خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه امام صادق (ع)؛

همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۵۰۱

همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ عصر امروز در دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور سردارسرلشکر سید یحیی رحیم صفوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدمهدی همایون در این مراسم گفت: وقتی صحبت از آینده می‌‌‌شود به ناچار باید به گذشته یعنی به تاریخ هم توجه کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه بین‌‌‌النهرین یا عراق امروزی همواره از زمان آدم و هوا منطقه مهمی بوده که منطقه کوفه مهمترین آن و یک نقطه تمدن‌‌‌ساز است، اظهار داشت: تا زمان طوفان نوح هیچ کجای زمین قابل سکونت نبوده است. با این وجود در آینده هم پایگاه جهانی کوفه خواهد بود که بعد از ظهور امام زمان (عج) نیز پایگاه آنجا خواهد بود. درنتیجه منطقه کوفه محوریت است. 

این استاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: نظام‌هایی را که ما تمدن‌‌ساز می‌‌دانیم همگی بعد از طوفان نوح شکل گرفته است. با مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) به فلسطین فصل جدیدی آغاز می‌‌شود. فلسطین به قولی سر چهارسوی بازار است و سابقه تمدنی دارد.

همایون با بیان اینکه حجاز نیز سرزمین مهم دیگری است، تصریح کرد: در ماجرای بنی‌‌اسرائیل وقتی قرار می‌‌شود ماموریت جهانی‌‌سازی دین را انجام دهند و شکست می‌‌خورند به ماموریتی می‌‌‌روند که آنجا مصر است. در آخرالزمان هم منبر تبلیغی امام زمان (عج) را در مصر ایجاد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سرزمین مهم دیگر ایران است و نقش ایران در تاریخ روشن است، ایرانی‌‌‌هایی که بت‌‌‌پرست نشدند، اینجا ماندند و آنهایی که بت‌‌‌پرست شدند، به چین رفتند.

سعیدی از اساتید دانشگاه در این همایش خاطرنشان کرد: امروز از سکولاریزم به عنوان یک باور یاد می‌‌‌کنند که می‌‌تواند شیوه‌‌های متفاوتی داشته باشد. این تجربه زیستی اروپا بوده و قابلیت تسری ندارد. اساتیدی در سرتاسر دنیا روی این موضوع کار می‌‌‌کنند. امروز به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که دین در حال نقش‌‌آفرینی است و امروز بحث بر سر این است که چگونه می‌‌توانیم به آن بپردازیم‌‌

وی با بیان اینکه تا قبل از این، نظام دولت - ملت شکل می‌‌گیرد که هویت انسان‌‌‌ها را دولت‌‌ها شکل می‌‌گیرد اما دین این روند را تغییر داد و مرزها را در هم نوردید، ابراز داشت: نشانه آن هم این است که می‌‌‌‌‌‌بینیم مثلا در مبارزه با داعش نیروهای ایرانی، عراقی، سوری و... دارند در کنار هم با یک دشمن واحد می‌‌جنگند و امروز مفهوم ارتش فراملی در حال شکل‌‌گیری است.

افضلی نیز در این همایش بیان کرد: کشورهای پیشرو ارزش آینده پژوهشی را می‌‌‌دانند و برای آن برنامه‌‌ریزی می‌کنند. آنها حتی برای سایر کشورها و سایر مناطق برنامه‌‌ریزی می‌‌کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا تاریخ قانون دارد یا نه؟ یادآور شد: وقتی از آیات و روایات استفاده می‌‌کنیم می بینیم که این گنجینه می‌‌گوید تاریخ قانونمند است اما فلسفه‌‌های نظری غربی این اعتقاد را ندارند. ما باید تحلیل های خود را کامل‌‌تر کنیم و آینده‌‌‌پژوهی تمدنی را پیش بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز