خبرگزاری کار ایران

قاسمی در نشست خبری:

منتظریم ببینیم اروپا امروز چگونه تاخیر خود را جبران می‌کند/ عادت نداریم مانند دیگران برای کشورها نسخه بپیچیم/ واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۹۲۳

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه درباره متحد نبودن ایران خاطرنشان کرد: نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت. واژگان سیاسی و این نوع لغات معنای خود را در کاربردهای مشخص دارد. اگر از نظر حقوقی به واژه متحد نگاه کرد، یک معنا دارد و از نظر عرفی یک معنا دارد. شاید طرف روس برداشت حقوقی از این واژه استفاده کرده است که سخن درستی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به این سوال که آیا سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا امروز رونمایی می‌شود و سفر عراقچی به اروپا به همین خاطر است؟ گفت: سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ارتباطی به این موضوع ندارد بلکه در چارچوب مناسبات و رایزنی‌های ما با سه کشور اروپایی است که البته ایشان در وین با مسئولان آژانس نیز دیدار می‌کنند.

منتظریم ببینیم اروپا امروز چگونه می‌تواند تاخیر خود را جبران کند

وی با بیان اینکه قول‌های زیادی درباره SPV از سوی اروپایی‌ها شنیده‌ایم، اظهار داشت: قول‌هایی در گذشته شنیده‌ایم و این روزها نیز شنیده‌ایم و منتظر اعلام رسمی از سوی اروپایی‌ها هستیم. البته منتظر بسته مشخصی از سوی هیچ کشوری نبودیم بلکه مبنای ما ساختن راهکارها میان ایران و کشورهای دیگر دنیا بعد از تحریم است. باید منتظر ماند اروپا امروز یا روزهای دیگر چگونه می‌تواند تاخیر خود را جبران کند. بعد از آن در این باره صحبت می‌توان کرد. باید صبر کرد و دید طرف اروپایی چه موضعی را اعلام می‌کند.

 به نصایح دیگران، مشی موشکی خود را تغییر نمی‌دهیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا میان ایران و اروپا به ویژه طرف فرانسوی گفت‌وگوی موشکی داشته باشد؟ تصریح کرد: آقای لودریان اخیرا اظهارنظری داشتند. پاسخ لازم بلافاصله داده شد. مواضع ایران در خصوص مسئله موشکی روشن است. این موضوع قابل مذاکره نیست. سیاست موشکی ایران یک سیاست بازدارنده برای صیانت از استقلال و تمامیت ارضی کشور است و با توجه به تجربیات گذشته به کار خودمان ادامه می‌دهیم.

قاسمی ادامه داد: به نصایح دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم زیرا در منطقه‌ای که زرداخانه‌هایشان توسط کشورهای غربی و اروپایی تجهیز می‌شود باید توانمندی‌های لازم را داشته باشیم و حاضر نیستیم شرایط تلخ جنگ تحمیلی را تجربه کنیم.

واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه

وی درباره اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه درباره متحد نبودن ایران خاطرنشان کرد: نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت. واژگان سیاسی و این نوع لغات معنای خود را در کاربردهای مشخص دارد. اگر از نظر حقوقی به واژه متحد نگاه کرد، یک معنا دارد و از نظر عرفی یک معنا دارد. شاید طرف روس برداشت حقوقی از این واژه استفاده کرده است که سخن درستی است. شاید تنها متحد روسیه بلاروس باشد. برداشت ما از واژه متحد، برداشت عرفی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما در قالب دو همکار و کشور همسایه و شریک مهم که تجارب گرانبها و همکاری‌های نزدیکی در مسائل دوجانبه، منطقه، تروریسم و سوریه داشتیم، با هم همکاری کردیم و این همکاری و همیاری در اهداف مشخص و مشترکی که داریم، ادامه می‌دهیم.

وزارت امور خارجه نمی‌تواند نسبت به افراد بازنشسته نهی کنند که چه بگویند و چه نگویند

قاسمی درباره اظهارات اخیر علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان ابراز داشت: ما در این باره موضع‌گیری کردیم. آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده، کارامد و پرتلاش ایران هستند که بازنشسته شدند. قطعا این نظرات، نظرات فردی در دوران بازنشستگی است که می‌توانند نظرات‌شان را بیان کنند که الزاما نظرات وزارت امور خارجه نیست. اینکه ایشان بر برخی از مسائل صحه گذاشتند، چنین تصوری نداریم.

وی اضافه کرد: شاید در بیان ایشان مطلب کاستی‌هایی وجود داشته است و ایشان به عنوان فردی ملی و وطن‌پرست مطرح بودند. وزارت امور خارجه نمی‌تواند نسبت به افراد بازنشسته نهی کنند که چه بگویند و چه نگویند و حتما نسبت به پیامدهای حرف‌هایشان آگاه بودند. بخشی از اظهارات‌شان بد برداشته شده است و بعید است در جهت مصالح و منافع ملی قصد سخن داشته باشند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه همانند ماجدی ارگان‌های دیگر را متهم می‌کنند؟ بیان کرد: صحبت آقای ماجدی روشن است و بیانگر مواضع وزارت امور خارجه نیست. من در جایگاه قضاوت و محکمه نیستم. ارگان‌های ذیصلاحی در کشور هستند که درباره نظرات ایشان اظهارنظر کنند. ایشان در دورانی که وزارت امور خارجه مسئولیت داشتند و منشا خدمات بسیاری در کشور داشتند، برداشت دیگری داریم.

این حرف که دیپلمات‌های ایرانی اقدام خودسرانه انجام می‌دهند، مزخرف است

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا دیپلمات‌های ایران اقدام خودسرانه انجام می‌دهند؟ یادآور شد: این سخن مزخرف است. این حرف که دیپلمات‌های ایرانی دست به عملیات‌های خودسرانه بزنند یا دست به اقدامات خلاف بزنند، سخن غلطی است. دیپلمات‌های ایرانی از قوانین محلی تبعیت می‌کنند. این اتهامات توسط افراد معاوند مطرح می‌شود، تکذیب می‌شود.

اجلاس ورشو را با بدگمانی دقیق رصد می‌کنیم

وی درباره احتمال دعوت ایران در کنفرانس لهستان عنوان کرد: نشست ورشو یک اقدام ـمریکایی با اهداف مشخص است. این اهداف الزاما ایران نیست اما یکی از اهداف بزرگ این اجلاس، ایجاد شکاف و اختلاف در میان کشورهای اروپایی است. معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران آمد و توضیحاتی را ارائه و پاسخ‌های لازم را دریافت کرد. این اجلاس را با بدگمانی دقیق رصد می‌کنیم و تا آنجا که می‌دانم دعوتی تاکنون از ایران نشده است.

سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با کانال مدنظر سوئیس دو کانال جداگانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کانال ویژه مالی جدید میان ایران و سوئیس گفت: از روزهای نخست که آمریکا در اقدامی خلاف مواضع بین‌المللی از برجام خارج شد، با بسیاری از کشورها وارد مذاکرات کارشناسی دقیقی شدیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم در این دوران همکاری‌ها را ادامه دهند. با بسیاری از کشورها، سازوکارهایی مشخص شده است و حتی برخی از آنها در جریان است. به دلیل رویکرد خصمانه آمریکا، ما کمتر در این موارد صحبت کرده و می‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با کانال مدنظر سوئیس دو کانال جداگانه است. سوئیس خود علاقه‌مند به همکاری جداگانه با ایران دارد که وظایف مشخصی را در حیطه همکاری‌های جداگانه به ویژه در حوزه بازرگانی و تجاری برعهده دارد.

پاسخ به ادعای مذاکرات موشکی ایران و فرانسه

خبرنگاری مدعی شد که ایران و فرانسه در حوزه فعالیت‌های موشکی مذاکراتی انجام شده است که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارات پاسخ داد: شما سناریویی تنظیم کرده و جمع‌بندی می‌کنید. از اسناد سری و پنهانی صحبت می‌کنید که من ندارم. می‌گویید سه دور مذاکرات مخفی با فرانسه شده است که من از این مسئله اطلاعی ندارم. شما می‌توانید این اسناد را ارائه دهید.

وی افزود: به کرات درخصوص مواضع موشکی ایران سخن گفته‌ایم. ما نشست‌های متعددی با بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه‌ای تحت عنوان مذاکرات سیاسی داریم که به صورت یک در میان در پایتخت‌ها کشورها مطرح می‌شود، مسائل دوجانبه میان دو کشور را بررسی و درخصوص مسائل مختلف رایزنی می‌کنیم. این دیدارها در چارچوب تبادل هیات‌ها است. ما به فرانسه چنین نشست‌هایی را داشته و به صورت شش ماه یکبار چنین نشست‌هایی را برگزار کردیم.

قاسمی با بیان اینکه مسائل دوجانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و.. میان دو کشور در این نشست‌ها مرور می‌شود، اظهار داشت: در این نشست‌ها می‌تواند مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بررسی شوند. ما صرفا با فرانسه نشست‌های سیاسی برگزار کردیم که می‌تواند با هر کشور دیگر نیز برگزار شود. ما درخصوص مسئله موشکی با هیچ کشوری مذاکره‌ نکردیم. سیاست ما ادامه پیدا می‌کند و در مورد توان دفاعی خودمان، به دیگران نخواهیم سپرد و با جدیت سیاست‌هایمان را – که در تهران تنظیم می‌شود - ادامه می‌دهیم.

نوع رفتار کشورها در قبال نشست ورشو برای ما اهمیت دارد

وی درباره حضور وزیر امور خارجه بریتانیا در نشست ورشو تصریح کرد: کشورها خود درباره سیاست‌هایشان تصمیم‌گیری می‌کنند و به ما هم ربطی ندارد ولی ما کنفرانس ورشو را رصد می‌کنیم و مورد توجه قرار می‌دهیم. اقداماتی در عرصه دیپلماتیک انجام شده است. معیارهای لازم را برای سنجش در آینده خواهیم داشت و نوع رفتار کشورها در قبال این نشست برای ما اهمیت دارد.

در حین انجام پروسه‌های انتخاب سفیر ایران در سازمان ملل، صحبت نمی‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه و احتمال اضافه شدن آمریکا به روند آستانه خاطرنشان کرد: آمریکا در هر کجایی که حضور داشته، جز ویرانی، فقر و فلاکت و... برای مردم آن منطقه نداشته است. من برداشتی ندارم که آمریکا بتواند یا بخواهد در بحث آستانه حضور داشته باشد بلکه بیشتر عصبیت این کشور نسبت به روند موفق همکاری‌های سه کشور در بحث مبارزه با تروریسم و کمک به دولت سوریه برای آزادسازی بخش عمده‌ای از سرزمین خودش است.

قاسمی درباره سفیر ایران در سازمان ملل متحد ابراز داشت: باید منتظر ماند و حکم سفیر جدید صادر شود. ما در حین انجام پروسه‌های لازم برای انتخاب سفیر تا زمان عزیمتش صحبت نمی‌کنیم.

با سخنان‌ ظریف در مجمع با رضایت کامل برخورد شده است

وی درباره احتمال تحریم‌های اروپا نسبت به ایران بیان کرد: من قصاص قبل از جنایت نمی‌کنم. سازوکار ویژه مالی، سازوکاری برای یک نوع مقابله با تحریم‌های امریکا است. اینکه اروپا برای حفظ این سازوکار، امتیازی را به ایالات متحده بدهد یا آنکه اروپا هم سازوکار ویژه مالی را حفظ و هم ایران را تحریم کند، قابل جمع شدن نیست. باید صبر کرد و جلو رفت. مسائل سیاست خارجی اهمیت خاص خود را دارد و کشور نسبت به هر اقدام و حرکتی، مواضع خود را ارائه خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره حضور ظریف در مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ایشان توضیحات لازم را دادند ولی مجمع نتوانسته به جمع‌بندی لازم برسد و احتمالا مباحث هفته آینده ادامه می‌یابد. با توجه به اشراف وزیر امور خارجه و عارضه‌های این موضوع، نهایتا با سخنان‌شان با رضایت کامل برخورد شده است. باید صبر کرد و اعضای مجمع به چه جمع‌بندی و نتیجه‌ای می‌رسند.

کشورهای اروپایی به جای تمرکز بر موضوع شفاف ایران، به کشورهای دیگر هم نگاه کنند

قاسمی موشک‌های دوربرد عربستان و سیاست دوگانه کشورهای غربی در برخورد با این مسئله عنوان کرد: تردیدی نسبت به سیاست‌ها و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی نسبت به ایران وجود ندارد. من درباره ویژگی‌ها و سیاست‌های موشکی عربستان فعلا نمی‌توانم سخن بگویم. بهتر آن است که کشورهای اروپایی به جای تمرکز بر موضوع شفاف در ایران، به کشورهای دیگر در منطقه و خارج از منطقه هم نگاه کنند و ببینند که کشورهای دیگر در حال افزایش توان توان نظامی و سلاح‌های مخرب خودشان هستند که عمدتا علیه کشورهای دیگر هم است.

تلاش‌های دیپلماتیک زیادی برای اثبات بی‌گناهی اسدالله اسدی انجام شده است

وی درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی گفت: این مسئله موضوع مهمی است. ایشان با یک اتهام واهی دستگیر شده است. ایشان کاملا بیگناه بوده و در زندان هستند. تلاش‌های دیپلماتیک زیادی برای اثبات بی‌گناهی ایشان و خلاصی از زندان انجام شده است. این مسئله از دستورکارهای عمده ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایشان امروز با تلاش وزارت امور خارجه از وکلای مجربی برخوردار است، اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر دولت بلژیک و محاکم قضایی این کشور به این آگاهی و درک براساس شواهد و واقعیت‌هایی که وجود دارد، برسد و متوجه شود چه عناصری می‌خواهند مناسبات ایران و آلمان و ایران و اروپا را تخریب کنند و در نهایت این فرد آزاد شود.

امنیت افغانستان را امنیت خود می‌دانیم

قاسمی درباره توافق آمریکا و طالبان و سفر زلمای خلیل‌زاد به کابل و همچنین رایزنی‌های ایران و طالبان تصریح کرد: ما مسائل افغانستان را با جدیت پایش و دنبال می‌کنیم. ما علاقه‌مند هستیم هرچه سریعتر افغانستان به صلح پایدار و مستمر و درازمدت دست پیدا کند. این کشور به عنوان یک کشور مهم و همسایه ماست و قرابت‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری داریم. امنیت افغانستان را امنیت خود می‌دانیم و تلاش خود را به صور مختلف برای دستیابی به صلح ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: من ورودی به توافقات طالبان و آمریکا نمی‌کنم ولی حضور آمریکا در افغانستان و کشورهای دیگر را مانند همیشه و براساس واقع‌بینی، با سوءظن نگاه می‌کنیم. معقتدیم یک عامل مخرب در صلح و ثبات در کشورهای منطقه، سیاست‌های این کشور در دهه‌های گذشته است که همچنان دنبال می‌شود.

آمریکا حق ندارد در مسائل داخلی ونزوئلا دخالت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه راهکار ایران برای حل بحران ونزوئلا چیست؟ خاطرنشان کرد: مسائل داخلی ونزوئلا به مردم این کشور مربوط است. آمریکا حق ندارد و نمی‌تواند در ادامه سیاست‌های زیاده‌خواهانه خود در مسائل این کشور سخن بگوید و دخالت کند. دوران این دخالت‌ها به پایان رسیده است و جامعه جهانی این دخالت‌ها را نمی‌پذیرد.

قاسمی با بیان اینکه اصل مهم مردم در ونزوئلا هستند، ابراز داشت: ما حمایت خود را از دولت قانونی و مردم این کشور اعلام کردیم و خواهان عدم مداخله دیگر کشورها هستیم. اگر موضوعی نیز وجود دارد با رایزنی و گفت‌وگو قابل حل است و مردم تصمیم مقتضی را لحاظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه ورود دیگر کشورها می‌تواند فجایعی را ایجاد کند که به نفع مردم ونزوئلا، جهان و منطقه امریکای لاتین نیست، عنوان کرد: رایزنی‌هایی از سوی وزیر امور خارجه و دیگران با مقامات کشورهای دیگر داشته‌ایم. اتفاقات را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با داشتن فضای گفتمانی مسائل حل و فصل شود.

مردم باید ونزوئلا تعیین‌کننده سرنوشت خودشان باقی بمانند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران از برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا حمایت می‌کند؟ یادآور شد: عادت نداریم مانند دیگران برای دیگران نسخه بپیچیم و دیگران را هم از این کار پرهیز می‌دهیم. مردم باید ونزوئلا تعیین‌کننده سرنوشت خودشان باقی بمانند.

دولت آلمان سریعا اقدام اشتباه خود را در تحریم ماهان‌ایر جبران کند

قاسمی درباره تحریم هوایپمایی ماهان در آلمان بیان کرد: اقدام آلمان، اقدامی نابجا و در تناقض با روح حاکم در روابط دو کشور است. امیدواریم دولت آلمان سریعا این اقدام اشتباه خود را جبران کند و به حالت قبل برگرداند. این تفسیر در ایران وجود دارد که ایران بهای مقابله با تروریسم را پرداخت می‌کند.

از طریق کانال‌های حقوقی و دیپلماتیک تحریم ماهان‌ایر را دنبال می‌کنیم

وی افزود: تذاکرات لازم به سفیر این کشور در تهران طی روزهای اخیر داده شده است. از طریق کانال‌های دیپلماتیک این مسئله را دنبال می‌کنیم. شرکت ماهان هم از طریق سازوکارهای حقوقی در اروپا این مسئله را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان توسط دولت بحرین گفت: این اقدام محکوم است. دولت بحرین باید حقوق مردم خود را شناسایی کند. امیدواریم دولت این کشور با واقعیت‌های دورن خود کنار بیاید و از اقداماتی که موجب افزایش اختلاف می‌شود، پرهیز کند.

موضع آقای فلاحت‌پیشه موضع ایران نیست

قاسمی در پاسخ به این سوال که فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که روس‌ها سپر دفاع موشکی اس ۳۰۰ را در هنگام حمله اسرائیل در سوریه خاموش کرده است. آیا این مسئله صحت دارد؟ اظهار داشت: با تمام احترامی که برای فلاحت پیشه قائل هستم موضع ایشان موضع ایران نیست. موضع رسمی از سوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. روابط ما با روسیه در همه ابعاد به خوبی در جریان است و همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: هفته‌های آینده هیات‌هایی میان دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل می‌شود و رایزنی‌ها در تمامی سطوح ممکن ادامه می‌یابد. درباره منشا و منبع این خبر باید آقای فلاحت‌پیشه مطرح می‌شود. این موضوع یک موضوع اطلاعاتی، امنیتی و نظامی است که دیگران باید اظهارنظر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز