خبرگزاری کار ایران

بررسی همزمانی ۲ حمله تروریستی با سفر شاهزاده سعودی به منطقه/ پاکستان باید نگران واکنش نظامی ایران و هندوستان باشد

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۶۷۳

در روزهای اخیر پاکستان متهم به عدم برخورد با حملات تروریستی و انتحاری علیه ایران و هندوستان شده است، این گزارش به بررسی ابعد این حمله‌ها و عواقب آن پرداخته‌است.

به گزارش ایلنا، به نقل از منافن، دو حمله انتحاری مرگبار در هفته گذشته در دو کشور مختلف انجام شد. یکی از این حملهها در ایران در نزدیکی مرز پاکستان اتفاق افتاد که باعث کشته شدن ۲۷ نفر و زحمی شدن ۱۳ تن شد. از سوی دیگر در روز ۱۴ فوریه در استان کشمیر هندوستان یک حمله تروریستی رخ داد که ۴۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت. این اقدامات تروریستی باعث خشم و درد در میان مردم و دولت‌های ایران و هند شده است.

این حمله‌های تروریستی با سفر شاهزاده سعودی به منطقه هند و پاکستان همزمان شده است. این در حالی است که روابط عربستان و ایران در شرایط پر التهابی قرار دارد.

مقام‌های هر دو کشور تهدیدهایی را علیه هم بیان می‌کنند و حمایت ایران از انصارالله و حزب‌الله باعث نارضایتی سعودی‌ها شده است. از طرفی عربستان سعودی و پاکستان به تقویت روابط خود پرداخته‌اند.

پاکستان به عنوان مظنون اصلی حملات تروریستی اخیر، توسط ایران به عنوان کشوری که به پیشبرد اهداف عربستان کمک می‌کند، شناخته شده‌است.

 با توجه به هم‌مرزی پاکستان و ایران و روابط نزدیک پاکستان و عربستان، تهران تهدید زیادی از سمت پاکستان احساس می‌کند. چرا که این کشور با استان سیستان و بلوچستان ایران هم‌مرز است و این احتمال وجود دارد که تروریست‌های پاکستان در داخل ایران نفوذ کنند.

 علیرغم فشارهای بین‌المللی، اقدامات انتحاری و تروریستی از داخل خاک پاکستان ادامه دارد و باعث نگرانی همسایگان شده‌ است. گروه‌های تروریستی پاکستانی به انجام عملیات انتحاری در داخل هندوستان و پاکستان دست زده‌اند. این در حالی است که نیروهای پاکستانی از سوی عربستان سعودی مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر ایران کشوری است که به دلیل تحرکات گروه‌های تروریستی در داخل پاکستان طی دو ده گذشته مورد تهدید واقع شده‌است.

 هند نیز کشوری است که طی سال‌ها قربانی حملات تروریستی پاکستان شده‌ است. طی سال‌های ۱۹۴۸ ، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ درگیری‌های زیادی بین پاکستان و هند اتفاق افتاده‌ است که در بیشتر مواقع پاکستان شکست‌های تحقیرآمیزی از هند متحمل شده‌ است. در سال‌های اخیر تروریست‌های پاکستان برای مقابله با هندوستان دست به اقدامات گسترده‌ای زده‌اند؛ مانند تعلیم و آموزش گروه‌های چریکی و گروه‌های تروریستی که از سوی کشورهای ناتو و ایالات متحده آمریکا مورد حمایت واقع می‌شوند.

اما پاکستان باید متوجه این موضوع باشد که بخت همیشه با اسلام‌آباد یار نیست و اگر ایران و یا هند بخواهند با این اقدامات مقابله کنند نتایج هولناکی در انتظار این کشور خواهد بود. در واقع پاکستان با عدم برخورد جدی با این حملات تروریستی علیه ایران و هند مرتکب اشتباهات زیادی شده‌است.

هم ایران و هم هندوستان از قدرت نظامی بالایی برخوردار هستند و اگر بخواهند علیه پاکستان وارد عمل شوند معلوم نیست چه اتقاقی در انتظار پاکستان خواهد بود. این در حالی است که در هند همه موافق اقدام نظامی علیه پاکستان هستند.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که در صورت درگیری میان پاکستان  با هندوستان، اسلام‌آباد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای دست بزند چرا که هند هم از قدرت نظامی بالایی برخوردار است و هم از سویی دیگر از ثبات اقتصادی برخوردار است. اما پاکستان در جنگ چیزی برای از دست دادن ندارد.

ایران نیز قدرت نظامی قابل توجهی دارد و از سلاح‌های پیشرفته‌ای برخوردار است. بنابراین با توجه به همسایگی پاکستان با ایران و هند بهتر است این کشور به تقویت روابط خود با همسایگانش بپردازد به جای اینکه بخواهد در جهت مقابله و تخریب روابط خود با همسایگانش تلاش کند. پاکستان باید بکوشد تا روابط دوستانه و صمیمی با  کشورهای همسایه برقرار کند و در عین حال به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز