خبرگزاری کار ایران

صفاری‌ نطنزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عمران‌خان ممکن است حامل پیام ریاض برای تهران باشد/ بایداز ظرفیت سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران استفاده کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۸۴۴

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: سفر عمران خان به تهران یک اتفاق مثبت است که باید از آن برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بهره گرفت چرا که رویکرد مردم پاکستان به ایران بسیار مثبت است و ما هم باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مرتضی صفاری‌نطنزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر روز یکشنبه عمران خان به تهران در خصوص وقفه‌ای که در این سفر پیش آمده و انجام سفر نخست وزیر پاکستان یک هفته پس از ادای سوگند به ریاض، گفت: بنده معتقدم که به روابط ایران و پاکستان آن‌طور که باید توجه نمی‌شود چرا که مردم این کشور و به خصوص حزب حاکم نگاه بسیار مثبت و خوبی به جمهوری اسلامی ایران دارند. 

پاکستان همواره نیاز دارد به دست دیگران نگاه کند

وی ادامه داد: با این حال باید بدانیم که با توجه به شرایط اقتصادی در پاکستان، این کشور همواره نیاز دارد تا به دست دیگران نگاه کند؛ در نتیجه هر دولتی که در پاکستان روی کار می‌آید نیازمند کمک‌های دیگر کشورها است. در گذشته و سال‌های اخیر هم عربستان سعودی یکی از کشورهایی بوده که به اسلام آباد کمک کرده و نگاه پاکستان به این کشور هم بیشتر در همین چهارچوب قابل تعریف و ارزیابی است. 

سفر زودهنگام عمران‌خان به ریاض به معنای تغییر نگاه اسلام‌آباد به تهران نیست

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: بنابراین در شرایطی که سعودی‌ها در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و کمک‌های بلاعوض داده‌اند؛ طبیعی است که عمران خان یا هر نخست‌وزیر دیگری چنین سفر زودهنگامی به ریاض داشته باشد و این به آن معنا نیست که اسلام‌آباد نگاهش را به همسایه غربی تغییر داده است. باید این را هم در نظر بگیریم که ایران در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده است که دیگر نمی‌تواند به همه درخواست‌های کمک مالی از سوی اسلام‌آباد جواب مثبت دهد. 

باید بتوانیم از ظرفیت سفر عمران خان به تهران استفاده کنیم

وی افزود: به اعتقاد بنده سفر عمران خان به تهران یک اتفاق مثبت است که باید از آن برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بهره گرفت؛ چرا که باز هم می‌گویم رویکرد مردم پاکستان به ایران بسیار رویکرد مثبتی است و ما هم باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

صفاری‌نطنزی در خصوص توان اسلام آباد برای ایجاد تعادل در روابط با تهران و ریاض گفت: قطعا تلاش پاکستان در همین راستا است و می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و همزمان با هوشمندی از ظرفیت ارتباط با هر دو کشور بهره ببرند. 

وی ادامه داد: باید این را مدنظر داشته باشیم که در درجه نخست، کشورها بر اساس منافع ملی خود رویکردهای سیاسی‌شان را تنظیم می‌کنند و همچنین باید بدانیم که عربستان سعودی در تلاش است تا جایگاه ایران در منطقه را در حد توان خود تضعیف کند. با این حال می‌خواهم بگویم جایگاه ایران در پاکستان یک جایگاه تاریخی، فرهنگی و احساسی است. 

ممکن است عمران خان حامل پیامی از سوی ریاض برای تهران باشد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس همچنین در خصوص اینکه آیا می‌توان گفت عمران خان حامل پیامی از سوی ریاض برای تهران است، گفت: این امکان وجود دارد و اگر پاکستان هم این توانمندی را داشته باشد تا اندکی روابط ایران و عربستان را تلطیف کند، قطعا اقدام خوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز