خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری در حرم امام (ره):

تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است/ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۴۹۷

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان‌ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می شویم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت علی(ع) حرم مطهر امام خمینی(س) گفت: در آموزه های دینی ما با بهره گیری از قرآن و روایات معصومین(ع) استفاده می شود که هم باید امید به خدا داشته باشیم و هم از عذاب الهی خوف داشته باشیم. رهبران دینی و ائمه معصومین(ع) ما را بر حذر می دارند از اینکه امیدوار محض و یا یک طرفه مایوس از رحمت خدا باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما در صفات و اسامی الهی هر دو این دو جنبه را می‌بینیم. خداوند تبارک و تعالی را رحمان، رحیم، کریم، غفار و توّاب می‌گوییم. ولی قهّار و منتقم و جبار هم هست. بزرگان علم اخلاق می گویند خدا صفات جمالیه و جلالیه دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان‌ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت‌ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می‌شویم. در همین مساله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم. افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.

وی گفت: در رابطه با امید به خدا و ترس از عذاب خدا همین است. افراط و تفریط از دیدگاه اسلام ممنوع است. همان قدر باید به خدا امید داشته باشید که از خدا میترسید. عده‌ای دنبال گناه می‌روند و چون امیدشان به خدا خیلی زیاد است و می‌گویند خدا میبخشد. امید بیش از اندازه عامل معصیت می‌شود. خدا ارحم‌الراحمین است اما اگر نخواست به فضلش عمل کند و خواست به عدلش عمل کند چه میکنید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) بعد از رسول خدا(ص) شایسته‌ترین و پاک‌ترین انسان اولین و آخرین است. این علی(ع) با آن دقتی که در بیت‌المال دارد، به خدا می‌گوید من بندهای غرق گناه هستم و تو بی نیاز بخشنده‌ای؛ اگر علی را عذاب کنی عدل تو است و اگر ببخشی تو آگاه تری.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده‌داری و روزه و نماز از بین می‌رود. برای این دور هم جمع شده‌ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.

ناطق نوری با اشاره به اینکه در جوار حرم امام قرار داریم، گفت: کنار قبر کسی هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام ناب محمدی را احیا و زنده کرده و به مسلمانان آبرو داده و پیش خداوند آبرو دارد. امیرالمؤمنین(ع) و قرآن را واسطه قرار می‌دهیم که از اینجا که رفتیم بیرون خوف و رجا را با هم داشته باشیم؛ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم. ان شاء الله خداوند در این شب ما را از گناه و افراط و تفریط بی جهت نجات دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز