خبرگزاری کار ایران

/سال ۹۸، سال «رونق تولید»/

بهمنی: نقدینگی‌ را برای «رونق تولید» هزینه کنیم/ اجازه ندهیم کالای بنجل تولید شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۴۸۰

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از تهدیداتی که امریکا هموره علیه ما به کار برده است کاهش صادرات نفت ایران بوده که اگر رونق تولید را عملیاتی کنیم می‌توانیم صادرات کالاهای تولیدی خود را جایگزین صادرات نفت کنیم.

محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به ارزیابی خود از شعار سال ۹۸ مبنی بر «رونق تولید» که رهبر انقلاب برای امسال تعیین کردند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری دوبار به رونق تولید اشاره کردند. ما هم باید توجه داشته باشیم که موانع تولید را بشناسیم و در جهت رفع این موانع تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: اگر رونق تولید ایجاد شود، کارخانجات ما با حداکثر ظرفیت خود می‌توانند کار کنند که در ادامه، افزایش اشتغال، افزایش تولید، افزایش عرضه کالا و کاهش قیمت‌ها را در بر خواهد داشت. زمانی که این پروسه را طی کنیم، قطعا افزایش تولید را شاهد خواهیم بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یادآور شد: یکی از آثار «رونق تولید» مربوط به تحصیح حلقه واردات می‌شود. ما باید درمورد کالاهایی که واردات آن را انجام می‌دهیم و تولیدات مشابه آن را در داخل کشور داریم، واردات را محدود کنیم. این عمل باعث می‌شود صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم که همین امر به رونق تولید کمک می‌کند و حتی صادرات ما را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از تهدیداتی که آمریکا هموره علیه ما به کار برده است، کاهش صادرات نفت ایران بوده که اگر رونق تولید را عملیاتی کنیم، می‌توانیم صادرات کالاهای تولیدی خود را جایگزین صادرات نفت کنیم. از این طریق می‌توانیم کاهش وابستگی بودجه به نفت را شاهد باشیم.

رئیس پیشین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از الزامات عملیاتی شدن رونق تولید حمایت دولت از این بخش است. دولت باید نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کند، همچنین باید نظارت بر تولید و حتی مصرف را داشته باشد که این نقدینگی تنها در جهت تولیدات مورد استفاده قرار بگیرد نه اینکه به بازار سفته‌بازی سرازیر شود. اگر این نقدینگی‌ها در تولید هزینه شود، قطعا قیمت کالاها را کاهش خواهد داد.

وی افزود: برای رونق تولید می‌توانیم تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم در کنار این موضوع باید بر واردات کالاها کنترل داشته باشیم تا جلوی واردات کالاهای مشابه داخلی گرفته شود.

بهمنی گفت: مساله دیگری که در رونق تولید باید به آن توجه داشته باشیم، جلوگیری از قاچاق است. وقتی قاچاق انجام نشود، هم ارز از کشور خارج نمی‌شود و هم اینکه مردم می‌توانند از کالاهای داخلی استفاده کنند که این در رونق اقتصاد کشور بسیار نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: در رونق تولید باید توجه کنیم که مردم می‌خواهند از این تولیدات استفاده کنند. در نتیجه این تولید باید همراه با افزایش کیفیت کالاها باشد، نباید کالا با هر کیفیتی تولید کنیم، اجازه ندهیم کالاهای بنجل تولید شود.

بهمنی در پاسخ به سوالی درباره لزوم اصلاح ساختارها برای عملیاتی شدن رونق تولید گفت: وقتی صحبت از اصلاح ساختار می‌شود، یکی از اقدامات آن مربوط به همین قیمت تمام شده کالا است. وقتی کارخانجات ما با نصف ظرفیت خود کار می‌کنند، سودآوری نخواهند داشت. ما باید نقدینگی‌ را به تولید تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: حمایت از بازرگانی مهم است اما حمایت از تولید واجب‌تر است. باید انگیزه تولید ایجاد کنیم، اگر انگیزه تولید ایجاد شود، اشتغال هم افزایش پیدا می‌کند و عرضه کالا بیشتر می‌شود که کاهش قیمت‌ها را ایجاد خواهد کرد و این اصلاح ساختار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز