خبرگزاری کار ایران

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به‌دنبال کاهش تعهدات آمریکا در عرصه بین‌المللی است/ ظریف در محافظت از منافع ملی ایران موفق عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۰۹۲

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در مذاکرات اخیر آمریکا و کره شمالی، دو بیمار رودرروی یکدیگر قرار گرفته بودند در حالی که در مذاکرات برجام، یک طرف آن یک نظام سیاسی عاقل به نام ایران قرار داشت و در مقابل، چندین نظام سیاسی حضور داشتند که افراد بیماری در راس آنها حضور نداشتند به ویژه آنکه رئیس‌جمهور آمریکا فرد خودشیفته‌ای مانند ترامپ نبود.

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی و تاثیر این مساله بر رویکرد آمریکا نسبت به برجام گفت: اعتقاد دارم که جمهوری‌خواهان و به ویژه دونالد ترامپ بر پایه دکترین مونرو عمل می‌کنند. اساس این دکترین، مبتنی بر انزواگرایی است یعنی آمریکا نباید در مسائل کلان بین‌المللی دخالت کند و به مسائل درونی خود پرداخته و پول و توان خویش را در داخل ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند. 

ترامپ می‌خواهد تعهداتی که آمریکا در عرصه بین‌المللی دارد را کاهش دهد

وی با بیان اینکه ترامپ در طیف رادیکال طرفداران این دکترین قرار دارد، اظهار داشت: خروج ایالات متحده از توافقاتی نظیر برجام، معاهده پاریس، ترنس پاسفیک، انتقادات شدید وی به نفتا، پیمان تجارت جهانی و ناتو و همچنین دیوارکشی در مرز با مکزیک بیانگر بازگشت آمریکا به دکترین مونرو است. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ درصدد کاهش اعتباراتی است که ایالات متحده هم‌اینک در خارج از مرزهای خود هزینه می‌کند، تصریح کرد: در واقع ترامپ می‌خواهد تعهداتی که آمریکا در عرصه بین‌المللی دارد را کاهش دهد که نمونه آن را دستور وی برای خروج نیروهای نظامی از سوریه و کاهش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان مشاهده کرد. همچنین او می‌خواهد با حل و فصل بحران شبه جزیره کره هزینه‌های هنگفتی که امریکا در این مسئله می‌کند را کاهش دهد. 

دولت کنونی آمریکا مسائل را ساده‌انگارانه تحلیل می‌کند

ذاکریان ادامه داد: در این چارچوب، ترامپ در عرصه سیاست خارجی بر این مسائل متمرکز شده است که با پایان دادن به این تعهدات، بودجه‌هایی که صرف این مسائل می‌شود را در داخل آمریکا سرمایه‌گذاری کند که در چارچوب شعار اصلی وی در انتخابات یعنی «اول امریکا» است.

وی با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که دولت کنونی امریکا مسائل را بسیار ساده و ابتدایی می‌بیند و ساده‌انگارانه مسائل را تحلیل می‌کند، خاطرنشان کرد: برخلاف این نگاه ساده‌انگارانه، روابط بین‌الملل شیوه و نرم دیگری دارد به گونه‌ای ممکن است وقتی پای خود را یک جا بگذارید، یکسری پیامد به همراه داشته باشد و وقتی پای خود را از جایی بردارید، چالش‌هایی را ایجاد کند. 

با گذشت ۱۶ سال از حمله آمریکا به عراق، ترامپ با خفت وارد بغداد شد

این کارشناس مسائل امریکا افزود: نئوکان‌ها به این مسائل توجهی ندارند و به همین خاطر است که آنها وقتی در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند، فکر کردند با سقوط صدام همه مسائل حل می‌شود ولی با گذشت ۱۶ سال، رئیس‌جمهورشان با خفت وارد عراق می‌شود. 

ذاکریان به مذاکرات میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اشاره کرد و ابراز داشت: پس از مشاجرات فراوانی که میان آمریکا و کره شمالی وجود داشت که در دوره ترامپ هم افزایش یافت، روسای جمهور آمریکا و کره شمالی وارد مذاکره با یکدیگر شدند و ترامپ هم به موفقیت این مذاکرات بسیار دل بسته بود به ویژه آنکه وی برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا اعلام کرده بود و از این توافق خارج شده بود و می‌خواست با دستیابی به توافق با کره شمالی، بگوید من میراثی بهتر از اوباما دارم. 

در مذاکرات اخیر آمریکا و کره شمالی، دو بیمار رودرروی یکدیگر قرار گرفته بودند

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هر توافقی باید براساس گفت‌وگو ایجاد شود و هر مذاکره‌ای هم در قالب بده بستان و دادن امتیاز به طرف مقابل شدنی است، عنوان کرد: ترامپ معادلات را ساده می‌بیند و فکر می‌کند کشورها براساس هژمونی آمریکا به خواسته‌های آمریکا تن می‌دهند بدون اینکه امتیازی بدهد ولی در مقام عمل، کیم جونگ اون امتیاز چندانی به واشنگتن نداد هرچند که ترامپ از این مسئله بهره‌برداری تبلیغاتی را کرد ولی این بهره‌برداری دائمی نیست اما در نهایت به دلیل رویکرد یکجانبه آمریکا و دادن امتیاز هر یک از طرفین، مذاکرات امریکا و کره شمالی شکست خورد. 

ذاکریان با بیان اینکه برجام در بستری متفاوت از مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون شکل گرفت، یادآور شد: در مذاکرات اخیر آمریکا و کره شمالی، دو بیمار رودرروی یکدیگر قرار گرفته بودند در حالی که در مذاکرات برجام، یک طرف آن یک نظام سیاسی عاقل به نام ایران قرار داشت و در مقابل، چندین نظام سیاسی حضور داشتند که افراد بیماری در راس آنها حضور نداشتند به ویژه آنکه رئیس‌جمهور آمریکا فرد خودشیفته‌ای مانند ترامپ نبود. 

هدف مذاکرات برجام این نبود که یکی پشت دیگری را به زمین بخواباند

وی با اشاره به حضور تیم‌های حقوقی، فنی، هسته‌ای، بانکی – اقتصادی و سیاسی در هیات‌های دیپلماتیک مذاکرات برجام بیان کرد: در مذاکرات برجام، هدف رایزنی‌ها این نبود که یکی پشت دیگری را به زمین بخواباند بلکه اساس مذاکرات براساس مذاکره برد – برد شکل گرفته بود و هدف روشن شدن حقایق و دستیابی به توافق بود که بر این اساس، برجام حاصل شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مذاکرات بین‌المللی وین در سال ۱۸۱۵ و برجام گفت: در کنگره بین‌المللی وین، فرانسوی‌ها با آنکه شکست خورده بودند، دیپلماتی به نام تالیران داشتند که سعی می‌کرد از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو، منافع ملی فرانسه را تامین کند که نمونه آن در مذکرات بین‌المللی ۲۰۱۵ در وین میان ایران و گروه ۱+۵ شکل گرفت و ظریف توانست از منافع ملی ایران محافظت کند و در این زمنیه موفق بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز