خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در جمع خبرنگاران:

روال دستور فیلتر در مجموعه دولت نبوده است/ برنامه‌ریزی جهت امن کردن فضای مجازی برای کودکان

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۱۲۶

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد:‌ روال دستور فیلتر در مجموعه دولت نبوده تا ما فکری بکنیم و برای آن برنامه داشته باشیم. اثرات این موضوع هم از قبل تدوین شده بود، یعنی جامعه در رابطه با آن صحبت کرده بود که اگر این تصمیم گرفته شود چه آثار و عوارضی دارد، معضلاتی که می گویید وجود دارد .

به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره علت افزایش قیمت اپراتورها در زمینه بسته‌های اینترنتی گفت: اپراتورها برای تامین نقدینگی تغییرهایی در قیمت‌ها داده بودند که مورد اعتراض قرار گرفت. 

اپراتورها سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان پول برای تبلیغات تلویزیونی پرداخت کرده‌اند

وی ادامه داد: ما هم ورود کردیم و بررسی کردیم و آنچه به دست آمد این بود که واقعا به لحاظ دخل و خرج این تغییرات اجتناب‌‌ناپذیر بوده است اما ما با توجه به اینکه رعایت حقوق مصرف‌‌‌کننده هم برعهده ما است جلسات مفصلی با اینها گذاشتیم و سیاست ما  این بود که اپراتورها باید شروع کنند به کاهش قیمت تمام شده محصول از طریق کنترل هزینه.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هزینه‌‌های بسیار زیادی است که می‌‌تواند مدیریت شود، اظهار داشت: از جمله این هزینه‌ها، هزینه‌های مربوط به تبلیغات اپراتورها است. آنها سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان پول برای تبلیغات تلویزیونی پرداخت کرده‌اند و حالا کل این اثر درآمدی که تعرفه‌‌ها را افزایش داده‌‌‌اند، ۲۵۰ میلیارد تومان نشده است. بنابراین ما خواستیم که این موارد را کنترل کنند چراکه بهترین تبلیغ برای مردم دادن خدمات خوب و باکیفیت است و آنها هم دارند این کار را پیش می‌‌برند.

تصمیم دو اپراتور برای افزایش حجم ۱۰ درصدی مصرف

جهرمی با بیان اینکه البته حوزه‌‌های دیگری مثل حوزه استفاده اشتراکی از ظرفیت‌ها بود، تصریح کرد: این مسئله به این شکل بوده است که در برخی نقاط شهر، سه دکل برپا شده و این سه، به سه اپراتور مربوط است. اینها را باید مدیریت کنند که هزینه‌‌ها را کنترل و قیمت را پایین آورند. این را از یک ماه پیش که با آنها به صورت جدی وارد مذاکره شدیم، انجام می‌‌دهند و اولین گام هم این بود که فعلا هر دو اپراتور ۱۰ درصد حجم مصرف را با همان قیمت بالا بردند.

وی درباره برنامه دولت برای آسیب‌زا بودن دسترسی عمومی به فیلترشکن‌‌ها خاطرنشان کرد: روال دستور فیلتر در مجموعه دولت نبوده تا ما فکری بکنیم و برای آن برنامه داشته باشیم. اثرات این موضوع هم از قبل تدوین شده بود، یعنی جامعه در رابطه با آن صحبت کرده بود که اگر این تصمیم گرفته شود چه آثار و عوارضی دارد، معضلاتی که می‌گویید وجود دارد.

فیلترینگ نیازمند جمع‌بندی استراتژیک شورای عالی فضای مجازی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به نظر من هم‌اینک زمانی است که شورای عالی فضای مجازی به عنوان مسئول این مسایل - که بنا است برنامه‌‌‌ریزی و سیاستگذاری برای کشور کند - این سیاست‌‌ها را یک بار مرور کند. البته اطلاع دارم که این مسئله در این شورا در حال بررسی است.

آذری جهرمی با بیان اینکه فیلترینگ نیازمند آن است که شورای عالی فضای مجازی به جمع‌‌بندی استراتژیک رسیده باشد، ابراز داشت: امروز می‌بینیم که ائمه جمعه و فعالان اجتماعی رویکرد موجود در حوزه فضای مجازی را نقد می‌کنند. برخی وقت‌‌ها نقادی آنها به ما برمی‌‌‌گردد و برخی مواقع به دیگران اما در مجموع همه اطلاعات‌شان بر این است که سیستم فعلی کارا نیست و باید تجدیدنظر کنیم.

برنامه‌‌ریزی جهت امن کردن فضای مجازی برای کودکان

وی اضافه کرد: در این راستا باید بیشتر به اقدامات ایجابی بپردازیم، اقداماتی که نتایج آن ملموس باشد نه اینکه فقط کاری انجام داده باشیم. مثلا در وزارت ارتباطات بحث اینترنت و کودک را آغاز کرده‌‌ایم تا این مسیر را برای آسیب‌‌پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی ایمن کنیم. در مدت شش ماه که از این رویکرد می‌‌گذرد، یک و نیم میلیون نفر از جامعه ۱۳ میلیونی کودک و نوجوان را جدا کردیم. 

این عضو دولت تدبیر و امید ادامه: البته نه اینکه فضا را به روی آنها ببندیم و فیلتر کنیم بلکه می‌خواهیم محتوای فاخر مورد نظر آنها را در اختیارشان قرار دهیم. جدا کردن این یک و نیم میلیون نفر برای آن است که والدین بدانند کودک در فضای مجازی چه می‌کند.

از سمن‌ها کمک خواسته‌ایم

آذری جهرمی با بیان اینکه در این روند، فعالیت‌‌های مجازی کودک همزمان روی گوشی پدر یا مادر گزارش می‌‌شود و والدین می‌‌توانند مدیریت کنند، عنوان کرد: این اقدامات عملی است و می‌‌توانیم بگوییم از ۱۳ میلیون نفر در این مدت یک و نیم میلیون نفر پوشش داده شدند.

وی افزود: در این مسیر از «سمن‌ها» خواستیم به کمک ما بیایند و این حرکت را به صورت مردم‌‌نهاد آغاز کردیم این یعنی کار را دولت محور پیش نبردیم. 

دریافت هزار و ۱۲۰ ایده در قالب جشنواره کودک آنلاین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه توسعه فضای کتابخوانی، در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و سواد مجازی برنامه داریم و در حال جمع‌‌بندی مباحث هستیم، یادآور شد: در این زمینه نشست‌‌های نقد و اندیشه در وزارت ارتباطات برگزار می‌‌شود. مجموعه این نظرات را به شورای عالی فضای مجازی منعکس می‌‌‌کنیم تا بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم و رویکرد جدیدی را ایجاد کنیم؛ البته کار سختی است.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه در قالب جشنواره کودک آنلاین که نتایج آن اردیبهشت ماه اعلام می‌‌شود، هزار و ۱۲۰ ایده به ما رسیده است، بیان کرد: امروز انیمیشن «دیرین دیرین» یک اثر است و تصور کنید هزار و ۱۲۰ دیرین دیرین به ما رسیده است که خلاقیت جوانان ما در آنها نمایان است. ما حمایت می‌‌کنیم تا ایده خود را بسازند بعد از آن بخش‌‌هایی را از آنها خریداری می‌‌‌کنیم تا توانمند شوند تا چرخه اقتصادی آنها راه بیفتد اما بنا نیست که در حوزه محتوایی آنها دخالت کنیم.

سکوهای نرم‌‌افزاری را برای توزیع توجیه کردیم

وی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنیم تا سهم بازار را بگیرند، گفت: سکوهای نرم‌‌افزاری را برای توزیع توجیه کردیم، اپلیکیشن‌‌‌هایی مانند کافه بازار و آپارات نسخه ویژه‌ای به کودکان می‌‌دهند و والدین متوجه می‌‌شوند که روی گوشی فرزندشان چه اپلیکیشنی نصب شده است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: همچنین تولیدکنندگان و صاحبان پلتفرم را الزام کردیم که دسته‌‌بندی سنی را در زمان آپلود تصاویر یا ویدیوها روی شبکه‌‌های خود رعایت کنند؛ اینها یک اکوسیستم و یک زنجیره زیست‌‌بوم است که داریم با جدیت کار می‌کنیم البته نیازمند همکاری همه هستیم. در این راستا وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری کودکان، سازمان سینمایی فارابی و جمعی از هنرمندان همه آمدند به ما پیوستند و به ما کمک می‌‌کنند و ما هم تلاش کردیم این را به یک جریان مردمی تبدیل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز