خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور:

باید در زمینه افزایش تاب‌آوری شهرها و روستاها برنامه‌ریزی کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۶۸۳

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بازدیدهایی که طی روزهای اول فروردین از مناطق آسیب‌دیده شش استان داشته، تاکید کرد: برای مقابله اصولی با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کاهش خسارات باید به طور جدی در زمینه افزایش تاب‌آوری شهرها و روستاها، مدیریت بحران اجتماع‌محور، تقویت آمادگی‌ها و پیشگیری برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌‌نژاد که در حاشیه بازدید از برخی مناطق سیل‌‌زده استان اصفهان سخن می‌‌گفت، گفت: حوادثی مثل زلزله‌‌های بم و سرپل ذهاب و وقوع سیل اخیر در چند استان کشور که منجر به بروز خسارات مالی و جانی شد به ما یادآوری می‌کند میزان آمادگی مسئولان و همچنین مردم برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی باید بیش از پیش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در عرصه مدیریت بحران در کنار توجه به دستگاه‌‌های دولتی، شهرداری‌ها و دهیاریها باید جایگاه مشارکت مردم، گروه‌‌ها و اقشار مختلف و سازمان‌‌‌های مردم‌‌نهاد در انجام عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران بیش از پیش افزایش یابد، اظهار داشت: در حوزه مدیریت بحران باید به سمت مدیریت بحران اجتماع‌‌محور و تقویت مفهوم تاب‌‌آوری در شهرها و روستاها به منظور مدیریت با کیفیت و ایمن شهر و روستا تغییر رویکرد دهیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به روند گسترش شهرنشینی در کشور و افزایش جمعیت شهرهای بزرگ و کلانشهرها و همچنین احتمال وقوع حوادث طبیعی و سوانح مختلف در شهرها بر ارتقا دانش و آگاهی شهرداران و مدیران و کارکنان شهرداری‌‌‌ها نسبت به عوامل اصلی افزایش تاب‌‌‌آوری شهرها، ایجاد و تقویت زیرساخت‌‌‌های مناسب شهری، نظارت موثر بر ساخت وسازها، کاربرد فناوری‌های نوین در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی سوانح و آسیب‌‌‌های احتمالی تاکید کرد.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: مدیریت شهری باید ضمن تحلیل لایه‌های شهری در ابعاد مختلف، بهبود سطح خدمات در زمان بحران، شناخت مناطق با خطر پذیری بالا و اماکن آسیب‌‌‌پذیر در زمان بحران، کاهش میزان خطر با تقویت زیرساخت‌‌ها و بهره‌‌گیری از مدل‌های بازیابی در کوتاه‌ترین زمان به سمت ایجاد شهرهای تاب‌‌آور حرکت کند. 

وی ادامه داد: در شهرها و روستاهای تاب‌‌آور در کنار توجه به مباحث سخت‌‌افزاری و فیزیکی شهر به مباحث اجتماعی و فرهنگی، پیامدهای اجتماعی حوادث، آمادگی‌‌های اجتماعی و کارکردهای رسانه‌‌ها و حتی فضای مجازی هم باید توجه شود و برای آنها برنامه داشت و ضمن فعال کردن ظرفیت‌های مناطق در این عرصه‌‌ها و اجرای برنامه‌‌‌های کاربردی پیشگیرانه، وظیفه مردم را هم در عرصه مدیریت بحران مشخص و به آنها مسئولیت داد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از برنامه های مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی شهری و روستایی این سازمان برای ترویج مفهوم تاب‌‌‌آوری شهری و روستایی برای شهرداران و کارکنان شهرداری و دهیاران و اعضای شوراها خبر داد.

جمالی‌نژاد با اشاره به تهه اسناد آسیب‌‌شناسی شهرداری‌‌ها در حوزه‌‌های مختلف مرتبط با وظایف شهرداری‌ها که پس از تصویب در کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت در قالب مصوبه هیات دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد، تصریح کرد: مصوبات دولت در زمینه مدیریت بحران شهری و آتش‌‌‌نشانی و امور ایمنی و دارای موضوعاتی مرتبط با حوادث و سوانح است و لازم است شهرداری‌‌‌ها برای اجرای این مصوبات و لزوم برنامه‌‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده برای‌ رفع برخی مشکلات، اقدام کنند. 

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی فعال به کشور از بعدازظهر شنبه ۱۰ فروردین خاطرنشان کرد: با ابلاغ بخشنامه‌ای به استانداری‌ها انجام اقدامات پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی تاکید شده و از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواسته شده تا پیش از ورود سامانه ذکر شده، دستورات لازم را به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی، به تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ابلاغ کرده و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق صورت گیرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: در این بخشنامه بر بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌‌آلات عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل‌ها و روددره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خصوصاً لایروبی و پاکسازی انهار و مسیل‌‌ها، ترمیم کانال‌ها به ویژه در مناطقی از شهر‌ها و روستا‌ها که در سیل‌های اخیر آسیب دیده‌‌اند، تاکید شده است.

جمالی‌نژاد ضمن اشاره به آغاز بارش‌‌های دوباره و همچنین آغاز موج دوم سفرهای نوروزی از این هفته ابراز داشت: اعضای ستادهای مدیریت بحران استان‌های کشور و همچنین ستادهای مدیریت بحران شهرداری‌ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد خسارت ناشی از بارندگی و سیل در استان‌‌ها نباشیم.

وی به تصویب اعطای اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات استان‌های آسیب‌‌دیده از سیل در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ اشاره و بیان کرد: رسیدگی به مردم سیل‌‌زده و حل مشکلات ناشی از آن و جبران خسارت‌ها در اولویت کاری دولت قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز