خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در جمع خبرنگاران:

میزان بارش‌ها در سال آبی اخیر پنج برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۳۰

وزیر نیرو تاکید کرد: نزولات آسمانی طی سال اخیر آبی، پنج برابر آنچه تا به حال بارش داشته‌ایم، بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا اردکانیان در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، در تشریح وضعیت سال آبی ۹۷ و ۹۸ گفت: وضعیت بسیار خوب بوده است و عمده‌ترین بارش‌ها را هم در استان خوزستان داشتیم.

میزان بارش‌ها در سال آبی اخیر پنج برابر شده است

وی با بیان اینکه نزولات آسمانی طی سال اخیر آبی، پنج برابر آنچه تا به حال بارش داشته‌ایم، بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این میزان نزولات آسمانی وارد سدهای بزرگ ما می‌شود.

این عضو دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما ورودی شش هزار و ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه را در مخزن سد کرخه داشتیم. همچنین ورودی  آب در مخزن سد دز، پنج هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده است.

کیفیت آب آشامیدنی خط قرمز ما است

اردکانیان با بیان اینکه اگر برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌ها از قبل انجام نمی‌‌شد و پیش‌‌بینی‌‌ها انجام نمی‌گرفت، روندیابی سیل و تسکین دادن آن به این خوبی انجام نمی‌‌‌‌شد، تصریح کرد: در حالی‌که این ورودی‌‌های خوب را داشتیم، باید خروجی سدهای ما کمتر از ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه باشد.

 

وی درباره مشکلات پیش آمده برای آب آشامیدنی مردم خوزستان خاطرنشان کرد: ممکن است وقتی رودخانه‌ها سیلاب می‌شود، کدورت آب پیش آید اما کیفیت آب آشامیدنی خط قرمز ما است. هرجا لازم باشد قطعی موقت آب خواهیم داشت تا تعمیرات لازم را انجام دهیم. در این مدت آب آشامیدنی با کیفیت را از طریق دیگر به مردم می‌رسانیم اما در حال حاضر در این وضعیت قرار نداریم.

مردم صرفه‌جویی‌‌ها را بیشتر کنند تا در تابستان قطعی برق نداشته باشیم

وزیر نیرو درباره تأثیر این بارش‌ها بر افزایش روان‌‌‌آب‌ها ابراز داشت: وقتی منطقه‌ای برای سالیان متمادی دچار خشکسالی می‌شود، رطوبت خاک کاهش می‌یابد. اگر نزولات زیاد شود، ابتدا صرف جبران رطوبت از دست رفته خاک شده و وقتی خاک اشباع شد، روان آب شکل می‌گیرد. در حال حاضر به همین دلیل تناسب میان افزایش نزولات و افزایش روان‌‌آب‌ها وجود ندارد و روان‌‌آب‌ها بیشتر نشده است، اما در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته قرار داریم.

اردکانیان افزود: بنا بر تاکید رئیس‌‌جمهور، وزارت نیرو موظف است که سال آینده را در مورد آب و برق براساس میزان بارش‌های سال قبل پیش‌بینی کند و برنامه‌ریزی‌‌ها بر این اساس انجام شود. مردم هم باید صرفه‌جویی‌‌ها را بیشتر کنند تا در تابستان مشکلی بابت قطعی برق نداشته باشیم.

برخی از مناطق کشت‌ها از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کنند

وی درباره انتقال آب از خوزستان به اصفهان و اختلافات پیش آمده میان این دو استان بیان کرد: تخصیص آب براساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ انجام می‌شود. در این قانون مشخص کرده است که مسئولیت تخصیص آب برعهده وزارت نیرو است و تمامی طرح‌های انتقال آب با مجوز تخصیص انجام می‌شود ولی مشکل ما این است که در دوره خشکسالی قرار داریم.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در برخی از مناطق کشت‌ها از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کنند، یادآور شد: هنوز هم یک طرح آمایش سرزمینی مصوب و جامع در اختیار نداریم و هر تشکل و ارگانی برای خود طرح آمایش سرزمینی دارد. البته وعده سازمان برنامه و بودجه این است که این مشکل تا حداکثر تابستان پیشرو حل شود. 

اردکانیان اضافه کرد: در مورد مناطقی که پرسیدید دولت شورای عالی آب را موظف به تشکیل کارگروهی برای احیای زاینده‌‌رود و توسعه کمی و کیفی کارون کرده است. با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده تردید ندارم که در این زمینه مشکل جدی نخواهیم داشت. با مدیریت مصرف، زمینه بروز مشکل حتی در خشکسالی نداریم یا مشکل به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز