خبرگزاری کار ایران

روحانی:

کمیته ملی برای بررسی علل سیلاب اخیر کشور تشکیل می‌شود/ نتوانستیم در بعضی مناطق رحمت خداوند را درست جذب کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۹۳۴

رئیس جمهور از تشکیل یک کمیته ملی برای بررسی علل حادثه سیل روزهای گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در جلسه امروز هیأت دولت با بیان این که حادثه سیل روزهای اخیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: از امروز ابلاغ خواهم کرد که یک کمیته ملی، سیلاب را ریشه‌یابی و بررسی کند.

وی یادآور شد: مانند داستان پلاسکو که کمیته ملی گذاشتیم و گزارش بسیار خوبی ارائه شد و مفید بود و برای بعد هم مفید خواهد بود، کمیته‌‌ای تشکیل خواهیم داد تا ببینیم چه مشکلاتی داریم و چه اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: کاری کنیم که ان‌شاالله اگر در سال‌های آینده و ماه‌های آینده باز هم رحمت الهی بود بتوانیم این رحمت را جذب کنیم. ما نتوانستیم در بعضی مناطق رحمت خداوند را درست جذب کنیم و مشکل ایجاد شد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: در آغازین روزهای سال ۱۳۹۸ مردم با همه توان و نیرویی که در اختیار داشتند به کمک و یاری همدیگر شتافتند و این جای قدردانی دارد.

روحانی با بیان اینکه در آغاز سال جدید شاهد دو نعمت بزرگ هستیم، گفت: یکی از این نعمات و رحمت الهی، بارش باران است که می‌تواند آثار و برکات فراوانی برای کشاورزی و تأمین نیازمندی‌های آبی کشور و جبران کمبود ذخایر آب‌های زیرزمینی داشته باشد. اما در عین حال شدت بارندگی در زمان‌های کوتاه و در یک منطقه کوچک، چنانچه پیش‌بینی‌های لازم در سال‌های گذشته و طرح‌های قبلی انجام نداده باشیم، می‌تواند برای مردم مشکل‌آفرین و تهدیدزا باشد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: نعمت بالاتر از رحمت خداوند، همکاری و هماهنگی و ایثار و کمک مردم در حوادث روزهای اخیر بود و این نعمت بسیار ارزشمندی است.

روحانی گفت: اگر چه در سال‌های قبل هم گاهی در برخی از استان‌ها شاهد مشکل سیل بودیم، اما اینکه یک مرتبه از ۳۱ استان کشور حدود ۲۵ استان و در برخی روزها همه استان‌ها درگیر آن شوند، شاید بی‌سابقه یا کم‌سابقه باشد. چنین اتفاقی باعث می‌شود کمک‌رسانی از یک استان به استان همجوار کم شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: شرایط امسال ظاهراً شرایط ترسالی است و به جای ۱۰ سالی که شاهد خشکسالی بودیم، در شرایط ترسالی میزان بارش یک مرتبه افزایش چشمگیری می‌یابد و تاکنون نسبت به ۵ سال گذشته بارش آبی ۳۳ درصد افزایش داشته است و ورودی آب مخزن سد در استان خوزستان در سال آبی امسال تاکنون ۲۳.۶ میلیارد مترمکعب بوده است و این در حالی است که پارسال ورودی این سد ۵ میلیارد بوده است و حتی در میانگین ۵۰ ساله هم این میزان ۱۵ میلیارد متر مکعب بوده است، لذا نسبت به میانگین ۵۰ ساله هم حدود ۵۰ درصد بارش باران افزایش داشته است.

روحانی خاطر نشان کرد: با توجه به میزان بارش‌هایی که انجام شده در مناطقی که سد بوده است، کنترل‌ها با دقت انجام شده است و چه بسا اگر این سدها وجود نداشت، میزان بارشی که در خوزستان وجود داشته می‌توانست بسیار تهدیدزا باشد. همچنان که در سال ۵۸ تقریباً تمام خوزستان زیر آب رفت و همه زندگی مردم دچار مشکل شد.

رئیس جمهور افزود: تدابیری که طی ۴۰ سال گذشته تاکنون انجام شده، تأثیرات خوبی داشته است، اما بدون تردید کافی نیست و هنوز هم باید اقدامات بیشتری انجام گیرد، چرا که هنوز هم غافلگیری داریم.

روحانی گفت: حادثه اخیر در برخی از استان‌ها، به ویژه شیراز بسیار غم‌انگیز بود و این حادثه نشان داد اولین گروهی که وارد عرصه کمک‌رسانی شدند، خود مردم بودند. البته همه دستگاه‌های دولتی، نیروهای مسلح و امدادی و سازمان های مردم نهاد هم به صحنه آمدند.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمنانی که با عظمت ملت ایران مخالفند زبان به عیب‌جویی گشوده و حتی از تعبیرات تحقیرآمیز نسبت به مردم استفاده می‌کنند، اما امروز روز کمک و یاری به همه استان‌ها و شهرهایی است که با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند و بی تردید همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها تلاش می‌کنند تا خسارات و درد و آلام مردم کاهش یابد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز مردم در مناطقی از استان گلستان بویژه در آق‌قلا و گمیشان با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اظهارداشت: اینکه مردم در روزها و هفته‌های متمادی با مشکلات ناشی از خسارت دست به گریبان باشند، می‌تواند بسیار خسته‌کننده و آسیب‌زا باشد، لذا همه تلاش ما در این مقطع باید این باشد که شرایط در استان‌ها و شهرهایی که عادی نیست را به شرایط عادی برگردانیم و اقدامات اولیه را برای زندگی مردم انجام دهیم.

رئیس جمهور ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع در خصوص حوادث را مورد تأکید قرار داد و گفت: هواشناسی در کنار اقدامات ارزشمندی که انجام می‌دهد، باید تلاش بیشتری بکار بگیرد و به طور دقیق درباره زمان و مکان حادثه اطلاع‌رسانی کند و این موضوع می‌تواند بسیار راهگشا باشد. همچنین از طریق فضای مجازی می‌توان، بلافاصله هشدارهای لازم را به مردم ارائه داد.

روحانی افزود: در مقابله با حوادث طبیعی اولین قدم پیشگیری، گام دوم  اطلاع‌رسانی، مرحله سوم کمک و امدادرسانی و سپس رساندن مردم به منطقه امن و فراهم کردن نیازمندی‌های لازم برای آنان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حوادث اخیر مردم در خط مقدم بودند و دولت و نیروهای مسلح در خط دوم قرار داشتند و همه همدیگر را یاری رساندند و امروز روز کمک به مردم است و شرایط زمان انتخابات و عیب‌جویی نیست؛ بعدها و در فرصت مناسب می‌توان نقدهای لازم را انجام داد.

روحانی اهمیت سرعت در رفع مشکلات و آلام مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در اینگونه حوادث زمان اهمت زیادی دارد و اگر قرار است بیمه و یا تأمین اجتماعی اقدماتی انجام دهند، بایستی همین روزها به آن عمل کنند.

رئیس جمهور افزود: در مقابله با این حوادث، شهرداری‌ها هم بایستی با همه توان وارد عمل شوند و نظام مهندسی بایستی از این حوادث، درس‌های لازم را برای تجدید نظر در طرح‌های خود بیاموزد و لازم است دولت و نهادهای غیردولتی و سازمان‌های عمومی تلاش کنند این تهدید را به فرصت و فضای بازسازی درست تبدیل کنند، همچنان که پس از زلزله کرمانشاه بازسازی‌هایی که انجام شد، می‌تواند در برابر زلزله‌هایی با ریشترهای بالاتر مقاوم باشد.

روحانی لایروبی رودخانه‌ها، تهیه طرح جامع حفاظت از شهرهای در معرض خطر، هدایت آب به سمت تالاب و رودخانه‌های اصلی، احداث آب‌بندها و تجدید نظر در طراحی جاده‌ها و راه‌آهن را از جمله اقدامات لازم برای تبدیل تهدید به فرصت دانست و گفت: ارائه آموزش‌های لازم به مردم نیز از جمله اقدامات بسیار مهم است که بایستی صدا و سیما و آموزش و پرورش نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و مردم را نسبت به مواجهه با آن آشنا کنند و ضمن اعلام خبر احتمال وقوع بارش و یا سیل بایستی بلافاصله چگونگی برخورد مردم با آن حادثه نیز گفته شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌های اداری، نیروهای مسلح ونهادهای عمومی همه امکانات خود را در این ایام در اختیار مردم قرار دهد و در این روزها حل معضل و مشکلات مردم در اولویت اصلی قرار دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع اصلی جلسه امروز هیأت دولت، بررسی گزارش استان‌هایی که درگیر سیل بودند و نحوه جبران خسارات، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات برای کاهش درد و رنج مردم بوده است، گفت: دولت در این زمینه همه توان خود را بکار خواهد گرفت و همه کسانی که منزل، محل کار و مزرعه‌شان آسیب دیده است، دولت با همه امکاناتی که دارد و با همه تلاش و در حد امکان جبران خواهد کرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز تشکیل کمیته ملی بررسی و ریشه‌یابی سیلاب را ابلاغ خواهم کرد تا مانند گزارش خوبی که در خصوص حادثه پلاسکو تهیه شد، در این زمینه نیز گزارشی از اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت تهیه شود و کاری کنیم که اگر در ماه‌ها و سال‌های آینده رحمت الهی وجود داشت، بتوانیم آن را جذب کنیم.

روحانی در ادامه با ذکر دعای «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْیُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ، وَ الْفَرَجَ بَعْدَ الْکَرْبِ، وَ الرَّخَاءَ بَعْدَ الشِّدَّه»، گفت: با این دعا از خداوند می‌خواهیم بعد از سختی‌ها، آسانی، بعد از مشکلات، گشایش و بعد از دشواری‌ها رفاه را برای مردم ایجاد کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز