خبرگزاری کار ایران

ناصر سراج خبر داد:

76 هزار تذکر معاملاتی به دستگاه‌های اجرایی در پنج سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۰۰۴

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در پنج سال گذشته ثبت بیش از 323 هزار معامله در سامانه نظارت بر معاملات این سازمان را شاهد بودیم که 76 هزار مورد تذکر درباره رعایت شرایط مناقصه و مزایده یا الزامات قانونی، به دستگاه های اجرایی داده شد.

به گزارش ایلنا، ناصر سراج امروز درباره عملکرد پنج ساله سازمان بازرسی کل کشور افزود: بازرسان سازمان در بیش از 192 هزار معامله اعم از مناقصه و مزایده حضور داشته و درخواست لغو یا تجدید بیش از 10 هزار معامله را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده‌اند.

سراج افزود: این سازمان در پنج سال اخیر با تشکیل 40 هزار و 590 پرونده نظارت و بازرسی، 37 هزار و 127 گزارش اصلی و اختصاصی به مراجع ذیصلاح ارسال کرد که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال 1392 از 9 هزار و 916 پرونده به 6 هزار و 264 پرونده در ابتدای سال 1397 کاهش یافت.

وی افزود: گزارش‌های ارسالی از 6 هزار و 76 گزارش در سال 1392 به 10 هزار و 51 گزارش در ابتدای سال 1397 افزایش یافت و تعداد پنج هزار و 576 گزارش بایگانی در سال 1392 به 429 گزارش بایگانی شده در ابتدای سال 1397 رسید که نشان از کیفیت گزارش‌های سازمان و اثربخشی هرچه بیشتر آنهاست.

* زمینه بروز تخلف در کجاست؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نتایج به دست آمده از آسیب‌شناسی برنامه‌های نظارت و بازرسی، حکایت از آن دارد که در بخشی دستگاه‌ها، فقدان وحدت رویه، نقص قوانین و مقررات و مشکل در فرآیند‌ها و دستورالعمل‌ها زمینه بروز تخلف و فساد را مهیا کرده است.

وی افزود: گزارش‌های سازمان، به «ایجاد»، «اصلاح» یا «حذف» رویه‌ها منجر شد و نتایج اجرای بازرسی‌ها به «وصول مطالبات و یا انتقال وجوه دولتی»، «استرداد وجوه و اموال»، «جلوگیری از تضییع اموال»، «جلوگیری از فرار مالیاتی»، «جلوگیری از قاچاق کالا و ارز»، «افزایش درآمد ملی»، «کاهش هزینه‌های جاری» یا «ابطال مصوبات، مقررات و احکام دیوان عدالت اداری» انجامید و متخلفان به «محکومیت کیفری» یا «محکومیت اداری- انتظامی» محکوم شده‌اند.

* ثبت 214 هزار شکایت در سازمان بازرسی کل کشور

وی افزود: مرکز رسیدگی به شکایت مردمی سازمان بازرسی کل کشور با همکاری بیش از 10 هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور، فرآیند نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت مردمی را در دستگاه‌های اجرایی نظارت و پیگیری می‌کند.

به گفته وی، در پنج سال اخیر بیش از 214 هزار درخواست رسیدگی به شکایت به این سازمان رسید.

وی افزود: این سازمان به منظور تسهیل و ارائه خدمات الکترونیک به عموم مردم، «سامانه نرم‌افزاری رسیدگی به شکایات و اعلامات» را در بستر اینترنت و «سامانه 136 سازمان بازرسی کل کشور» را به طور تلفنی فعال کرده است و برای حل مشکلات افراد، نسبت به بررسی و تحلیل گزارش‌های مردمی اقدام و موارد را برای بررسی‌های تکمیلی، به صورت سیستمی به اداره های کل نظارت و بازرسی ارجاع می‌کند.

* امضای 11 یادداشت تفاهم همکاری بین المللی

سراج گفت: این سازمان در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی حضور پیدا می کند که تمرکز اصلی بر ایجاد زمینه‌های عملیاتی برای فراهم کردن زمینه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بلندمدت و میان‌مدت با دیگر کشور‌ها در حوزه‌های مشترک بوده که به امضای 11 یادداشت تفاهم همکاری در مدت پنج سال اخیر منجر شده است.

وی افزود: تدبیر مناسب و بکارگیری دیپلماسی ضد فسادی و آمبودزمانی مقتدر، سبب شد در «سازمان شفافیت بین‌الملل» به‌عنوان نهادی که سالیانه رتبه و امتیاز کشور‌ها را بر مبنای «شاخص ادراک فساد» منتشر می‌کند، رتبه ایران 15 مرتبه رشد کند و امتیاز ایران بر اساس شاخص ادراک فساد طی سال‌های 2013 تا 2017 از 25 به 30 ارتقا یابد.

آمبودزمان به معنای نظارت و بازرسی است و یکی از مسائل مهم مربوط به حقوق عمومی به ویژه حقوق اداری است. چون با انجام بازرسی و نظارت اداری موثر از طریق نهادهای سالم و قانونی می توان نتایج با ارزشی را در نظام اداری مشاهده کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: همچنین این سازمان جایگاه اساسی و قدرتمندی را در 2 نهاد «انجمن آمبودزمان آسیایی» و «موسسه آمبودزمان بین‌المللی» دارد و با حضور در مجامع بین‌المللی چون «انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد» و «کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد»، آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه‌های تخصصی کاری به جهانیان معرفی کرده است.

به گفته وی، با تاسیس «مرکز آکادمی آمبودزمان آسیایی» در این سازمان زمینه آموزش و تربیت نیروی متخصص با رویکرد بین‌المللی فراهم شده است.

«استیلای حقوق شهروندی»، «جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال»، «تغییر، اصلاح و حذف رویه‌ها، فرآیند‌ها و ساختار‌های مفسده انگیز»، «میانجی گری در منازعات و دادخواهی در محاکم قضایی»، «آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد اجرای قوانین، شفاف‌سازی و پاسخگویی» و «تبیین نظرات و آرای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیشگیری، نظارت و مبارزه با فساد در مجامع و نهاد‌های بین‌المللی» از دستاورد‌های این سازمان به شمار می رود.

سازمان بازرسی کل کشور براساس وظایف محوله قانونی مندرج در اصل 174 قانون اساسی به منظور «نظارت بر حسن جریان امور» و «اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری»، ماموریت خود را از طریق «بازرسی‌های برنامه‌ای، فوق‌العاده و موردی»، «رسیدگی به شکایت و اعلام های دریافتی» و «نظارت بر اجرای مزایده‌ها و مناقصات» محقق ساخته تا به هدف غایی خود یعنی «حاکمیت قانون و ارتقای سلامت نظام اداری» دست یابد.

این سازمان در قالب 17 بازرسی امور در مرکز و 31 بازرسی‌کل در استان‌ها، عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور را از طریق هیات‌های بازرسی، سنجش و ارزیابی می کند و در صورتی که نسبت به قوانین و مقررات یا ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تخطی صورت گرفته باشد، متخلفان را به مراجع ذی‌صلاح معرفی می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز