خبرگزاری کار ایران

یوسفیان‌ملا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کسی که حتی یک دوره نماینده بوده مسائل کشور را به اندازه یک فوق‌لیسانس می‌فهمد/ قانون اساسی نمایندگی مجلس را به داشتن مدرک محدود نکرده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۱۴۹

یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی گفت: سواد مورد نظر برای نمایندگان مجلس این است که فردی که وارد مجلس می‌شود باید حداقل بتواند قانون اساسی را به خوبی بفهمد و از آن برداشت داشته باشد یا اینکه نسبت به دستگاه‌های اجرایی کشور شناخت داشته باشند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تاثیرات مصوبه اخیر مجلس درمورد اینکه کاندیداها حتما باید مدرک فوق‌لیسانس دانشگاهی یا حوزوی داشته باشند گفت: در دوره‌های قبل مدرک تحصیلی را برای ثبت‌نام کاندیداها الزامی کرده بودند اما در قانون اساسی گفته شده که داشتن سواد خواندن و نوشتن کافی است و در قانون اساسی نامی از مدرک تحصیلی به میان نیامده است و گفته سواد داشته باشند.

وی افزود: سواد یک امر نسبی است. سواد مورد نظر برای نمایندگان مجلس این است که فردی که وارد مجلس می‌شود باید حداقل بتواند قانون اساسی را به خوبی بفهمد و از آن برداشت داشته باشد یا اینکه نسبت به دستگاه‌های اجرایی کشور شناخت داشته باشند.

این عضو کمیسیون شوراها گفت: تشخیص قبلی‌ها این بود کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند لازم است ۵ سال تجربه کار اجرایی داشته باشند و دارای مدرک فوق‌لیسانس باشند اما عده‌ای در مجلس بودند ولی فوق‌لیسانس نداشتند بلکه فوق‌دیپلم یا لیسانس داشتند در نتیجه تعیین کردند کسانی که یک دوره نمایندگی مجلس را داشته باشند به عنوان یک مقطع بالاتر برای‌شان درنظر گرفته می‌شود و نه اینکه به آنها مدرک تحصیلی اعطا شود.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها به این روند معترض شدند که شما مجلسی‌ها برای خودتان امتیازاتی قائل شده‌اید اما اگر امتیاز بود شورای نگهبان ایراد می‌گرفت. در نتیجه امتیاز نیست بلکه کسی که ۴ سال در مجلس بوده به اندازه یک مقطع تحصیلی مسائل کشور را متوجه می‌شود.

یوسفیان‌ملا با اشاره به مصوبه اخیر مجلس گفت: این دوره پیشنهاد داده‌اند چه کسانی که نماینده بودند و چه کسانی که نماینده نبودند باید مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس را داشته باشند و با کارشناسی ارشد ثبت‌نام کنند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی خاطرنشان کرد: کسانی که جانبازی دارند در همه دستگاه‌ها برای‌شان به عنوان یک مقطع بالاتر حساب می‌شود. اما برای مجلس دیگر همه باید دارای مدرک کارشناسی ارشد برای شرکت در نمایندگی مجلس باشد.

یوسفیان‌ملا گفت: اعتقاد ما این است که کسانی که وارد نمایندگی مجلس و یا دستگاه‌های دیگر می‌شوند باید حداقل بضاعت علمی آن دستگاه‌ها را داشته باشند و آن دستگاه‌ها را بشناسند. یقینا کسانی که حتی ۴ سال در مجلس بوده‌اند دستگاه‌ها و مسائل کشور را به اندازه یک فوق‌لیسانس می‌شناسند. اما در این دوره سابقه ۵ سال کار اجرایی را هم ذکر کرده‌اند تا کسانی که بلافاصله مدرک می‌گیرند نتوانند بلافاصله برای مجلس ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز