خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت مطرح کرد؛

سفر قریب‌الوقوع رییس بانک مرکزی به عراق/ امسال ٢٨ نمایشگاه در عراق برگزار خواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۴۰۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت رحمانی از سفر قریب‌الوقوع رییس بانک مرکزی به عراق خبر داد و گفت: ما در بخش استاندارد که یکی از موانع صادرات بوده به تفاهم‌های خوبی دست پیدا کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا رحمانی در نشست مشترک اقتصادی و تجاری ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران گفت: خرسندیم که این سفر یکماه بعد از سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت که یک سفر تاریخی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سفری که با رییس‌جمهور داشتیم چند تفاهم‌نامه از جمله مساله راه آهن و روادید امضا کردیم. همچنین صورت‌جلسه همکاری میان وزارت صمت و وزارت بازرگانی عراق امضا شد که بخشی اجرایی شده و بخشی مقدمات اجرای آن فراهم شده است و صحبت‌هایی هم با وزیر بازرگانی انجام شده که در این جلسه هم حضور دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این سفر باعث شد یک قدم بزرگ به جلو حرکت کنیم و در برنامه داریم که مبادلات تجاری دو کشور را تا سال ١٤٠٠ به ٢٠ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رحمانی گفت: در خصوص تشکیل کمیته مشترک بازرگانی روز گذشته جلسه‌ای نسبتا مفصل تشکیل دادیم و نفرات هم مشخص شدند. همچنین در حوزه نوسازی صنایع عراق تفاهم کردیم. در همین راستا اجرای یادداشت‌های تفاهم قبلی هم به روز شده است.

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد شهرک صنعتی مشترک هم تفاهم کردیم که در جنوب و اقلیم کردستان عراق اجرای آن آغاز خواهد شد که در ٢ مورد از ٨ مورد تفاهم شده است. ما همچنین در بحث ترانزیت مشترک میان ایران، عراق، سوریه و بخش ریلی راه‌آهن شلمچه و بصره به تفاهم خوبی رسیدیم.

رحمانی همچنین در این جلسه از سفر قریب‌الوقوع رییس بانک مرکزی به عراق خبر داد و گفت: ما همچنین در بخش استاندارد که یکی از موانع صادرات بوده به تفاهم‌های خوبی دست پیدا کردیم. بحث گمرک نیز مباحثی بوده که به تفاهم خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: امسال ٢٨ نمایشگاه در عراق برگزار خواهیم کرد و همچنین تبادل هیات‌های تجاری، بحث حوزه صادرات و موانع مورد بررسی قرار گرفت و قول دادند کارگروه تخصصی برای این مسائل تشکیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تبادل اطلاعات و مقررات هم در جلسه روز گذشته مورد بحث قرار گرفت که یکی از موانع اطلاع‌رسانی بود که مرتفع شد.

رحمانی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مورد بحث قرار گرفت. البته در حوزه گمرک هم قوانین متفاوت اصلاح شد. وزیر اقتصاد و دارایی فرمودند هرگونه موانع در حوزه گمرک را به ایشان اعلام کنیم. بخش روادید هم بخش اول حذف هزینه روادید بود و بخش دوم مساله روادید تجار بود تا نهایتا در قدم بعدی روادید بطور کلی برداشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز