خبرگزاری کار ایران

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم بانک سرمایه؛

کاظمی: با اینکه چشمم را عمل کردم چند هزار صفحه پرونده را خواندم/ سال ۸۳ با هدایتی آشنا شدم/ حق دخالت در امور اجرایی بانک سرمایه را نداشتم

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۲۱۶

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه تن از متهمان بانک سرمایه صبح امروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در این جلسه دادگاه، متهم ردیف سوم پرونده محمدرضا توسلی به علت عارضه قلبی و بستری در بیمارستان در دادگاه حاضر نشد و تنها متهم ردیف اول علی بخشایش و متهم ردیف دوم پرویز کاظمی در دادگاه حاضر بودند.

در ابتدای دادگاه قاضی مسعودی‌مقام با تفهیم اتهام به پرویز کاظمی از وی خواست برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.

کاظمی: با اینکه چشمم را عمل کرده‌ام چند هزار صفحه پرونده را خواندم

متهم در دفاعیات خود گفت: با توجه به اینکه وقت کم بود و من نیز چشمم را عمل کرده‌ام چند هزار صفحه پرونده را مطالعه کردم در حالی که دکتر رانندگی را نیز برای من منع کرده بود. اگر در زمان بازپرسی به پرونده دسترسی داشتم این صحبت‌ها را همان جا مطرح می‌کردم.

با توجه به تسویه از نظر من لزومی نداشت از استجازه حضرت آقا استفاده شود

وی دفاعیات خود را با این جمله از امام خمینی (ره) آغاز کرد که «قوه قضائیه مرجع ستمدیدگان است» و ادامه داد: من عضو هیات مدیره غیرموظف بانک بودم که باید آیین‌نامه‌های خاصی را رعایت می‌کردم ما در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ مجمع برگزار کردیم که در زمان مقتضی توضیح خواهم داد. اما با توجه به تسویه از نظر بنده لزومی نداشته از استجازه حضرت آقا در این خصوص استفاده شود. من نماینده حقوقی صندوق بازنشستگان بودم. بحث مربوط به هیات انتظامی است که ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و مدارک آن هم به پیوست تقدیم می‌شود. من در شورای پول و اعتبار هم گفتم که برخی موارد مربوط به سال‌های ۸۴ بود و منتج به این شد که حدود ۳۰ مدیر را خواستند و به ۱۰ تا ۱۲ نفر حکم انفصال زدند.

وی ادامه داد: عضو غیر موظف قدرت اجرایی ندارد و در جریان ریز مطالب نیست. نهایتاً بحث صدور حکم مطرح شد که مدارک را به دیوان عدالت ارائه کردیم و نباید در پرونده مطرح می‌شد.

عضویتم در استیل‌آذین مربوط به سال ۹۳ است

در سال ۸۳ با آقای هدایتی آشنا شدم

کاظمی در خصوص برخی پرونده‌های ذکر شده در کیفرخواست گفت:‌ در خصوص پرونده ریخته‌گران ما مستندات را به قاضی سعید و قاضی عباسی ارائه دادیم و منع تعقیب صادر شد. نمی‌دانم چرا پرونده مختومه در کیفرخواست آمده است همچنین گفته شده من با آقای هدایتی ارتباط داشتم و عضو هیات مدیره استیل‌آذین هستم. این مسئله مربوط به سال ۹۳ است در حالی که من در سال ۸۳ با آقای هدایتی آشنا شدم که به عنوان برخی مدیران سیاسی و ورزشی با مالک باشگاه پرسپولیس دیدار کردیم.

حق دخالت در امور اجرایی بانک سرمایه را نداشتم

وی افزود: ما هیچ اخطاری از بانک مرکزی دریافت نکردیم. در بخش عدله و در بخش نتیجه‌گیری به نظر مشورتی اشاره شده اما جالب اینجاست که در بخش اولاً صریحاً مواردی مطرح شده که استفساریه قانون نیست. اینجانب عضو غیرموظف بوده و حق دخالت در امور اجرایی را نداشتم. طبق ماده ۵۶ اساسنامه ابلاغی از بانک مرکزی مسئولیت سیاستگذاری و مدیریت ریسک به عهده هیات مدیره است و هیات مدیره برای هر نوع عملیات بانکی اگر در اختیار مجمع عمومی نباشد، دارای اختیار است.

متهم ردیف دوم پرونده تاکید کرد: در ماده ۵۷ نیز غیر اجرایی بودن افراد غیر موظف تاکید شده است. ماده ۱۲۴ قانون تجارت می‌گوید وقتی هیات مدیره، مدیرعامل را تعیین می‌کند باید اختیارات و وظایف را تعیین کند. زمانی هم که سرپرست صندوق در مهر ۹۲ به عنوان سهامدار عمده وارد شد، قصد تغییر داشت اما دادستانی دستور داده بود هیچ تغییری ایجاد نشود برای همین در طول سه سال اعضای هیات مدیره به جای پنج نفر، سه نفر بودند. بنده هم مرداد یا شهریور ۹۴ از سیستم جدا شدم. برای بحث خیانت در امانت هم باید اتفاقات را از این باب ببینیم که تصمیمات مجموعه‌ای بوده است.

تقسیم سود بدون مجوز سازمان بورس امکانپذیر نبود

کاظمی ادامه داد: وقتی ما وارد سیستم شدیم، دیدیم بانک مشکلات عدیده‌ای دارد. در آن زمان تعداد برگ سهم با سرمایه نمی‌خواند. تلاش‌های زیادی صورت گرفته و مشکلات حال شد. در خصوص بحث معوقات بانک هم بخش قابل توجهی تسویه شد. آن زمانی که در خدمت هیات مدیره بودم بهای اسمی سهم که ۱۰۰ تومان مطرح می‌شد در اصل ۸۰ تومان بود. در این حالت اصلاح ساختار بانکی صورت گرفت و مقبولیت حاصل شد. با توجه به مشکلاتی که بعداً اشاره می‌کنم وقتی از سال ۹۲ تغییراتی انجم می‌شود در اسفند ۹۲ سیر نزولی آغاز شده که نشان‌دهنده خودنمایی مشکلات است.

وی گفت: ما برای سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ با وجود تمام مشکلات مجمع برگزار کردیم. در سال ۹۲، ۳۵۰ ریال هم سود تقسیم شد و معاون دادستان تهران هم به عنوان نماینده سهام توقیف شده در مجمع حضور داشتند. این تقسیم سود بدون مجوز سازمان بورس امکانپذیر نبود. همچنین هر بانکی در صورت برگزاری مجمع باید مجوز بانک مرکزی را داشته باشد. ما برای هر سه سال مجمع برگزار کردیم و صورت‌های مالی تصویب شد. من در مجمع سال ۹۳ حضور نداشتم اما وقتی صورت‌های مالی تصویب می‌شود، یعنی شما تسویه کرده‌اید.

ارائه تسهیلات براساس آیین‌نامه بانک مرکزی صورت گرفت

متهم ردیف دوم در ادامه دفاعیات خود گفت: من به بخش فرآیند تسهیلات هم ورود می‌کنم که براساس آیین‌نامه بانک مرکزی صورت گرفت و به کلیه شعب هم ابلاغ شد.

کاظمی در ادامه فرآیند قانونی اعطای تسهیلات را شرح داد و گفت: مشتری که وام می‌خواهد به هیات مدیره مراجعه نمی‌کند و فقط برگه خلاصه پرونده در هیات مدیره بررسی می‌شود. این فرآیند هم برای همه افراد انجام می‌شود. بحث مدیریت مثل دوی امدادی است؛ ما آمدیم مشکلاتی وجود داشت چهل هزار میلیارد تومان بدهی را وصول کردیم، اینجا هم به نظر می‌آید مدیران بعدی باید کارها را پیگیری می‌کردند ما مصوب کرده بودیم اگر کسی بدهی‌اش را تسویه نکرد، پیگیری کیفری صورت بگیرد. در کشور به واسطه مسائل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد معوقات بانکی وجود دارد. در شهریورماه این معوقات ۱۳۶ هزار میلیارد اعلام شد با این مشکلات بود که در بخشنامه‌ای تقسیط را تا پنج سال افزایش دادند و سقف تعهدات کلان هم از ۵ برابر به ۸ برابر تغییر کرد.

کاظمی در خصوص لیستی که به عنوان بدهکاران تهیه شده است، گفت: به قول اقتصاددان‌ها ما باید نسبت به اعداد صنف داشته باشیم تا بدانیم چه مقدار است و براساس آن گزارش بنویسیم.

متهم ردیف دوم با نام بردن از برخی شرکت‌ها به موارد ذکر شده در کیفرخواست پاسخ داد.

اگر هدایتی محکوم هم شود، چیزی سوخت نمی‌شود

وی با ذکر مجدد این موضوع که به واسطه جراحی چشم فقط در چند روز اخیر کیفرخواست را خوانده‌ام،  گفت:‌ اگر می‌توانستم زودتر از خودم دفاع کنم الان وقت شما را نمی‌گرفتم. من جدولی را استخراج کرده‌ام که همه صورت‌جلسه‌ها در خصوص اعطای تسهیلات در آن آمده است .

متهم ردیف دوم در خصوص حسین هدایتی گفت: ایشان ملکی به ارزش هزار میلیارد تومان در اختیار اجرای احکام قرار داده است که اگر محکوم هم شود، چیزی سوخت نمی‌شود. در خصوص شرکت‌های منتسب به احمد حاجی جواد هم آنها از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد وثیقه ملکی مصوب گذاشته‌اند.

وظیفه ما نیست به شهرها سفر کنیم و اعضای هیات مدیره را ببینیم

کاظمی در خصوص شرکت‌هایی با مدیران کارتن‌خواب گفت: ما که نمی‌دانیم در شرکت چه کسانی هستند برای مثال وقتی گواهینامه رانندگی امضا می‌شود که افسر راهنمایی نمی‌بیند دارنده گواهینامه چه شخصی است در نتیجه وظیفه ما نیست به شهرها سفر کنیم و اعضای هیات مدیره را ببینیم. در پایین باید این فرآیند اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مدارک در بانک موجود نیست و من برخی اطلاعات ناقص را از طریق حسابداری به دست آورده‌ام. همه مجموعه‌ها یک مدیریت بازرسی و حسابرسی دارند. ما برای این شرکت‌ها هیچ گزارشی مبنی بر مشکل و تخلف نداشتیم. ابزارهای کنترلی ما همین ابزارهای داخلی است.

به رئیس کل بانک مرکزی نامه نوشتم و تبعات انتصاب رئیس جدید صندوق را گفتم

متهم ردیف دوم افزود: در سال ۹۲ که رئیس جدید صندوق آغاز به کار کرد مشکلات مدیریتی نیز آغاز شد چرا که ایشان از روز اول دوست داشت وارد هیات مدیره شود. ما سه نفر در خصوص مدیرعامل به رئیس صندوق نامه نوشتیم، بعد خود ایشان آمد و سرپرست شد، بعداً ما فهمیدیم وی در مقطعی رد صلاحیت کاری شده است. من به رئیس کل بانک مرکزی نامه نوشتم و تبعات را گفتم. مدیر نظارت بانک مرکزی هم به ایشان نامه نوشت که در صورت هرگونه تخلف در بانک مقصر شما هستید.

نماینده دادستان: متهمان، بانک را با سود بادکنکی پر می‌کردند

نگویید تحریم‌ها را دور می‌زدید

با پایان این اظهارات نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: اول باید چند شبهه را مطرح کنم؛ ایشان می‌گوید من بانک را سودده کردم، من مستنداتی دارم که این افراد با مشتری‌ها جلسه داشتند و تسهیلات را تمدید می‌کردند. این افراد بانک را با سود بادکنکی پر می کردند. املاک معرفی شده هم گران‌نمایی شده بود. ملک ۸۰۰ میلیونی را با ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تهاتر می‌کردند. ایشان می گویند هدایتی هزار میلیارد به اجرای احکام تودیع کرده، از کجا می‌داند اجرای احکام که با من است.

وی خطاب به کاظمی گفت: نگویید تحریم‌ها را دور می‌زدید، به اتهامات‌تان ذینفع ندهید. آقای کاظمی می‌فرماید من عضو غیر موظف هیات مدیره بودم اگر دخالتی نداشتید چرا شرکت‌های آقای حاجی‌جواد به شما نامه می‌زدند. شما چرا روی نامه‌ها دستور می‌دادید؟ می‌گویید مدارک در بانک نیست من امروز سه زونکن آوردم و همه مدارک موجود است. بعد از دادگاه امضاهای شما را نشان می‌دهم.

متهمان برای خانم کارگری که در خانه‌شان کار می‌کرد حساب باز کردند

نماینده دادستان در خصوص یکی از شرکت‌های کارتن‌خواب گفت: خانم کارگری در خانه آقایان کار می‌کرد همین آقایان در شعبه اسکان بانک سرمایه برای این خانم حساب باز می‌کنند و بعد علیرغم نظر منفی کارشناسی به وی تسهیلات می‌دهند. در یکی از شرکت‌های منتسب به آقای هدایتی هم گزارش منفی کارشناس موجود است.

وی ادامه داد: در همان بانک با سفته به یک فرهنگی وام می‌دهید؟ بانک سرمایه را متهمان می‌گردانند. این دفاع نیست که می‌گویید مسئله حقوقی است آقای کاظمی مسئله شما کیفری است.

نماینده دادستان گفت: رئیس بازرسی بانک در مقطعی به فساد موجود پی می‌برد و خطاب به هیات مدیره در نامه‌ای می‌گوید به شرکت‌های نامبرده تسهیلات ندهید که به همان افراد مجدداً تسهیلات داده می‌شود. مواردی را هم تفصیلاً با حضور همه متهم‌ها اعلام خواهم کرد.

نماینده بانک سرمایه: عضو غیر موظف نبودید بلکه رئیس هیات مدیره بودید

در این وقت از دادگاه نماینده بانک سرمایه با حضور در جایگاه خطاب به کاظمی گفت: شما عضو غیر موظف نبودید بلکه رئیس هیات مدیره بوده و با علم بر اساسنامه این مصوبات را صادر کردید. طبق بسته سیاست‌های بانک مرکزی هیات مدیره موظف به نظارت بر تسهیلات است. وثیقه به هیچ وجه گرفته نشده است. یکی از مقررات اعطای تسهیلات نیز عدم وجود معوقات است که شما به رغم وجود معوقات بانکی باز هم تسهیلات اعطا کردید.

کاظمی: نمی‌توانم جلوی نامه نوشتن افراد را بگیرم

متهم در پاسخ گفت:‌ به من بگویید وظیفه رئیس هیات مدیره چیست. طبق قانون تجارت وظیفه رئیس هیات مدیره دعوت به جلسات و اداره جلسات است. این کار اجرایی محسوب نمی‌شود.

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: می‌گویید شرکت‌ها به من نامه نوشته‌اند من که نمی‌توانم جلوی نامه نوشتن افراد را بگیرم. می‌گویید بازرسی گزارش ارسال کرده آیا این گزارش به دست من رسیده است. من در صورتجلسات می‌نوشتم پرونده‌ها چه نقشی دارند.

کاظمی: مجوز ندادیم که بدون ارائه مدرک کسی تسهیلات بگیرد

قاضی مسعودی مقام در ادامه گفت: در خصوص آقای هدایتی گفته شده به دلیل عدم ارائه مدارک اعتبارسنجی میسر نشده اما شما به جای اینکه بنویسید موافقت نمی‌شود به بانک عامل تفیذ اختیار کردید یا حتی در صورت عدم وجود وثیقه گفته‌اید تعهد بگیرند که بعداً وثیقه بیاورند.

متهم پاسخ داد: در بعضی موارد برای اینکه کار انجام شود ما می‌نویسیم در صورت رفع موانع تسهیلات اعطا شود. ما مجوز ندادیم که بدون ارائه مدرک کسی تسهیلات بگیرد. در صورت وجود کارشناسی هم کارشناس با اعضای هیات مدیره مشخص نمی‌کنند و مربوط به بخش حقوقی است. ما حتی کارشناس را نیز نمی‌دیدیم. ما نه انتخاب‌کننده کارشناس هستیم و نه گزارش را می‌دیدیم.

نماینده دادستان: با امضای شما مشکلات اسلام و مسلمین حل می‌شد؟

نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم گفت: وظیفه شما چه بوده، نباید پرونده را ورق می‌زدید؟ شما فقط امضاکننده بودید؟ اگر ورق می‌زدید می‌دیدید که شرکت هفته گذشته افتتاح شده، شما حقوق کلان می‌گرفتید آیا بانک فقط به امضای شما احتیاج داشت؟ با امضای شما مشکلات اسلام و مسلمین حل می‌شد؟

متهم گفت: من باید پرونده این شرکت‌ها را ببینم، اطلاعات من کامل نیست.

نماینده دادستان: سکه‌هایی که می‌گرفتید در برابر خیانت بزرگ‌تان ناچیز است

نماینده دادستان پاسخ داد: اطلاعات شما کامل است و در قالب لایحه نیز فرستاده‌ایم، نمی‌دانم چرا امروز تصمیم گرفتید حرف دیگری بزنید. آقایانی که به شما توصیه شرکت‌ها را می‌کردند، به زودی در این دادگاه حاضر خواهند شد. شما سکه‌های مختلفی می‌گرفتید اما ما در این خصوص شما را تفهیم اتهام نکردیم چرا که اینها در برابر خیانت بزرگ‌تان ناچیز است.

نماینده دادستان ادامه داد: پرونده از سال ۹۴ آغاز شده و هر روز پیچیده‌تر می‌شود. بخش‌هایی از این پرونده را دادستان تهران شخصاً ورود کرده‌اند. ما در همان سال یک مدیر بانکی را دستگیر کرده‌ایم که بلافاصله با تودیع وثیقه آزاد شد.

وی با اشاره به پرویز کاظمی گفت: این آقا و همسرشان در بانک تحت مدیریت آن بانکدار متواری عضو هیات مدیره بودند.

رحمت‌الله اسدی حدود ۳ میلیارد تومان به حساب همسر کاظمی واریز کرده است

در این بخش قاضی از متهم پرسید: شما آقای رحمت‌الله اسدی را می‌شناسید که متهم پاسخ داد: بله در حد سلام و علیک می‌شناسم.

قاضی گفت: این آقا ۳۰ میلیون یورو از شعبه جزیره کیش بانک سرمایه خارج کرده و نزدیک به ۳ میلیارد تومان را به حساب همسر شما واریز کرده است.

مدیرخراسانی: موکلم در هیچ پرونده‌ای دستور خاص صادر نکرده است

با پایان این اظهارات سیامک مدیرخراسانی وکیل متهم برای دفاع از موکل خود در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: به عنوان وکیل تسخیری دفاعیاتم را در قالب لایحه تقدیم دادگاه می‌کنم اما نکاتی را هم ارائه خواهم کرد. بحث مشارکت در اخلال عمده نیاز به قصد خاص دارد آنچه دادسرا توجه ننموده این است که در هیچ پرونده‌ای بازرسی بانک تذکری به اعضای هیات مدیره نداده است. موکل من در هیچ پرونده‌ای دستور خاص صادر نکرده است .

مدیرخراسانی افزود: در خصوص شرکت‌های خواستار ضمانتنامه‌های بانکی و شرکت‌های کارتن‌خواب مشخص ساختن شرایط شرکت برعهده موکل من نبوده و ایشان فقط پرونده را مطالعه می‌کردند.

با پایان دفاعیات وکیل متهم ردیف دوم قاضی به دلیل عدم حضور متهم ردیف سوم پرونده از وکیل وی خواست دفاعیات خود را ارائه کند.

وکیل متهم ردیف سوم: بر کسی پوشیده نیست که سیستم اقتصادی ما معیوب است

وکیل متهم محمدرضا توسلی در آغاز سخنانش گفت: من فکر می‌کردم تفهیم شما باید به خود متهم باشد اما تشکر ویژه می‌کنم از نماینده دادستان که به زیبایی از ستم‌دیدگان دفاع می‌کنند لکن شما به عنوان قاضی براساس دفاعیات تصمیم بگیرید.

وی ادامه داد: ضمن درود به روحیه ظلم‌ستیز دادستان محترم تاسف می‌خورم چرا در نظام اسلامی شالوده بانک‌ها اینگونه است. ما از جرم دفاع نمی‌کنیم بلکه از حقوق متهم براساس قوانین دفاع خواهیم کرد. هر رفتاری باید در لاین خودش بررسی شود. بر کسی پوشیده نیست که سیستم اقتصادی ما معیوب است. من با احساس خودم می‌گویم سیستم بانکی می‌توانست بهتر ارائه شود.

اکثر بانک‌ها در وصول مطالبات خود با مشکل مواجه هستند

وکیل متهم محمدرضا توسلی ادامه داد: عدم استحکام در نحوه استقرار کیفرخواست شامل اینکه می‌گویند ریالی از تسهیلات تسویه نشده و یا نامشخص بودن مبلغ تسهیلات پرداختی مشهود است. قبل از بیان هر مطلبی استدعای موکد دارم دستور فرمایید نحوه اعطای تسهیلات مورد بررسی کارشناس قرار بگیرد. در کیفرخواست حیف و میل و تلف شدن اموال مطرح می‌شود که طلب به معنای نابودی است که این امر در هیچ مرجع رسمی به اثبات نرسیده اکنون اکثر بانک‌ها در وصول مطالبات خود با مشکل مواجه هستند. آیا همه مدیران فاسد هستند.

وی خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: قاضی محترم خلع قانونی را با تفسیر خودتان پوشش ندهید. برای کشف واقعیت سرعت نباید دقت را فدا کند. مقام رهبری هم در اجازه‌ای که صادر کردند عدالت را نادیده نگرفتند. عدالت بعد از توحید مهم‌ترین رسالت انبیاء است.

ضمانتنامه‌های شرکت‌های کارتن خواب هیچ وصولی نداشته است

با پایان دفاعیات وکیل متهم ردیف سوم نماینده دادستان گفت: بحث اتلاف که مطرح کردید به این شکل در کیفرخواست مطرح نیست. سوال ما این است که چرا به برخی شرکت‌ها تسهیلات کلان داده شده البته ضمانتنامه‌های شرکت‌های کارتن خواب هیچ وصولی نداشته که این اتلاف محسوب می‌شود. ضمن اینکه ما تسویه‌ها را هم بررسی کردیم که مشکل‌دار هستند. اگر تهاترها را بررسی کنید ضررهای غیر مباشر نیز محسوب می‌شود.

جلسه بعدی به دوشنبه هفته آینده موکول شد

با پایان صحبت‌های نماینده دادستان قاضی مسعودی‌مقام جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده را به روز دوشنبه هشتم بهمن به منظور ایراد آخرین دفاعیات موکول کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز