خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی در جمع خبرنگاران:

نگرانی در مورد تولید لوازم خانگی وجود ندارد/ انبارهای کارخانجات تولید لوازم خانگی شرایط مطلوبی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۲۴۵

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نگرانی در مورد تولید لوازم خانگی وجود ندارد و صادرات لوازم خانگی امسال و سال آینده تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: امروز در صحن موضوعی در مورد اظهارنظر یکی از مسئولان واحدهای صنفی کشور مطرح شد که ایشان اظهارنظر غیرکارشناسی در مورد قیمت لوازم خانگی داشتند. گویا ایشان اعلام کرده بودند که قیمت لوازم خانگی در سال ۹۸، ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت لذا بررسی این موضوع از سوی ریاست مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های خود اظهار داشت: خوشبختانه گزارشی که از انجمن لوازم خانگی در طول‌ هفته‌های اخیر در نشست مشترکی که با مجموعه وزارت صنعت داشتم، حاکی از گشایش در صنعت لوازم خانگی است. توضیحات مربوط به حوزه وزارت صنعت حاکی از آن است که با توجه به ثبات نسبی که در ماه‌های اخیر در نرخ ارز ایجاد شده، ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید لوازم خانگی از طریق سامانه «نیما» تأمین شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود عمدتاً از طریق پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های فولاد است که مشکلی برای تأمین مواد اولیه تولید لوازم خانگی ندارند، تصریح کرد: طبق آماری که در اختیار داریم، کشور سالانه به یک میلیون یخچال نیاز دارد که به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار یخچال توسط کارخانه‌های دولتی تولید می‌شود. همچنین ۱۰۰ هزار دستگاه یخچال نیز به صورت سالانه صادر می‌شود. 

پورابراهیمی ادامه داد: در تولید ماشین‌آلات، کولر و سایر اقلام نیز گزارش‌های ما نشان‌دهنده این است که علی‌رغم وقفه‌ای که در تابستان به دلیل شوک ارزی اتفاق افتاد، تولید لوازم خانگی، مسیر خود را در فرآیند تولید طی می‌کند. در حال حاضر انبارهای کارخانجات تولید لوازم خانگی شرایط مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت صادرات لوازم خانگی علی‌رغم توقف کوتاه مدت، در حال حاضر وضعیت خوبی است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی در سال آینده داشته باشیم. بنابراین دغدغه‌ای که در خصوص این موضوع در تابستان وجود داشت، کاملاً برطرف شده است. با همکاری بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و همچنین تأمین سایر مواد اولیه از پتروشیمی‌های داخلی به صورت مطلوب انجام می‌شود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مسیر قیمت‌گذاری نیز در سال‌ آینده مانند امسال خواهد بود. بنابراین ایجاد این فضا برای ترغیب مردم برای افزایش خرید جهت خالی شدن انبارهای تولیدکنندگان است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه نگرانی در مورد تولید لوازم خانگی وجود ندارد و صادرات لوازم خانگی امسال و سال آینده تقویت خواهد شد، ابراز داشت: اظهارنظر واحد صنفی غیرکارشناسی بوده است. مجلس پیگیری می‌کند که مشکلات صنف لوازم خانگی برطرف شود. امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی در این خصوص از نهادهای مربوطه گرفت و قبل از این، جلساتی با نهادهای مختلف داشتیم که لوازم خانگی نیز یکی از موضوعات مورد بررسی بود. در خصوص اظهارات اخیر، جلسه‌ای تشکیل نشد و تنها گزارشی از وزارت صنعت و مرتبطان با بازار لوازم خانگی گرفته شد.

وی با یادآوری این مطلب که نظارت یکی از وظایف نمایندگان مجلس است که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، بیان کرد: در مورد قیمت لوازم خانگی با توجه به بحث‌هایی که اخیراً مطرح شده است، مجلس در صورت افزایش قیمت‌ها ورود می‌کند. امیدوارم تنها موضوع یک خبر غیرکارشناسی باشد اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، مجلس ورود می‌کند. برآورد ما این است که از مجموعه نیاز کشور تنها ۲۰ درصد تقاضای لوازم خانگی با برندهای خارجی را دارند. ضمن اینکه ما تحت لیسانس شرکت‌های خارجی، در داخل لوازم خانگی تولید می‌کنیم بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بازار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: تولیدات مجموعه کارخانه‌های داخلی، مازاد بر نیازهای داخل است، با برندهای خارجی کار می‌کنند و نیاز بخشی از جامعه به برندهای خارجی را برطرف می‌کنند. اتفاقات ماه‌های اخیر موجب تقویت تولید ملی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز