خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد:

واکنش زنگنه به نامه تعدادی از نمایندگان به سران قوا درباره وزارت نفت/ تکذیب امضای نامه به رهبری

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۱۱

وزیر نفت نسبت نامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سران قوا واکنش نشان داد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به سران قوا در مورد عملکرد وزارت نفت گفت: فرصتی پیش آمد تا به صورت مکتوب مواردی که در مورد آن زمزمه‌ای وجود داشت، پاسخ دهیم. البته هر کسی موضوعی مطرح می‌کند، باید بر اساس سند و مدرک باشد.

نامه نمایندگان به سران قوا اتهام‌افکنی بود

وی ادامه داد: ما خواهیم گفت که واقعیت چیست و در این مسیر تلاش می‌کنیم با زبانی که در مراوداتی که برای صادرات نفت داریم مشکلی برایمان ایجاد نشود، تا جایی که می‌توانیم توضیح دهیم.

این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی درباره پیگیری قضایی از مطالب مطرح شده در این نامه از سوی نمایندگان اظهار داشت: مطالبی که در نامه نمایندگان منتشر شد اتهام بود، اما فعلاً بنا داریم تا جواب افکار عمومی را بدهیم.

درآمدی بالای ۲۰۰ میلیارد دلار از توسعه میادین نفتی

زنگنه درباره مجوز گرفته شده از شورای اقتصاد در رابطه با برخی از طرح‌‌‌های سرمایه‌‌گذاری در میادین نفتی تصریح کرد: وزارت نفت از شورای اقتصاد براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مجوزی برای اجرای یکسری از طرح‌های سرمایه‌گذاری خود گرفت که رقم آن شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه قرار است یکسری از طرح‌های نگهداشت و تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری را با اتکاء به درآمدهای آتی حاصل از افزایش تولید، توسعه و بهبود تولید دهیم، خاطرنشان کرد: این میادین درآمدی بالای ۲۰۰ میلیارد دلار خواهند داشت که از این مقدار هفت میلیارد دلار آن باید بازپرداخت شود. در این زمینه نخستین قراردادها به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هفته قبل منعقد شد.

نامه‌ای به رهبری درباره FATF امضا نکردم 

وزیر نفت با بیان اینکه هدفی که پشت انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت است، جمع‌آوری پول است، ابراز داشت: قرار است که اصل و فرع این پول از محل درآمدهای حاصله بازپرداخت شود. قراردادهای مربوطه تماماً با پیمانکاران ایرانی است و سطح آنها نیز بسیار بالا است. به دنبال آن هستیم تا هم ارز تولید نفت در داخل کشور، برای صنایع و پیمانکاران داخلی نیز ایجاد اشتغال کنیم.

زنگنه درباره امضای نامه تعدادی از وزرا به رهبری برای رسیدگی به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: من تاکنون هیچ نامه‌ای را امضا نکرده‌ام. این دروغی است که عده‌ای بدون هیچ دلیلی بیان کردند و با وجود آنکه تکذیب کرده‌ام، بر آن نیز اصرار می‌کنند.

در حال انباشت بنزین مازاد هستیم

وی افزود: من اصلاً هیچ نامه‌ای درباره پالرمو، FATF و CFT ندیده‌ام که بخواهم آن را امضا کنم. این در حالی است که برخی معتقدند نامه ۷۲ نماینده در پاسخ به امضای این نامه از سوی من بوده است.

این عضو دولت تدبیر و امید درباره وضعیت خودکفایی در بنزین هم یادآور شد: در حال حاضر نه تنها در تولید بنزین خودکفا هستیم، بلکه به دلیل فصل تولید مازاد نیز داریم که این میزان تولیدی در حال ذخیره‌سازی است. امروز ما با وجود آنکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است، بالای ۳۰ میلیون تولید بنزین داریم.

پاکستانی‌ها نمی‌خواهند تعهدات خود را درباره خط لوله صلح اجرا کنند

زنگنه درباره زمان عملیاتی شدن خط لوله صلح ۲ عنوان کرد: خیلی وقت پیش قراردادهای مربوطه امضا شد اما پاکستانی‌ها تمایلی به اجرای آن ندارند. از طرف ایران خط لوله تا نزدیکی مرز اجرا شده است اما پاکستانی‌ها آمادگی اجرای آن را ندارند و مشکل آنجا است که آنها به صراحت می‌گویند به دلیل فشارهایی که از خارج وارد می‌شود، این آمادگی را ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبی که در نامه ۷۲ نماینده آمده آن است که ما عمداً این خط لوله را اجرا نمی‌کنیم، گفت: این در حالی است که پاکستانی‌ها نمی‌خواهند تعهدات خود را اجرا کنند. همچنین در این نامه گفته شده که روس‌ها قصد انجام این کار را داشته‌اند اما ما نگذاشته‌ایم. این در حالی است که روس‌ها هرگز تاکنون اعلام رسمی نداشته‌اند و تنها اظهار تمایل‌هایی مطرح کردند که ما نیز متقابلاً اظهار تمایل بیشتری مطرح کرده‌ایم.

مخالف سهمیه‌بندی بنزین نیستم/ آخرین وضعیت مذاکره درباره عملیات اجرایی فاز ۲ یادآوران و فرزاد B 

وزیر نفت درباره وضعیت عملیات اجرایی فاز ۲ یادآوران و فرزاد B هم اظهار داشت: درباره فاز ۲ یادآوران در حال مذاکره با چینی‌ها بودیم اما آنها فعلاً حاضر به امضای قرارداد در هیچ مذاکره‌ای نیستند. درباره طرح فرزاد B نیز تنها ما به عنوان یک طرف قرارداد آماده اجرای تعهدات خود هستیم.

زنگنه درباره آخرین وضعیت سهمیه‌بندی بنزین و ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر مخالفت وی با این مسئله تصریح کرد: من در این زمینه به هیچ وجه رویکرد مخالفی نداشتم. روز یکشنبه نیز نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای چندین سناریوی مختلف درباره‌ی سهمیه‌بندی سوخت رأی‌گیری کردند اما هیچکدام رأی نیاوردند.

برای ساماندهی سوخت راهی جز سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که اگر سهمیه‌بندی سوخت اجرایی نشود، برنامه وزارت نفت برای ساماندهی وضعیت سوخت چیست؟ خاطرنشان کرد: برای ساماندهی سوخت راهی جز سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد. 

این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت سوخت تا چه میزان منطقی است؟ ابراز داشت: تا میزانی که مردم تحمل کنند.

افزایش قیمت سوخت آثار تورمی نیز در جامعه دارد

زنگنه درباره آثار تورمی افزایش قیمت سوخت در جامعه نیز بیان کرد: بی‌تردید افزایش قیمت سوخت آثار تورمی نیز در جامعه خواهد داشت. تورم دو بخش دارد؛ یکی در عدد و رقم و محاسبات و دیگری در آثار روانی آنکه از نظر بسیاری آثار روانی بسیار مهم‌تر از عدد و رقم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز