خبرگزاری کار ایران

آغاز عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کرم آباد پلدشت با حضور روحانی

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۹۶۴

عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخرنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد در شهرستان پلدشت به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور در محل احداث سد مخزنی کرم آباد، ضمن بهره‌برداری از این پروژه، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند احداث طرح سد و شبکه زهکشی و آبیاری کرم آباد و چگونگی مهار آبهای مرزی شمال غرب کشور توسط این سد قرار گرفت.

طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.

 سد مخزنی کرم آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک ریزی حدود ۵ میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد حدود ۵۷ میلیون متر مکعب است.

با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌ شود.

همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز