دادستان گفت: مریم هاشمی گفته شرکت مجوز لازم از بانک مرکزی داشته در حالی که بر اساس تحقیقات این ادعا واهی است.

وی از ۲۶۴ تن از شکات در پرونده نام برد و گفت: بر اساس شکایت شکات و گزارشات و استعلامات واصله نتیجه اقرارات مریم هاشمی در رابطه با تحصیل مال نامشروع بوده مرتکب جرم اخلال در نظام اقتصادی به صورت عمده و جزئی شده است و مجرمیت نام بردگان محرز است و تقاضای مجازات برای نام بردگان می‌شود و این در حالی است که فعالیت آن‌ها در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ و تهران و خراسان و عراق بوده است.

در این مرحله از دادگاه قاضی صلواتی از شکات خداست در جایگاه حاضر شوند.

یکی از شکات در جایگاه حاضر شد و گفت:  این افراد تبلیغات گسترده می‌کردند که موجب اطمینان من شد. من و فرزندانم هرچه داشتیم فروختیم. ما با هم فامیل بودیم. نسل من سوخت اما آینده جوانانم نابود شد. ما ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذارای کردیم.

قاضی صلواتی لحظاتی پیش ختم اولین جلسه این دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی این دادگاه بعد از ظهر فردا راس ساعت ۱۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز