خبرگزاری کار ایران

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب انجام شد؛

برگزاری مراسم «شبی با خاطرات ایران» در توکیو

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۸۷

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم «شبی با خاطرات ایران» از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری رایزنی فرهنگی در سالن فردوسی سفارت ایران در توکیو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم مرتضی رحمانی موحد، سفیر ایران در توکیو به مشترکات فرهنگی ایران و ژاپن اشاره کرد و به اختصار دستاوردهای چهل سال گذشته در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و… را برشمرد و گفت، تمایل دارد در این مراسم مدعوین ژاپنی به ذکر خاطرات خود در مدت اقامت در ایران بپردازند تا همه از تجارب زندگی در دوران پس از انقلاب آنان در ایران بهره‌‌مند شوند.

در این مراسم دو رونمایی از آثار فرهنگی نیز انجام شد که اولی رونمایی از کتاب فرش به قلم اوکوما تحت عنوان فرش در امتداد جاده ابریشم بود. دومین کار هم رونمایی از شش نقاشی ایکوکو کوگوره هنرمند ژاپنی بود که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به هنگام سفر خود به ایران خاطرات و برداشت‌های خود را از مسائل فرهنگی (مانند حجاب، نماز، جریان زندگی) به تصویر کشیده بود. شیکه تارو کوکوره برادر این نقاش فقید این تابلوها را به سفارت اهدا کرده است.

همچنین در این مراسم چندین کلیپ از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «اولین‌ها» به‌عنوان میان برنامه پخش شد و حضار با گوشه‌هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا شدند. همچنین در ادامه مراسم شش نفر از اتباع ژاپنی به نقل خاطرات خود طی مدت زندگی و اقامتشان در ایران پرداختند.

نائوکو اوکوما رئیس شرکت فرش از طرف پدر خود اوکوما نویسنده کتاب فرش اظهار داشت: من و پدرم ۳۵ سال است که شرکت صادرات و واردات فرش داریم و در رفت و آمدهای خود به ایران تحت تأثیر مهمان‌نوازی ایرانیان قرار گرفته‌ایم.

کومانو، سفیر اسبق ژاپن در تهران سخنران دیگر این مراسم بود که به نقل خاطرات خود از ایران پرداخت. وی به اعزام نماینده دولت میجی در سال ۱۸۸۰ به دربار ناصرالدین شاه و برقراری ارتباط دو ملت پرداخت و تصریح کرد: در سال ۱۹۷۰ در دانشگاه شیراز به فراگیری زبان فارسی پرداخته و در زمان انقلاب در سفارت ژاپن فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سفیر ژاپن در تهران بوده است و دو ویژگی مهم، یکی دوراندیشی دولت میجی برای ارتباط با ایران و دوم مهمان‌نوازی مردم ایران را همیشه در خاطر خود دارد.

سخنران دیگر این مراسم هیتوشی سوزوکی، محقق ارشد انستیتو اقتصادهای در حال رشد وابسته به جترو بود که ضمن تبریک سالگرد انقلاب اسلامی تصریح کرد: زمانی که من خود را برای ورود به دانشگاه توکیو آماده می‌کردم برنامه‌ای را در تلویزیون تی.بی.اس دیدم که شاهراه آسیایی از شرق تا استانبول را نشان می‌داد. در سال ۱۹۷۸ در یکی از این برنامه‌ها که به ایران رسیده بود، گزارشگر در مورد انقلاب از یک نانوا سوال می‌کرد و او می‌گفت ما به دنبال استقلال و آزادی هستیم و نمی‌خواهیم زیر بار ظلم آمریکا باشیم. لذا در فوریه ۱۹۷۹ که انقلاب ایران پیروز شد من هم در دانشگاه قبول شدم و مطالعاتم را در زمینه ایران‌‌شناسی و خاورمیانه شروع کردم و دریافتم که درست است همه چیز در زندگی به صورت اتفاق رخ می‌دهد اما در این اتفاقات حکمتی نهفته است.

سخنران بعدی سوگیتا، رئیس دفتر کیودو در ۳۰ سال گذشته در تهران بود که خاطرنشان کرد: زمانی که به ایران رفتم تصور می‌کردم ایران کشور کویری است اما زمانی که به شمال ایران رفتم و شالیزارها را دیدم ذهنیت من عوض شد و پس از آن اشتراکات زیادی بین دو کشور را مشاهده کردم. اخیراً کتابم در مورد علم ژئوپولتیک پس از جهانی شدن چاپ شده است که رویکرد و نگاه من به منطقه اورآسیا می‌باشد. یک آمریکایی از من سوال کرد که چرا شما کتابی در مورد روابط دو جانبه مثلاً ژاپن با چین یا امریکا یا… ننوشته‌اید. در پاسخ گفتم که ۳۰ سال پیش که به ایران رفتم و ایران را در منطقه‌ای با موقعیت ژئوپولتیک و منابع زیاد و نقش مهم در منطقه دیدم نگاه من نسبت به تحولات جهانی تغییر یافت و خوشحالم که برای آشنا شدن با تحولات بین المللی از ایران شروع کردم و من به دوستانم همواره این نکته را متذکر می‌شوم.

هیراکاوا از شرکت تحلیل داده‌ها نیز ابراز داشت: پدرم بخاطر کارش در ایران بود و از من دعوت کرد و من به ایران رفتم. ضمن فراگیری زبان فارسی با دوستان ایرانی زیادی آشنا شدم. از ایرانیان قدرت زندگی کردن را یاد گرفتم. با تعامل با دوستان ایرانی رویکرد من نسبت به زندگی عوض شد. یک راننده تاکسی که هم در یک شرکت کار می‌کرد و هم به رانندگی می‌پرداخت نگاه من به زندگی را عوض کرد و فهمیدم که علاوه بر کار در شرکت، وی کار رانندگی را جهت خدمت و کمک به مردم انجام می‌دهد. دومین نکته‌ای که یاد گرفتم این بود که همسرم به من قدرت زندگی داد و خانواده‌ای خوب و خوشبختی دارم و امیدوارم که رابطه بین دو کشور پایدار باشد و صدمین و دویستمین سالگرد روابط را جشن بگیریم.

آخرین سخنران واتانابه (هزارخانی) بود که گفت که ۱۸ سال در ایران زندگی راحتی داشته است و از مردم ایران یاد گرفته است که آینده‌نگر باشد.

وی اضافه کرد که مردم ایران در زندگی هدفی برای خود دارند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و از طرفی به دیگران کمک می‌کنند. ۵۰ سال پیش زمانی که می‌خواستم به ایران بروم و در آنجا زندگی کنم خیلی‌ها با من مخالف بودند اما خدا را شاکرم که خاطرات خوبی از ایران دارم.

در این مراسم، مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت، رایزن فرهنگی، وابسته نظامی، علاقه‌مندان ژاپنی که زمانی را در دفاتر رسانه‌های خبری، تجاری، دیپلماتیک، گذراندن دوره‌های آموزشی و… در ایران زندگی کرده‌اند، مخاطبان ژاپنی و تعدادی از هم‌وطنان ایرانی مقیم و دانشجویان حضور داشتند.

این مراسم با پخش سرود ملی دو کشور آغاز و با پخش کلیپ ویدئویی در مورد انقلاب و دستاوردهای آن و نیز اجرای سرود انقلابی از سوی دانش آموزان مدرسه ایرانی در توکیو ادامه یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز