خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم:

تنها ٣٥ درصد اتکا به مالیات در بودجه وجود دارد/ بحث جنگ اقتصادی در بودجه مشهود نیست/ حداکثر درآمد دولت ٣٠٠ هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۳۸۹

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز بحث جنگ اقتصادی اصلا در بودجه مشهود نیست. این با واقعیت هم تطبیق ندارد. در شرایط جنگی و دچار شدن به مشکلات اساسی مثل ریاضت اقتصادی بودجه برخی کشورها تماشایی است و تا آنجا که توانستند خدمات به مردم را کاهش دادند. در ایتالیا حقوق‌‌‌‌ها را نصف کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌‌‌مقدم عصر امروز در نشست بررسی بودجه که توسط پژوهشکده شورای نگهبان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده است، گفت: ساختار بودجه از بحث‌‌‌‌های است که نیازمند بازنگری جدی است. در مورد منابع درآمد غفلت‌‌‌‌های جدی صورت می‌‌‌گیرد. در بخش هزینه‌‌‌ها هم تا توانسته‌‌‌اند هزینه‌‌‌تراشی کردند، به گونه‌‌‌ای شده که ما دائما شاهد روند رو به رشد بودجه عمومی کشور هستیم اما از طرفی تقسیم منابع درآمدی به جاری و عمرانی همواره به نفع جاری بوده است. 

وی ادامه داد: به همین منوال شاید روزی کل بودجه جاری شود. مسئله بعدی، اتکا به درآمدهای نفتی است و همواره کاهش این اتکا مطرح شده است. اگر نسبت به قبل انقلاب مقایسه کنیم، یک کاهش صورت گرفته اما ادامه پیدا نکرده است. 

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه هر زمان که امکان صادرات راحت‌‌‌تر شده، باز دولت به سمت افزایش صادرات رفته است، اظهار داشت: بحث شفافیت خیلی مهم است و ما هر سال سعی در شفافیت بودجه‌‌‌ای داشتیم. اساس بودجه عمومی کشور باید بر مالیات باشد اما تنها ٣٥ درصد اتکا به مالیات وجود دارد. 

مصباحی مقدم با اشاره به دستور رهبری درباره اصلاح بودجه تصریح کرد: اینکه رهبر انقلاب بحث اصلاح ساختار را مطرح می‌‌‌‌کنند، خیلی مهم است. دیر است چراکه ما در تنگنا هستیم اما مهم است. امروز بحث جنگ اقتصادی اصلا در بودجه مشهود نیست. این با واقعیت هم تطبیق ندارد. در شرایط جنگی و دچار شدن به مشکلات اساسی مثل ریاضت اقتصادی بودجه برخی کشورها تماشایی است و تا آنجا که توانستند خدمات به مردم را کاهش دادند. در ایتالیا حقوق‌‌‌‌ها را نصف کردند. 

وی با اشاره به کسر بودجه خاطرنشان کرد: در خوشبینانه‌‌‌ترین حالت، حداکثر درآمد دولت ٣٠٠ هزار میلیارد تومان خواهد بود. آقای نوبخت می‌‌‌گوید کسری بودجه را در تخصیص‌‌‌ها کنترل می‌‌‌کنیم. ایشان قطعا می‌‌‌‌دانند که با این شرایط تعهد ایجاد می‌‌‌شود. درآمدها و هزینه‌‌ها هیچ تناسبی با هم ندارد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص یارانه‌‌‌ها ابراز داشت: چه محافظه‌‌‌کاری در آقایان است که به رغم مصیبت عظما بودن یارانه همچنان آن را ادامه می‌‌‌‌‌دهند. دولت می‌‌‌‌خواست این مسئله را به استانداری‌‌‌‌ها واگذار کند که مجلس موافقت نکرد.

مصباحی مقدم افزود: یارانه‌‌‌ای که برای آرد و نان است، بین ثروتمند و غنی یکسان است. چرا باید قیمت‌‌‌ها غیرواقعی باشد؟در شمال کشور نان خوراک دام و ماکیان است. وقتی آرد گران شد، مصرف نان کاهش پیدا کرد. چرا آن روند را دنبال نکردند. 

وی با بیان اینکه ما نمی‌‌‌گوییم مالیات مالیات‌‌دهندگان را افزایش دهند،‌ عنوان کرد: می‌‌‌گوییم از آنها که فرار مالیاتی دارند مالیات بگیرند. امروز ٧٠ درصد سود سرمایه‌‌‌های بانکی به درصدی کمی از مردم می‌‌رسد؛ این سود مالیات ندارد؟! 

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر این موضوع که من با بودجه عجین هستم، یادآور شد: بخش قابل توجهی از هزینه ارزی کشور سفر خارجی دولتمردان است. این رقم کم نیست. برخی سفارتخانه‌‌‌‌های ما کاری ندارند و تشریفاتی هستند. هزینه تشریفات و مبلمان مدیران رقم‌‌‌‌های بالایی است و اضافی است. 

مصباحی مقدم اضافه کرد: دولت هم بزرگ است و ببینید چه بار تکفلی را به عهده گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دیوان محاسبات هم بیان کرد: این سازمان کار مهمی انجام می‌‌دهد و آنلاین اطلاعات را منتشر می‌‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز