خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی:

انتقاد از مجمع به خاطر تاخیر در تصمیم‌گیری در مورد FATF درست نیست/ اولویت ما معیشت مردم است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۸۷۶

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اینکه از تاخیرات مجمع انتقاد می‌‌‌کنند، درست نیست. هرچه تصمیمات کارشناسی‌‌‌تر باشد و به دیپلماسی کشور فرصت داده شود، بهتر است. نمی‌‌‌شود که ایران یک طرفه گام‌‌هایی را بردارد و طرف مقابل تعهدی ندهند. این تاخیرها اگر روی حساب و کتاب باشد، منافع زیادی برای جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همانطور که مردم عزیز می‌‌‌‌دانید لایحه پیوستن ایران به پالرمو که از سوی مجلس به مجمع تشخیص آمده است. تاکنون چندین جلسه روی مصوبه مجلس بحث کردیم و از ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، بین‌‌‌المللی و تعهداتی که ایران می‌‌‌دهد، این مسئله مورد بحث قرار گرفته است. از بعد سیاسی و امنیتی هم این کنوانسیون بحث شده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس، وزاری مربوطه و نمایندگان دولت نظرات خودشان داده‌اند، اظهار داشت: وقتی مصوبه مجلس به مجمع آمد و اعضا باید براساس مصلحت، آن را بررسی کند، اعضا پیشنهاد دادند که احتمالا چون هم‌‌‌‌پوشانی‌‌‌هایی وجود دارد و بررسی بدون بررسی دیگری ممکن است مشکل ایجاد کند، برخی پیشنهاد دادند که کمیسیون‌‌‌های مجمع تشکیل جلسه دهند و این دو لایحه را بحث کنند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براساس آیین‌‌‌‌نامه، ریاست مجمع می‌‌‌تواند این تاخیر را ایجاد کند اما از این جهت که نظر اعضا را هم داشته باشیم، رای‌‌‌گیری کردیم و قریب به اتفاق آرا رای دادند که مجمع بررسی بیشتری انجام دهد و مجمع هم تصمیم گرفت بررسی روی پالرمو و سی‌‌‌اف‌‌تی را ادامه دهد و بعد از سال این بررسی ادامه پیدا کند.

رضایی با بیان اینکه رفتار FATF مهم است، تصریح کرد: از طرفی ایران را تحسین کرده و از طرفی انتقاد کرده است. رفتار FATF می‌‌‌‌تواند موثر باشد. همچنین رفتار اروپایی‌‌‌ها هم موثر است. ما از رفتار اروپایی‌‌‌ها راضی نیستیم. در برجام تعهدات اروپایی‌‌‌ها، موارد وسیعی را شامل می‌شود. ما به رصد خود ادامه می‌‌‌دهیم و به کمیته حقوقی سپرده‌‌‌ایم که رسیدگی کنند.

وی با اشاره به انتقادات از مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه از تاخیرات مجمع انتقاد می‌‌‌کنند، درست نیست. هرچه تصمیمات کارشناسی‌‌‌تر باشد و به دیپلماسی کشور فرصت داده شود، بهتر است. نمی‌‌‌شود که ایران یک طرفه گام‌‌هایی را بردارد و طرف مقابل تعهدی ندهند. این تاخیرها اگر روی حساب و کتاب باشد، منافع زیادی برای جامعه دارد. مجمع جز به مسائل و معیشت مردم به چیزی نمی‌‌اندیشد و اولویت ما معیشت مردم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این جلسه نمایندگان دولت و مجلس قریب به اتفاق آرا همه گفتند کار کارشناسی بیشتری صورت بگیرد.

رضایی در پاسخ به سوالی که جلسه بعدی چه زمانی است، ابراز داشت: در سال جدید مباحث را ادامه می‌‌‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فضاسازی بیگانگان و اینکه اقدامات ما در این باره چیست، بیان کرد: در هر تصمیمی باید نظرات همه کارشناسان را گوش داده و راهکار ارائه کنیم. شرایط کشور ما مثل شرایط سایر کشورها نیست؛ آنها مثل ما در تحریم‌های سخت نیستند. شاید اگر ما در تحریم نبودیم، می‌‌‌توانستیم به سرعت در این موضوع تصمیم بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همه‌پرسی درخصوص FATF یادآور شد: وقتی نظام سیاسی کشور همه پیش‌بینی‌ها را برای برون‌‌‌‌رفت از مشکلات انجام داده است، اینگونه پیشنهادات خلاف قانون است. اگر ما به مجمع اجازه ندهیم تا کارش را انجام بدهد، خلاف قانون است.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس‌‌‌جمهور درباره اینکه نمی‌شود این تصمیم را به بیست یا سی نفر واگذار کرد، عنوان کرد: چون آقای آملی لاریجانی جواب صحبت‌‌‌های ایشان را دادند، من تکرار نمی‌کنم. اما این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و قانونی هم نیست. اینکه چرا ایشان در جلسات مجمع حاضر نمی‌‌‌شوند را باید از خودشان سوال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رییس مجلس و رییس‌‌جمهور در مجمع برای بررسی این لوایح شرکت نمی‌‌‌کنند، گفت: باید از خود ایشان سوال کنید. می‌توانند شرکت کنند و نظرات را بشنوند.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره هجمه‌ها علیه مجمع به منظور اثرگذاری بر رای اعضا درخصوص لوایح FATF اظهار داشت: ما در یک سال اخیر اقداماتی را علیه مجمع می‌‌‌شنویم که کاملا مشکوک است. در بحث هیات نظارت گفتند شورای نگهبان دوم ایجاد شده است. در بررسی پالرمو هم می‌خواهند بدون کار کارشناسی در مجمع تصمیم‌‌‌گیری صورت بگیرد. طی همین دیروز تا امروز برخی از قول من نقلی کرده‌‌‌اند که جوابش را دادم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: فکر می‌کنیم عده‌‌ای نگران نظارت مجمع هستند؛ چون میلیاردها دلاری که بدون حساب و کتاب از بانک مرکزی بیرون آمده جلویش گرفته می‌‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز