خبرگزاری کار ایران

رییس موسسه مطالعات خلیج فارس در دبی:

ترامپ به تاثیر تحریم‌ها بر ورود دارو و کالاهای بشردوستانه به ایران آگاه است/عدم تمدید معافیت‌ها برای خشنودی عربستان بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۷۱۶

رییس موسسه مطالعات خلیج فارس در دبی با تاکید بر تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی، تصمیم‌های ترامپ علیه ایران را نشانه حماقت رییس‌جمهور آمریکا دانست و درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی گفت: این تصمیم هم بدون توجه به عواقب آن صورت گرفته است و باعث رشد بی رویه قیمت‌ها خواهد شد.

 اِکارت ووئرتز، رییس موسسه مطالعات خلیج فارس در دبی و عضو مرکز مطالعات خلیج فارس بارسلونا است. وی مدت‌ها به تحقیق در حوزه مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته‌ است. ووئرترز هم‌چنین تالیفاتی در زمینه اقتصاد سیاسی و مطالعات توسعه داشته‌ است.

در ادامه متن گفت‌وگوی اِکارت ووئرتز با ایلنا را می‌خوانید:

تحریم‌های آمریکا از جانب دیگر طرف‌های برجام مورد تایید قرار نگرفته است

***با توجه به وقوع سیل در ایران، تحریم‌ها مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به ایران می‌شود، شما این رفتار را چگونه توجیه می‌کنید؟

متاسفانه در حال حاضر تحریم‌های سنگین ایالات متحده علیه ایران اعمال می‌شود. این تحریم‌ها از جانب دیگر طرف‌های برجام مانند اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان، انگلستان و روسیه و چین مورد تایید قرار نگرفته است. اما تحریم‌های ایالات متحده جنبه‌های گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و شامل شرکت‌هایی می‌شود که با ایران تعامل دارند و مجازات خاصی برای ادامه تجارت با ایران در نظر گرفته می‌‌شود.  

تحریم‌ها بر خلاف ادعای آمریکا بر ورود دارو و کالاهای بشردوستانه به ایران تاثیرگذار بوده است

ایالات متحده ادعا می‌کند که غذا و دارو و به طور کلی اقلام بشردوستانه از تحریم‌ها معاف هستند اما وقتی کانال‌های مالی مسدود می‌‌شود، به تبع آن ایران با مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول رو به‌رو می‌شود که در ادامه این مساله بر تهیه و واردات اقلام بشردوستانه تاثیر می‌گذارد و ایران برای واردات دارو و اقلام بشردوستانه با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود که اکنون باتوجه به شرایط پیش‌آمده این شرایط سخت‌تر هم شده‌ است و ترامپ آن را می‌داند.

ساز و کار اروپا برای تجارت با تهران در شرایط موجود به ایران کمک می‌کند

ترامپ پس از ترک برجام این تصمیم (وضع تحریم‌های ثانویه) را گرفت؛ تصمیمی که تقریبا با انتقاد سایر امضاکنندگان برجام مواجه شد. این در حالی است که ایران کماکان به برجام متعهد است. از سوی یگر اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سازوکاری اجرا کرده‌ است که به ایران در شرایط موجود کمک کند.

فراموش نکنیم که اتحادیه اروپا هم تحریم‌هایی علیه چندین نهاد و شخص ایرانی وضع کرده‌ است اما این تحریم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ است که شامل کمک‌های بشردوستانه و اقلامی مانند دارو و غذا نشود برای همین هم تحریم‌های آمریکا مورد انتقاد اتحادیه اروپا واقع شده‌ است.

مردم عادی، همواره قربانی تحریم‌ها می‌شوند

***ترامپ برخلاف ادعاهایش مردم عادی ایران را نشانه گرفته و مردم قربانی تحریم‌ها هستند.

متاسفانه این اتفاق می‌افتد. همانطور که این اتفاق طی سال‌های طولانی در عراق رخ داد. مردم عراق سال‌ها قربانی تصمیمات سیاسی و تحریم‌ها شدند. این تحریم‌ها اقتصاد را نشانه می‌گیرد و اقتصاد هم مستقیما به زندگی مردم عادی مربوط است.

مردم عادی و غیرنظامی همیشه قربانی تحریم‌ها می‌شوند و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند، هرچند این تاثیر مستقیم نباشد و غیر مستقیم صورت بگیرد. مردم ایران هم در شرایط حاضر، در نهایت قربانی این تصمیمات می‌شوند.

کمک ایران برای مقابله با داعش قابل ستایش است

اتحادیه اروپا بهترین راه حل مشکلات را گفت‌وگو می داند

***با توجه به نقش ایران در مقابله با تروریسم و گروه‌هایی مانند داعش، به نظر شما تروریست نامیدن سپاه پاسداران ایران چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

این را قبول دارم که ایران به دولت عراق برای مقابله با داعش کمک زیادی کرده‌ است و این موضوع قابل ستایش و قدردانی است اما از سوی دیگر از بشار اسد و حزب الله حمایت می‌کند. با این وجود اتحادیه اروپا  علیرغم مخالفت با برخی از اعمال ایران، سپاه را یک نهاد تروریستی نمی‌داند و معتقد است که بهترین راه برای حل مشکلات، گفت‌وگو و مذاکره است و تصمیم ترامپ برای اقدام علیه سپاه پاسداران ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

تصمیم آمریکا علیه سپاه، نشان‌دهنده بی‌خردی و حماقت ترامپ است

***تصمیم ترامپ برای اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چه عواقبی دارد؟

این تصمیم کاملا از روی بی خردی و حماقت اتخاذ شده است و نه تنها هیچ نتیجه مثبتی ندارد بلکه موجب تشدید درگیری و افزایش اختلاف‌ها و تنش در خاورمیانه خواهد شد.

عدم تمدید معافیت‌های نفتی موجب رشد بی‌رویه قیمت‌ها خواهد شد

**تحلیل شما در مورد عدم تمدید معافیت‌های نفتی چیست؟

فکر می‌کنم این اقدام هم در راستای سیاست حداکثر فشار ترامپ بر اقتصاد ایران است. این اقدام گامی برای ضربه به اقتصاد ایران محسوب می‌شود. از سوی دیگر مقدمات خرسندی تولیدکنندگانی مانند عربستان را فراهم می‌کند و نوعی پاداش آمریکا به آنها محسوب می‌شود. معتقدم این تصمیم هم بدون توجه به عواقب آن صورت گرفته است و باعث رشد بی رویه قیمت‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز