خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

سال آینده به هیچ عنوان کمبود دارو و تجهیزات نخواهیم داشت/ فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان درست نیست

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۶۳۶

وزیر بهداشت و درمان گفت: قیمت دارو فقط قیمت افزایش سنواتی است و اگر عزیزان جایی را بیش از آن بین ۹ تا ۱۰ درصدی که میانگین افزایش قیمت دارو در سال ۹۷ بوده اصحاب رسانه و خبرنگاران پیدا کردند تقاضا می‌کنم بلافاصله یا به سازمان غذا و دارو خبر دهند یا مستقیما به دفتر خود بنده اطلاع دهند که ما پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سعید نمکی پیش از ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع‌ خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد میزان تعرفه‌ها در سال ۹۸ گفت: تعرفه‌های سال ۹۸ را مقرر کردیم که در شورای عالی بیمه بررسی شود و تشکیلات آن را هم داریم، مرور و بازنگری می‌کنیم تا افرادی که قرار است شرکت کنند.

تغییر دبیر شورای عالی بیمه 

وی با بیان اینکه حتی دبیر شورای عالی بیمه را می‌خواهیم تغییر دهیم، اظهار داشت: قرار است یک تیم کارشناسی و حرفه‌ای جزء فنی و جزء حرفه‌ای را بازنگری کنند. تعرفه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که حداقل فشار را به مردم شریف‌مان بیاوریم و حداقل مزاحمت را در رابطه با افرادی که ارائه خدمت می‌کنند را هم ایجاد نکنیم. هم ارائه‌دهنده خدمت و هم دریافت‌کننده خدمت بتواند از این تعرفه حداکثر رضایت را داشته باشند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد نشده که این تعرفه‌ها چند درصد باشد؟ تصریح کرد:‌ باید به شورای عالی بیاید که هنوز به این دلیل که جلسه تشکیل نشده، میزانی هم تعیین نشده است. در شورای عالی بیمه، نماینده مجموعه‌های بیمه‌گذار هستند و مجموعه‌های بیمه‌گر هستند که آنجا از حقوق هر طرف دفاع می‌‌کنند. 

تعرفه بیمه‌ها در حال بازنگری است

نمکی با بیان اینکه دولت هم برای تعرفه دولتی و مجموعه‌ای که در اختیار دارد، باید بازنگری کند، خاطرنشان کرد: آن وزنی که این تعرفه در منابع سال آتی دولت دارد را باید بررسی کنیم چراکه قانون بودجه سال ۹۸ در حال تصویب شدن در مجلس است. ما در حد تورمی که در بودجه دیدیم این را تعیین می‌کنیم و در بخش دولتی بیشتر از آن نمی‌توانیم ببینیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انجام این روند طول نخواهد کشید و دیر نمی‌شود؟ ابراز داشت: در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنیم با برنامه‌ریزی که کردیم، به موقع آن را اعلام کنیم.

 فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان درست نیست

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که دیروز رقمی اعلام شد که شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پزشکان فرار مالیاتی دارند. آیا این میزان صحت دارد؟ بیان کرد:‌ این عدد درستی نیست و همکاران مجلس و مرکز پژوهش‌ها هم اعلام کرد که این صحیح نیست.

نمکی در پاسخ به این سوال که رقم صحیح این فرار مالیاتی چقدر است؟ یادآور شد: بنده که رقم درست آن را نمی‌دانم اما در اینکه ما در همه قشرها ممکن است چیزی به نام فرار مالیاتی داشته باشیم وجود دارد و نمی‌شود انکار کرد. ولی این رقمی هم که برای جامعه پزشکی گفتند قطعا رقم درستی نیست و امیدوارم که رقم درست‌تر آن را بتوانید پیدا کنید.

قیمت دارو فقط قیمت افزایش سنواتی داشته است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت دارو در داروخانه‌‌ها و اینکه برخی از این داروها تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است، عنوان کرد: قیمت دارو فقط قیمت افزایش سنواتی داشته است و اگر عزیزان جایی بیش از آن بین ۹ تا ۱۰ درصدی که میانگین افزایش قیمت دارو در سال ۹۷ بوده، اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم جایی را پیدا کردند، تقاضا می‌کنم بلافاصله یا به سازمان غذا و دارو و ما خبر دهند یا مستقیما به دفتر خود بنده اطلاع دهند که ما پیگیری می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر کس هر دارویی که فراتر از میانگین بین ۹ تا ۱۰ درصد چه داخلی و چه خارجی اضافه نسبت به سال قبل به مردم بدهد، قطعا متخلف است و ما این را نمی‌پذیریم.

سعی کردیم پرداخت از جیب مردم نسبت به سال قبل کمتر شود

نمکی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت دارو در سال آینده گفت: برای سال آینده هم ما افزایش قیمت در سطح افزایش سنواتی در حدی که به صنعت می‌دهیم را داریم. داروهای وارداتی را ما سعی می‌کنیم به سمت تولید داخل ببریم و اگر قرار باشد وارداتی افزایش یابد، قطعا زیر ۱۰ درصد خواهد بود و داروهای ساخت داخل آنچه که کمیسیون‌های ما نظر می‌دهند، است که آن هم معمولا همیشه زیر ۱۰ درصد است. سال آینده به هیچ عنوان کمبود دارو و تجهیزات نخواهیم داشت.

نمکی در پاسخ به این سوال که آیا برای بیمه هم افزایش تعرفه داریم یا خیر؟ اظهار داشت: بیمه تکمیلی بحثی مجزا است که در شورای عالی بیمه مطرح نمی‌شود اما درباره بیمه‌ها ما سعی کردیم پرداخت از جیب مردم نسبت به سال قبل کمتر هم بشود، سعی خواهیم کرد پرداخت از جیب مردم را، بیشتر از جیب دولت بپردازیم.

قرار نیست داروخانه‌ها دارو را شش‌ماه تا یک سال انبار کنند

وی در پاسخ به این سوال که گفته‌ می‌شود ذخیره داروها و داروخانه‌ها طی شش ماه تا یک‌ سال در پی این کمبود دارویی اخیر به دو تا سه ماه تقلیل پیدا کرده و آیا این خبر را تایید می‌کنید یا نه؟ تصریح کرد: اصلا قرار نیست داروخانه‌ها دارو را شش‌ماه تا یک سال انبار کنند. وقتی نظام دارویی ما مستمر و تولید آن بجا باشد و واردات صحیح داشته باشیم، انبار کردن دارو برای یک سال، یکی از غیراقتصادی‌‌ترین و غیرمنطقی‌ترین شیوه‌ها است. چون هم منابع فروشنده را بلوک کرده و هم نیازهای مملکت به درستی توزیع نشده است، به یکباره یک دارو در یک داروخانه یک سال انبار می‌شود و یک‌جای دیگر از مملکت ممکن است، ذخیره یک سال را داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: سازمان غذا و دارو این موضوع را به نحوی هدایت می‌کند که داروخانه‌ها سه تا چهار ماه، بیشتر نگاه ندارند و رکود سرمایه و رکود دارو نداشته باشیم. ضمن اینکه نظام توزیع مدرنی را در حال طراحی هستیم که دارو در اسرع وقت به دست بیمار برسد. ما در سال آینده به لطف خداوند و همت همکاران ما و با توجه به کارهایی که در حال انجام آن هستیم، چیزی به اسم کمبود داروهای اساسی مطلقا نخواهیم داشت.

سال آینده هزینه‌کردها باید منطبق بر درآمدهای کمتر کشور باشد

نمکی در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی مطالب نگران‌‌‌‌کننده‌ای به نقل از شما عنوان می‌شود که برای سال آینده مشکلاتی در بحث دارو خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: بنده برای بحث دارو هرگز نگفتم سال مشکلی خواهد بود. من سال‌‌ها بخش عمده‌ای از سازمان برنامه و بودجه را مدیریت می‌کردم. به همکارانم توصیه می‌کنم که سال آینده کمربندهایتان را باید سفت‌تر ببندید، سالی است که هزینه‌کردتان باید منطبق بر درآمدهای کمتر کشور باشد تا ما بتوانیم از این مرحله فشار تحریم هم سرافراز بیرون بیاییم و مملکت را با کبودی روبه‌رو نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با دارو و کالاهای اساسی مطلقا چنین نگرانی را نداریم و هرگز هم هیچ کس از بنده چنین سیگنالی را دریافت نکرده که من حتی یک مورد اضطراب اعلام کرده باشم ممکن است سال آینده مشکل دارو و تجهیزات پزشکی را داشته باشیم، ابراز داشت: سال آینده به لطف خدا و برنامه‌‌ریزی دقیق و منسجم که داریم و با توجه به هماهنگی که با بانک مرکزی و بقیه دوستان در بدنه دولت داریم، چیزی به نام کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مطلقا نخواهیم داشت. 

اجازه ورود دارو و تجهیزات مشابه پزشکی را به داخل نمی‌دهیم

وزیر بهداشت اضافه کرد: البته ممکن است بعضی از همکاران ما داروی خارجی را نسخه کنند که ما معتقدیم به این دلیل که تولید داخلی آن وجود دارد و تمام تست‌هایش را هم گذرانده لزومی ندارد ما آن را بیاوریم که ما نام این را کمبود نمی‌گذاریم بلکه این یک مارکتینگی است برای حرکت‌های بیرونی که ما قطعا با آن مواجهه خواهیم کرد و برای حمایت از تولید داخل پس از پاس شدن کلیه مراحل و استانداردها اجازه ورود دارو و تجهیزات مشابه پزشکی را به داخل نخواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز