خبرگزاری کار ایران

نمکی در صحن علنی مجلس:

نقاط قوت طرح تحول سلامت را پیش می‌برم/ از بخش خصوصی غافل ماندیم/ احیای طب سنتی را دنبال خواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۸۳۳

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت بهداشت در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود گفت: اولین سوالی که برای نمایندگان مطرح است این است که طرح تحول سلامت به کجا خواهد رفت؟ بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه منابع مالی را هدایت می‌کردم نقاط قوت این طرح را به پیش خواهم برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سعید نمکی در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت بهداشت گفت: در ابتدا از کمیسیون‌های تخصصی مجلس تشکر می‌کنم و در ادامه خدا را شاکرم که رئیس‌جمهور این توفیق را به بنده داد تا اینجانب را به عنوان وزیر بهداشت به خانه ملت معرفی کند از موافقان و مخالفان که تذکر دادند سپاسگزارم و امیدوارم بتوانم فرمایشات نمایندگان را پیگیری کنم.

وی تصریح کرد: اولین سوالی که برای نمایندگان مطرح است این است که طرح تحول سلامت به کجا خواهد رفت؟ باید تشکر کنم از همه عزیزانی که برای زیرساخت‌های این طرح تلاش کردند که به‌یاران و  پیراپزشکان و وزاری پیشین و آقای قاضی‌زاده هاشمی در به ثمر رساندن این طرح کار را ادامه دادند. این طرح توانست مشکلات خاصی را از روی دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه منابع مالی را هدایت می‌کردم نقاط قوت این طرح را به پیش خواهم برد.

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت بهداشت تاکید کرد: حمایت از هزینه‌های بیماران مخصوصا هزینه‌های کمرشکن و  حمایت از بیماران صعب العلاج از برنامه‌های ما است و این طرح دارای نقصان‌هایی هم بود که باید با نگاه کارشناسانه‌تر به آن بپردازیم باید طرح را به گونه‌ای پیش ببریم که کارشناسان اقتصادی هم به آن را بپردازند.

وی یادآور شد: با توجه به قانون برنامه پنجم که مغفول ماند و با نگاه به برنامه ششم باید پرونده الکترونیک سلامت را اجرا کنیم و پرداخت نظام نوین را انجام دهیم که فاصله پرداخت‌ها بین پزشک و پرستار رعایت شود، آنچه در وزارت آقای هاشمی به عنوان مصوبات تاسیس و زیرساخت وجود داشته قابل رسیدگی است و هیچ پروژه ای را بر زمین نخواهیم گذاشت.

نمکی گفت: ما زمانی در بخش بهداشت توانستیم با ۵ دلار کودکان را واکسینه کنیم و کاهش مرگ و میر را شاهد بودیم که در اولین رتبه در شرق مدیترانه نائل بیاییم اما امروز بیماری هایی مثل فشار خون و قند و... تنها در وزارت بهداشت نمی‌توان درمان آن را انجام داد بلکه بحث حاشیه شهرها و بهداشت روان مردم به مشارکت بین بخشی عظیمی نیاز دارد که بتوانیم به بیماری های غیر واگیر و درمان آن هم بپردازیم. ایدز و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تهدیدکننده سلامت در بخش عفونی است و دیگر بیمارهایی هم وجود دارد که  عوامل ویروسی خاصی است که درمان آن‌ها را مدنظر دارم.

وی ادامه داد: توسعه درمان سرپایی و توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، توسعه پزشکی از راه دور و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویت های ما است که متاسفانه از بخش خصوصی غافل ماندیم. امتیاز دادن به بخش خصوصی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنم. بیمه همگانی از برنامه‌های ما است. سعی می کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها، در نقاط کمتر برخوردار کشور با نظام توزیع عادلانه‌تر برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه احیای طب سنتی مورد تایید دانشگاهیان از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال خواهیم کرد، عنوان کرد: ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی را مدنظر داریم. چرا باید ۹ درصد از داروی تولید داخل ۵۷۰ میلیون دلار هزینه بردارد  و بقیه آن ۱.۴ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و من گفتم این لیست داروها را به صنعت داخل بدهید تا بتوانند تولید کنند و جای وارد کنندگان را بگیرند.

نمکی با تاکید بر توجه به پرهیز از نوشتن نسخه‌های بیهوده گفت:  در بخش آموزش و پژوهش دست آوردهای بزرگی بعد از انقلاب داشتیم و تربیت شدگان علوم پزشکی جای طبیبان قبل از انقلاب را گرفتند و هنوز جامعه محور آموزش نیست و دانشجوی علوم پزشکی ما در حصار دانشگاه و دیوارهای بتونی است باید این‌ها را برداریم و طرح نوشتیم که به جای آموزش بیمارستان محور به دنبال آموزش جامعه محور را باشیم. چرا یک دندان پزشک نباید مردم روستای خود را ببیند و آن‌ها را درمان کند. ما از ظرفیت فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی پزشکی استفاده نمی ‌نیم.  ما باید حکیم بپروریم درحالی که داریم طبیب می‌پرونانیم.

وی ادامه داد: ما تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه می‌دهیم افرادی را در دانشگاه تربیت می‌کنیم که لازم نیست در برخی از رشته‌ها فوق‌لیسانس را بستیم و بجای آن رشته دکترا ایجاد کردیم چرا امروز تخت‌های‌ ما در بیمارستان خالی است برای اینکه آموزشگاه بهیاری را بستیم دانشجوی کاردانی پرستاری نمی‌گیریم و بجای آن رشته دکترا پذیرش می‌کنیم که این اشتباه است ارتباطی بین تحصیلات تکمیلی و تحصیلات پایه نداریم دوره‌های ما در آموزش طولانی است ما باید بدانیم چه کسی را با چه مهارتی در چه زمانی برای چه نظام خدمتی تربیت می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه ما منابع کشور را در برخی از رشته‌های آموزشی دور می‌ریزیم تصریح کرد: تمام مراکز تحقیقاتی جزیره‌ای عمل می‌کنند ما باید مراکز تحقیقاتی ما محورهای تحقیقاتی مشخصی را تعریف کنیم تا حاصل آن گره از نظام سلامت باز کند.

نمکی با بیان اینکه امتیاز در رنکینگ بین‌المللی تنها ارائه مقاله نیست، تصریح کرد: باید این تحقیقات محصولی داشته ‌باشد که تحول در نظام سلامت ایجادکند و دردی را از دل دردمندی بردارد. من از تعامل با مجلس بگویم و چراکه اهل تعامل هستم زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم نماینده‌ای از مجلس به من مراجعه نکرده است که من با بی‌احترامی با او برخورد کرده باشم چراکه معتقدم احترام نمایندگان احترام به دموکراسی و مردم سالاری دینی و رای مردم است شما اگر مرا بپذدیرد دست برادری برای استمداد و کمک به سوی شما دراز می‌کنم.

وی دربخشی از دلنوشته‌اش گفت: از من پرسیدند تو که اوضاع را می‌دانی چرا می‌روی گفتم می‌روم شاید چراغ امید پیرزنی که با شادمانی اسفند برای گلنگ‌زنی مرکز درمانی روستایش دود کرد خاموش نشود. می‌روم تا بیمار مبتلا به سرطان نیمه شب اندوه دارو نداشته باشد تا به قول رهبرم بیمار هموطنم در بیمارستان به جز اندوه بیماری غم دیگری عذابش ندهد تا سرای خانواده‌ای تنگدستی برای خرید داروی تقلبی و حراج به دلالان بی‌رحم به فروش برسد. مرا عشق می برد که سال‌هاست سودای دنیا طلبی در دلم مرده است عشق خدمت به محرومین و فرودستان در دورترین نقاط کشورم را در سر دارم. راهی سخت در پیش داریم و اگر قبولم کردید رهایم نکنید تنهایم نگذارید یاریم کنید طی نمودن این سنگلاخ بدون یاری خداوند و همراهی شما امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز