خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم ایران هشداری به اروپا برای نجات برجام است/ تهران در تهدیدش جدی است/ آمریکا دست به اقدام نظامی نخواهد زد/ اروپا باید از فشار بر ایران بکاهد

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۰۴۲

خبرنگار امور دیپلماتیک بی بی سی، توقف تعهدات برجامی از سوی ایران را واکنشی به تصمیمات آمریکا دانست و گفت: ترامپ می‌خواهد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را محدود کند و از سوی دیگر به جهان ثابت کند که برجام کارایی نداشت و توافقی که من در آن باشم توافق درست است به طور کلی ترامپ به دنبال یک توافق جدید با محوریت خودش است.

جاناتان مارکوس خبرنگار و مقاله‌نویس سیاسی پایگاه خبری بی‌بی‌سی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تحریم‌های آمریکا، کاهش تعهدات ایران در اجرای برجام و نقش اروپا در حفظ این توافقنامه  مطرح کرد.

تصمیم ایران در چارچوب برجام است

مارکوس در مورد کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: روحانی اعلام کرد که دو مورد از تعهدات برجامی خود را متوقف می‌کند و با این اقدام به اروپایی‌ها و سایر کشورهای برجامی زمان می‌دهد تا تعهدات خود را درقبال ایران انجام دهند. این تصمیم ایران در واکنش به تصمیمات دولت ترامپ برای فشار بر ایران اتخاذ شده‌است. در واقع این تصمیم ایران یک نشانه است که سایر اعضای برجام تعهدات خود را انجام دهند.

ایران به دنبال ترک کامل برجام نیست

خبرنگار امور دیپلماتیک بی بی سی گفت: ایران نمی خواهد برجام را ترک کند رئیس جمهور ایران گفت ایران از این توافق خارج نشده است و این تصمیم دولت ایران هم در راستای برجام است و خارج از این چارچوب نبوده است.

مارکوس افزود: ایران به دنبال تعادل است، ایران از سویی می‌خواهد برجام را حفظ کند از سویی دیگر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا مانع از اجرای برجام شده است و فشار زیادی را بر ایران تحمیل می‌کند این در حالی است که ایران تمامی تعهدات خود را تا به امروز اجرا کرده است.

ایران به واکنش سریع و فوری اروپا نیاز دارد

این تحلیلگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی تصریح کرد: ایران به دنبال کمک اروپا است در واقع نیاز به کمک فوری و انجام سریع تعهدات از سوی اروپا دارد و این تصمیم اخیر نیز در واقع هشداری برای اروپا بود تا برجام را نجات دهد. چرا که آمریکا با سیاست‌های خود مانع از اجرای برجام شده‌ است.

اروپا در دوراهی میان ایران و آمریکا مانده است

جاناتان مارکوس در ادامه در مورد نقش اروپا گفت: اروپا یک دوراهی بزرگ را در پیش دارد؛ یا باید برجام را زنده نگه دارد یا باید آمریکا را راضی کند. در هر صورت هزینه‌ای باید پرداخت کند. ایران تهدید کرده و نشان داده است که در تهدیدش جدی است. از سوی دیگر ترک کلی برجام توسط ایران به یک فاجعه نظامی می‌تواند منجر شود. از سوی دیگر آمریکا با اقداماتش و تهدیداتش اروپا را نگران می‌کند و تصمیم‌گیری برای اروپا سخت شده است اما در هر صورت باید عواقبی را تحمل کند.

اروپا با تصمیمات ترامپ مخالف است

وی افزود: اروپا با تصمیمات ترامپ مخالف است و با راه‌اندازی اینستکس این را نشان داده است اما از سویی هم نمی‌خواهد بی احتیاط باشد و در این مسیر همواره آهسته و محتاطانه قدم بر می‌دارد.

تحلیلگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی گفت: ایران به دنبال روابط اقتصادی و بانکی با جهان است. باید اروپا امکانی برای این موضوع فراهم کند و از این طریق و در این بازه زمانی از فشار بر ایران بکاهد و برجام را زنده نگه دارد.

مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم‌هاست

وی در مورد مشکلات اقتصادی ایران گفت: مشکلات اقتصادی داخل ایران تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا رخ داده است. ایران بعد از خروج ترامپ از برجام با تورم بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و دسترسی آن به بانک‌های جهانی قطع شده‌ است. از سوی دیگر مهم‌ترین منبع درآمدش یعنی نفت را از این کشور گرفته است. این اتفاقات در حالی است که ایران تا کنون به تعهدات خود پایبند بوده.

اختلاف ایران و امریکا ریشه‌دار است

مارکوس در ادامه به اختلاف ایران و آمریکا اشاره کرد و این اختلاف را ریشه دار و به قدمتی چهل‌ساله دانست و گفت: من معتقدم آمریکا به اقدام نظامی دست نخواهد زد ایران هم باید متعهد به برجام باشد تا از یک اتفاق فاجعه‌آمیز جلوگیری شود.

ترامپ می‌خواهد به جهان ثابت کند که توافقی خوب است که من در آن باشم

وی گفت: ترامپ در واقع می‌خواهد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را محدود کند و از سوی دیگر به جهان ثابت کند که برجام کارایی نداشت و توافقی که من در آن باشم توافق درست است به طور کلی ترامپ به دنبال یک توافق جدید با محوریت خودش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز