خبرگزاری کار ایران

انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

احزاب در ایران نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند/ هر روز فیلتر را تنگ‌تر کرده‌ایم/ لایحه جامع انتخابات یک گام رو به جلو است

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۹۹۳

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: در حال حاضر احزاب در کشور ما نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند.

غلامرضا انصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اعلام جزئیات لایحه جامع انتخابات درخصوص شروط جدید برای کاندیداتوری در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، با تاکید بر این موضوع که انتخابات بدون احزاب، مانند پرواز بدون بال است، گفت: در همه جای دنیا که دموکراسی مبتنی بر انتخابات است، احزاب سیاسی تعیین‌کننده هستند.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: وقتی انتخابات حزب محور باشد،‌ دیگر شخص محور قرار نمی‌گیرد و این حزب است که برنامه خود را برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اعلام می‌کند و در فصل انتخابات هم  اولویت‌ها و ملاک‌های اصلی خود را به مردم ارائه می‌دهد. 
 
وی ادامه داد: در این صورت است که اگر مردم از برنامه‌ای خوششان آمد، به برنامه رای می‌دهند. برای اجرای برنامه هم احزاب مکلف هستند افرادی را معرفی کنند که امکان و توانمندی تحقق برنامه‌های وعده داده شده از سوی حزب را داشته باشند. بنابراین حزب نسبت به برنامه‌های خود پاسخگو است و مردم هم می‌دانند به چه چیزی رای داده‌اند و چه چیزی را باید مطالبه کنند. 
 
انصاری یادآور شد: همچنین در این حالت نظارت‌ها، نظارت‌های ارگانیک و سالمی خواهد بود و علاوه بر نظارت سنتی، ما نظارت حزب بر منتخب و نظارت مردم بر حزب و برنامه‌های حزب منتخب را خواهیم داشت و چند رکن مردمی را به نظارت‌های خود افزوده‌ایم. متاسفانه امروز به دلیل نبود احزاب و انحرافی که منتخبین از سیاست‌های کلان و چهارچوب‌های قانونی پیدا می‌کنند و همچنین رفتارهای پوپولیستی و رفتن به سمت مطالبات جزئى و پروژه‌های منطقه‌ای، هزینه‌های زیادی به کشور وارد شده است.
 
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: وظیفه نماینده مجلس مسائل کلان کشور، قانونگذاری در سطح ملی و نظارت ملی بر دولت و قوه قضائیه است. اگر ما انتخابات را مبتنی بر احزاب قرار دهیم آن زمان است که شأن نماینده بالارفته و می‌تواند حقوق مردم را مطالبه کرده و در تقنین قوانین زوایای ریز و کارشناسی را با ابزار کارشناسی که حزب در اختیارش قرار داده دنبال کرده و در مقابل عملکرد خود هم پاسخگو باشد.
 
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که نظام انتخاباتی ما در طول چهاردهه، عدم برگزاری انتخابات مبتنی بر حزب بوده و به همین جهت هم هر روز نظارت‌های دولتی بالا رفته و با نظارت‌هایی که برخی به دلیل عدول و تخلفات منتخبان و بستن فضا براى متخصصان و شخصیت‌هاى شجاع و کاردان اعمال می‌کنند، هر روز فیلتر را تنگ‌تر کرده‌ایم تا جایی که دبیر شورای نگهبان هم معترض وضع موجود است.
 
انصاری تاکید کرد: با این شرایط به طور قطع به این علت که احزاب صلاحیت و اعتبار خود را در درازمدت از مردم می‌گیرند، بنابراین ریزترین و کوچکترین مسائل را تحت‌نظر قرار می‌دهند چراکه می‌دانند باید مقابل پایگاه مردمی خود پاسخگو باشند. 
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ذکر این موضوع که ما هنوز به معنای واقعی احزاب فراگیر و ملی در کشور نداریم، گفت: با این حال این گام رو به جلو است و حتی بحث امضای الکترونیکی نشان می‌دهد اگر کسی بتواند ده هزار امضا بگیرد و پایگاه مردمی در حد این تعداد افراد داشته باشد می‌تواند عضو احزاب شود تا ما بتوانیم مجلسی پاسخگو و مبتنی بر برنامه داشته باشیم.  
 
انصاری در پاسخ به این نگرانی که مساله معرفی احزاب می‌تواند به شکل‌گیری احزاب خانوادگی و چند نفره منجر شود، گفت: وقتی کنش‌گری سیاسی خود را در قالب تابلوی حزبی معرفی می‌کند، اگر حزب متبوعش برنامه و بدنه قوی تشکیلاتی نداشته باشد، امکان حضور در انتخابات را پیدا نخواهد کرد.
 
وی یادآور شد: همچنین امروز قانون جدید احزاب، ویژگی احزاب ملی را مشخص کرده است و در این چهارچوب احزاب تنها در جایی می‌توانند کاندیدا معرفی کنند که دفتر فعال داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر احزاب در کشور ما نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند. 
 
عضو پیشین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این لایحه یک گام رو به جلو است، گفت: ادامه داد: این قانون و شرایط ایده‌آل نیست اما نظام و کشور باید بستر تحقق احزاب فراگیر را فراهم کنند تا مردم بدانند اگر به حزبی اصلاح‌طلب رای می‌دهند نگاه آن حزب نسبت به مسائل مختلف چگونه است. بنده در کل امیدوار هستم روز به روز قوانین بهتری را در این حوزه داشته باشیم. در مجلس اول سواد خواندن و نوشتن شرط کاندیدتوری بود و امروز کارشناسی ارشد؛ در حال حاضر هم بحث احزاب مفید است که می‌تواند در آینده کامل‌تر شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز