خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه تولوز فرانسه در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌ رهبر و مقام‌های ایرانی از روی خصومت شخصی است/ مدل ترامپی در مورد ایران به کار نمی‌آید/ اینستکس قدرت اجرایی زیادی ندارد/ چین و روسیه هم برای نجات برجام کاری نکردند

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۰۳۴

استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز تحریم‌های اخیر ترامپ را از سر خصومت شخصی دانست و گفت: دلیل عقب‌نشینی ترامپ از حمله به ایران این بود که درباره ورود پهپاد آمریکایی به خاک این کشور شک داشت.

دیوید ریگوله-رز پژوهشگر حوزه مسائل امنیت سیاسی و دولت‌ها است. وی استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز است و به صورت تخصصی در حوزه‌ کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ایران، عراق، سوریه و یمن تحقیق و بررسی کرده‌ و هم‌اکنون یکی از محققان موسسه تحلیل‌های استراتژیک در فرانسه است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را در مورد افزایش تنش میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

دیوید ریگوله در ابتدا به اختلاف میان ایران و آمریکا اشاره کرد و در این باره گفت: اختلاف میان ایران و آمریکا به پیروزی انقلاب ایران باز می‌گردد و طی تمام این سال‌ها این اختلاف وجود داشته است. تا اینکه در زمان باراک اوباما در یک اتفاق روبه جلو برای بهبود روابط ایران و آمریکا قرارداد هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهان منعقد شد که با روی کار آمدن ترامپ این توفق بدترین توافق خوانده شد و ترامپ از آن خارج شد.

تحریم‌ رهبر و مقام‌های ایرانی از روی خصومت شخصی است

وی درباره آخرین تحریم‌های ترامپ علیه ایران گفت: به نظر من تحریم‌های اخیر ترامپ علیه رهبر ایران و مقام‌های ایرانی در واقع مانند انتقام به دلیل خصومت شخصی است. همان‌طور که ترامپ به این موضوع در کتاب هنر معامله اشاره کرده است. این اتفاق در روابط و مذاکرات ترامپ با کره شمالی هم صادق است.

مدل ترامپی در مورد ایران به کار نمی‌آید

استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز افزود: این اتفاق منطق کلی دونالد ترامپ است. وی در کتاب هنر معامله هم به این موضوع اشاره کرده است. اما ایران متفاوت است. عملکرد جمهوری اسلامی بر اساس ساختار قدرت است. مدل ترامپی که فقط بر اساس منافع شخصی است در مورد ایران به کار نمی‌آید و باعث عدم درک از موضوعات اصلی می شود. اما این مشکل باعث سردرگمی ایران می‌شود چرا که ایران نمی‌داند در واقع ترامپ به دنبال چیست؟

ترامپ تنها به جنگ اقتصادی عقیده دارد

وی یادآور شد: ترامپ هرگز نمی‌خواهد جنگ جدیدی را آغاز کند، می‌خواهد یک جنگ جدید را نداشته باشد. او چند بار این گفت و حتی در وعده‌های انتخاباتی خود متعهد شد که جنگ‌هایی که آمریکا بیش از دو دهه است با آن درگیر است را پایان دهد. اما تندروهایی مانند جان بولتون و مایک پمپئو در اطراف او وجود دارند که از اینکه تمایلات ترامپ به سمت جنگ‌طلبی پیش برود، خشنود می‌شوند اما ترامپ به جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران اعتقاد دارد حتی در مورد چین هم از جنگ اقتصادی استفاده کرده است.

دلیل عقب‌نشینی ترامپ این بود که درباره ورود پهپاد آمریکایی به خاک ایران شک داشت

ریگوله در مورد ادعای ترامپ نسبت به عقب‌نشینی از حمله به ایران گفت: ترامپ اعلام کرد تصمیم حمله به ایران را داشته اما به دلیل محاسبه کشته شدن تعداد زیادی از افراد از این تصمیم منصرف شده است من معتقدم دلیل عقب‌نشینی ترامپ در واقع این بود که آنها شک داشتند که پهپاد به خاک ایران وارد شده باشد یا خیر. ترامپ چون نمی‌خواهد اشتباه کند بنابراین به ادامه جنگ اقتصادی و فشار بر ایران روی آورد. تحریم‌هایی که به نظر می‌رسد تا حد زیادی شخصی است.

اروپا به دلیل قوانین آمریکا نمی‌تواند نقش زیادی را در ماجرای اینستکس ایفا کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز در ادامه خاطرنشان کرد: اروپا بارها به دلیل تاخیر در راه اندازی اینستکس مورد انتقاد واقع شده است اما اروپا به دلیل قوانین آمریکا نمی‌تواند نقش زیادی را ایفا کند بنابراین قدرت اجرایی زیادی نمی‌توان برای آن متصور شد. تاخیر در اجرایی شدن اینستکس به دلیل ترس از آمریکا بود.

وی هم چنین اظهار کرد: من به رفتار روسیه و چین نیز انتقاد دارم. آنها به ظاهر اظهار دوستی با ایران دارند اما کاری برای نجات برجام و کمک به ایران انجام نمی‌دهند این در واقع تقلب است.

باید اشتباه‌ها را فراموش کنیم تا بتوانیم به مذاکره برسیم

این استاد دانشگاه در این باره گفت: راه حلی برای این موضوع که بسیار ساده باشد، وجود ندارد. من دیپلماسی را راه‌حل منطقی می‌دانم اما برای این هم نیاز است که اتفاقاتی رخ دهد باید شاهد تغییر رفتار هر دوطرف باشیم. باید اشتباه‌ها را فراموش کنیم تا بتوانیم به مذاکره برسیم. چیزی که اکنون از ما دور است.

به قول ژنرال دوگل، ایالات هیچ دوستی ندارد، آنها فقط منافع دارند

وی درباره اعتماد به ترامپ گفت: به قول ژنرال دوگل، ایالات هیچ دوستی ندارند، آنها فقط منافع دارند من معتقدم ایران باید به تعهدات برجامی خود پایبند بماند از سوی دیگر ایالات متحده هم به منافع ایران و حفظ امنیت این کشور و عدم تجاوز به حاکمیت این کشور توجه کند تا در آن شرایط راه برای مذاکره ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز