خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

برخی دستگاه‌ها پروژه‌های خود را به دولت تحمیل می‌کنند/ بحث معاوضه جان مردم با پول، کثیف است/ طبیعت با صدای رسا فریاد زد «به من ظلم نکنید»

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۱۵۳

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سیل جاری نمی‌شود در مسیل خود حرکت می‌کند وقتی مسیل را غصب می‌کنیم و رودخانه را غصب می‌کنیم سیل و رودخانه هم خانه ما را غصب خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح  ۳ طرح بزرگ شهری در تهران با تبریک ماه شعبان گفت: بسیار خوشحالم که امروز ۳ پروژه‌ای افتتاح شد، که ۲ پروژه آن در قدم اول به محیط‌زیست مربوط می‌شود.

رئیس‌جمهور یاد آور شد: سخن از این بود که این پروژه مربوط به مردم تهران می‌شود نه کل مردم ایران و از بودجه عمومی نباید چیزی به آن پرداخت شود و مترو یک پروژه لوکس است و به جای این پروژه نیاز داریم که اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم و سخن از این بود که ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی ادامه داد:‌ نیازی نیست که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند، شاید شما تعجب کنید که افراد روشن‌فکر و تحصیل‌کرده با پروژه مترو مخالف بودند به هر حال مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی و عملیاتی شود، اما به خاطر مخالفت‌های شدید در درون و برون مجلس این طرح باقی ماند.

رئیس قوه مجریه افزود:‌ در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تهران کامل تغییر کرده بود و شرایط مناسب شده بود، در همان اوایل کار در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم بر عهده مرحوم هاشمی بود، این موضوع مطرح شد و به حمدالله بعد از یکی دو جلسه به تصویب رسید که مترو تهران اجرایی و عملیاتی شود. 

وی ادامه داد: از طرف نمایندگان تهران در مجلس دوم شورای اسلامی بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول مترو تهران شدیم که از طرف نمایندگان تهران مساله مترو را دنبال کنیم.

روحانی با اشاره به افتتاح خط ۶ مترو ادامه داد:‌ امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم. خط ۶ مترو با توسعه‌ای که به سمت جنوب در نهایت خواهد داشت یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری خواهد شد. فعلا این خط ۳۲ کیلومتر و یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و یا به قول کسی که الان گزارش می‌کرد طولانی‌ترین خط متروی منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح‌های مهم توسعه کشور است، عنوان کرد: در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند مواجه بودیم و هم با رنج سختی بندگان خداوند مواجه بودیم دیدیم که طرح‌های توسعه مردم را نجات داد در اینجا هم مرحوم هاشمی زحمات زیادی برای توسعه سدهای کشور کشیدند 

روحانی با اشاره به اینکه مشاهده کردید سدها جان مردم را نجات داد، افزود: اگر در خوزستان سدهای  کرخه،‌ گتوند و شهید عباسپور نبود امروز خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد. در شب‌های بارانی ۱۲ فرودین ۸ هزار ۵۰۰ متر مکعب سیلاب وارد کرخه می‌شد که اگر این سد نبود معلوم نیست وضع خوزستان چه می‌شد.

وی گفت:‌ سیل جاری نمی‌شود در مسیل خود حرکت می‌کند وقتی مسیل را غصب می‌کنیم و رودخانه را غصب می‌کنیم سیل و رودخانه هم خانه ما را غصب خواهد کرد.

روحانی با اشاره به جنگل‌کاری اطراف تهران بیان کرد: همه این طرح‌ها یک طرف جنگل‌کاری یک طرف، جنگل‌کاری یک عامل بزرگ برای تثبیت خاک است، ثانیا باعث فضای مناسب محیط‌زیست می‌شود ثالثا در بارندگی شدید مانع از شکل‌گیری برای خطر می‌شود.

رییس‌جمهور در خصوص برخی تخلفات در دوره پیشین شهرداری تهران گفت: بنده موردی را با آقای شهردار نسبت به چند واحد مسکونی که در اطراف تهران وسط رودخانه ساخته شده مطرح کردم که واقعا آدم تعجب می‌کند چه کسی مجوز این ساخت و ساز را داده؛ با چه مقدار پول این مجوز صادر شده است. هرچند اگر دستگاه فاسد پول گرفته باشد خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده که بحث معاوضه جان مردم با پول کثیف است.

وی ادامه داد:‌ امیدوار هستیم شهرداری تهران و کلیه شهرداری‌های کشور سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت بنامند. این وظیفه بزرگ برای همه ما است مخصوصا با این هشدار که سیل فروردین به ما داد. طبیعت با صدای رسا فریاد زد که به من ظلم نکنید. ما وقتی به لایروبی رودخانه‌ها نمی‌رسیم، پل را می‌خواهیم ارزان تمام کنیم چرا که با یک نظر کوتاه‌مدت ممکن است دهانه پل عریض توجیه نداشته باشد.

وی افزود: در مناطق کویری شاهد هستیم که پل‌ها معمولا برای کسی که اهل آن منطقه نباشد، توجیه ندارد چرا که در ۱۰ ماه سال آبی آنجا وجود ندارد اما یک دفعه سیلی می‌آید که اگر دهانه پل جواب ندهد خسارت به بار می‌آورد.  این قدمی است که امسال باید برداریم.

روحانی با اشاره به صحبت‌های رییس شورای شهر تهران در زمینه مترو گفت: جناب هاشمی به مباحثی اشاره کردند که مخاطب صحبتشان بنده و دولت بودیم که باید بیشتر به مترو کمک کنیم و این صحبت درست است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی در مترو انجام شده که بیشتر کمی بوده و کیفی نیست و برخی اقدامات همزمان انجام نمی‌شود. البته حالا اینکه اساسا این ناهمزمانی درست است یا خیر، وارد آن نمی‌شویم چرا که برخی دستگاه‌ها این چنین پروژه‌های خود را تحمیل می‌کنند. یعنی بخشی از یک پروژه را می‌سازند و دولت مجبور می‌شود برای ادامه آن همراهی کند.

وی با تاکید بر این موضوع که حتما برای مترو تهران جلسه می‌گذاریم، گفت: ما برای توسعه مترو تهران راه حل داریم که برای جلوگیری از شدت اتلاف انرژی ضروری است.

رییس‌جمهور گفت: در گزارشی خوانده‌ام که هر فردی که از مترو استفاده می‌کند ۶ لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود؛ اگر این گزارش دقیق باشد در جریان توسعه مترو یک صرفه‌جویی جدی در سوختی که ما تقریبا مجانی در اختیار مردم قرار می‌دهیم و در یک چهارچوب مشخص هم استفاده نمی‌شود و سرمایه ملی هم بصورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی با شاره به این مساله که تفاوت قیمت باعث بروز قاچاق می‌شود، گفت: این تفاوت قیمت مربوط به امسال و سال و گذشته نیست بلکه مساله‌ای است که سال‌ها با آن مواجه هستیم. یک آقایی گفته است که تفاوت قیمت به دلیل بالا رفتن قیمت دلار است در صورتیکه اگر قیمت دلار هم افزایش پیدا نمی‌کرد این تفاوت وجود داشت.  قیمت سوخت با کشورهای همسایه ما قابل مقایسه نیست.

روحانی با اعلام این خبر که در ایام عید روزانه بیش از ۱۰۰ ملیون لیتر بنزین در کشور استفاده شده است، گفت: با صرفه‌جویی در مصرف بنزین ما می‌توانیم نیمی از این میزان را صادر کنیم تا هم برای مردم استفاده شود و هم برای محیط زیست موثر باشد.

وی همچنین با ذکر این مطلب که در مورد انقلاب ظلم زیاد می‌شود،‌ گفت: همین جنگل‌کاری که در تهران شده است را با قبل انقلاب مقایسه کنیم اگر انقلاب نبود چه می‌شد. جنگل‌کاری پس از انقلاب و سدهایی که داریم را با قبل انقلاب مقایسه کنید.

وی ادامه داد: حالا یکی از مسائلی که آدم می‌بیند در کشورهای دیگر توسعه پیدا کرده همین مترو است. مترو وسیله ای است که بشر برای رفاه حال خود افتتاح کرد. یعنی بشر به جایی رسید که زمین و دریا برای انتقال کافی نیست و هوا را استفاده کرد. بعد دید فضا هم کافی نیست باید به عمق زمین برود.

رییس‌جمهور افزود: این مساله حدود ۱۵۰ سال پیش در دنیا شروع شده و قبل انقلاب در بسیاری از کشورهای توسعه یافته می‌دیدیم که مترو دارند. امروز این هفت خط مترو در واقع یک کمبود را در این شهر بزرگی که مرکز کشور است جبران کرده که انشاءالله با کمک دولت ادامه پیدا می‌کند.

رییس جمهور همچنین در خصوص بهره‌برداری از فاز نخست مسکن امید شهر تهران گفت: مساله مسکن در بافت فرسوده یک ضرورت است.  سیل پیامش این است که بافت فرسوده باید عوض شود و تهران جایی است که حتما باید آن را در برابر زلزله احتمالی، سیل احتمالی و طوفان احتمالی برای جان و رفاه مردم مصون بداریم.  

وی ادامه داد: تهران محله‌هایی با کوچه‌های ۲ متری دارد که هیچ ماشینی نمی‌تواند از آن عبور کند. مردم ما در مشکلات هستند و راهش این است که به مردم کمک کنیم چرا که اگر یک بافت فرسوده را زنده کنیم هم ثروت مردم افزایش پیدا می‌کند و هم زندگی راحت‌تر می‌شود. من در ابتدای کار به آقای حناچی گفتم این مساله جزو الویت‌های ما است و در این راه دولت با همه توان کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز