خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مردم آمریکا دانش سیاسی خوبی ندارند/ وقتی منطق سیاسی نباشد، جنگ هم محتمل است

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۶۹

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا، نظرات خود را درباره برجام، اس‌پی‌وی و روابط ایران و آمریکا، خروج آمریکا از افغانستان مطرح کرد و گفت: مردم آمریکا دانش سیاسی خوبی ندارند و با تصمیم‌های اشتباه در انتخابات بارها تاثیرات خود را نشان داده‌اند.

جان.تی. وولی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا است. وی سال‌ها در حوزه علوم سیاسی، تحقیق و بررسی کرده‌ است و در این حوزه چندین کتاب و مقاله منتشر کرده‌ است. از کتاب‌های وی می‌توان به «دستورات ریاست‌جمهور را جایگزین قوانین اجرایی کنید»، «اثر روشن بر کیفیت بحث و گفت‌وگو» و «رهبری مداوم» اشاره کرد.

در ذیل متن کامل گفت‌و‌گوی استاد دانشگاه کالیفرنیا را با خبرنگار ایلنا را می‌خوانید:

                                          برجام بنابر اعتراف بیشتر تحلیلگران توافق خوبی بود

**ارزیابی شما از توافق هسته‌ای موسوم به برجام چیست؟

شاید من نتوانم به قطعیت درباره‌ این توافق‌نامه نظر خود را اعلام کنم اما چیزی که همه تحلیلگران بر آن توافق دارند و من هم از آن پیروی می‌کنم این است که همه این توافق را یک توافق خوب ارزیابی کرده‌اند. پس این توافق یک قرارداد خوب محسوب می‌شود.

     ترامپ به دنبال قرارداد بهتر بود

**در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده‌است چرا ترامپ به صورت یکجانبه از این قرارداد خارج شد و این قرارداد را بدترین توافق نامید؟

چیزی که من از رفتار و حرکت ترامپ نتیجه گرفتم این بود که ترامپ از این توافق خارج شد چراکه تصور می‌کرد می تواند توافق بهتری را منعقد کند و به دنبال جایگزینی یک قرار بهتر بود.

                                                          تحریم‌ها نقض حقوق بشر نیست!

در حالی که کاخ سفید بارها ایرانیان را به نقض حقوق بشر متهم کرده‌ است، اما سران آمریکا با وضع تحریم‌ها مستقیما زندگی مردم عادی را نشانه گرفته‌اند، ارزیابی شما از این رفتار دوگانه چیست؟

شاید من در مقام مناسبی برای اظهارنظر نباشم ولی در کل به نظر من این سیاست یک سیاست غیرمعمول و غیرمنطقی نیست، این اقدامی است که یک دولت برای تغییر رفتار و سیاست رقبای خود به کار می‌برد و یک گام برای اعمال فشار سیاسی بر دولت هدف است و سیاست نا‌متعارفی نیست و نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود فقط یک روش برای فشار به سایر دولت‌ها محسوب می‌شود!

**نقش ایران در مبارزه با داعش را چگونه می‌‌بینید؟

خیلی در جریان این مبارزه نیستم چرا که ما از طریق مطبوعات اینجا در جریان اخبار قرار می‌گیریم پس شاید نتوانم ارزیابی منصفانه‌ای داشته باشم.

                                            موفقیت اس.پی.وی به تامین منافع اروپاییان وابسته است

**تلاش اروپا برای حفظ تجارت با ایران و راه اندازی اس. پی. وی را چقدر موفق پیش‌بینی می‌کنید؟

معتقدم دولت‌ها اساسا کارهایی را انجام دهند که به آنها و منافع آنها سود می‌رساند. بنابراین هر کشوری که دنبال تجارت با ایران باشد، باید از این تجارت سود ببرد اگر شرایط سیاسی اجازه دهد و دو طرف بتوانند تجارت معنی‌دار و پر منفعتی داشته باشند، این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد و همه چیز بستگی به تامین منافع شرکت‌های اروپایی و شرایط سیاسی دارد. بنظر من این موضوع عامل مهمی در موفقیت ساز و کار مالی ایران و اروپا و ادامه همکاری اروپاییان با ایران است.

                                                     جایگزینی شرق برای ایران اتفاق رایجی است

**تحریم‌ها چقدر می‌تواند ایران را به سمت شرق هدایت کند؟

من فرض می‌کنم این اتفاق طبیعی و رایجی است. ایران باید به دنبال جایگزینی برود چراکه این کشور هم به دنبال ارتباط با کشورهایی است که روابط خصمانه‌ای با ایالات‌متحده دارند.

                                 سیاست مورد قبول ترامپ از نظر من تمایل به مذاکره است

**نظر شما در مورد مذاکرات ایران و طالبان چیست؟

اتفاق مثبتی است. همینطور می‌دانم که  ایالات متحده هم با طالبان صحبت‌کرده است. تنها موضوعی که من و ترامپ مورد آن توافق داریم  این است که همیشه مذاکره با کسانی که با آنها درگیر هستیم را یک گزینه مناسب و کارآمد می‌داند.

                                            مردم آمریکا دانش سیاسی خوبی ندارند

**آینده سیاسی فردی مثل ترامپ را چگونه می‌دانید؟

 در اغلب موارد، آینده‌سیاسی رهبران ملی توسط نیروهای داخلی تعیین می‌شود؛ از لحاظ تاریخی رأی‌دهندگان ایالات متحده در مورد بسیاری از مسائل سیاست خارجی اصلا آگاه نیستند و تصمیمات اشتباه آنها در انتخابات همیشه وجود داشته و تاثیرات آن قابل مشاهده‌است مردم آمریکا اغلب دانش سیاسی خوبی ندارند.

                                آمریکا باید به عنوان یک نیروی ثابت با تروریسم مقابله کند

**تاثیر تصمیم آمریکا بر خروج از افغانستان در رویکردهای مبارزه با تروریسم در افغانستان و پاکستان چیست؟

من تصور می‌کنم ایالات‌متحده باید ثبات بیشتری در این موضوع داشته‌باشد و ثبات و مقاومت خود را در مقابله با تروریسم نشان‌دهد. باید به عنوان یک نیروی ثابت برای مقابله با این موضوع(تروریسم) خدمت‌ کند.

                                          وقتی منطق در سیاست نیست جنگ هم محتمل است

**در نهایت با توجه به اظهارات اخیر جان بولتون درگیری نظامی بین ایران و آمریکا را محتمل می‌دانید؟

بله ممکن است. البته من فکر نمی‌کنم که جنگ، یک حرکت منطقی برای هر دو کشور باشد، اما امروز به نظر من مطرح شدن برخی حرف‌ها هم منطقی نبوده و تصور می‌کنم منطق در سیاست فراموش شده است. دیگر هیچ فرد سیاستمداری منطقی نیست بنابراین وقتی منطق نباشد جنگ هم متحتمل خواهد بود.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز