خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران:

حداکثر تا یکماه آینده کنوانسیون‌ پالرمو و CFT در مجمع تعیین تکلیف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۵۹۴

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در طول تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران و تعهداتی که در قبال حقوق بین‌الملل داده است هچکدام به اندازه CFT حق شرط‌های قوی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره CFT اظهار کرد: رأی مجلس به تحکیم حق شرط‌های لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود.

وی افزود: شورای نگهبان ۲۲ ایراد به این لایحه گرفته بود و سه مورد آن را پذیرفت که رفع ایراد شده است و بقیه موارد ارجاع داده شد. از این موارد ارجاع شده هفت مورد طبق موارد قانونگذاری در ایران مستقیماً مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است. قانون گذار می‌گوید اگر مواردی را قاضی در کشور خارجی حکم دهد، قابلیت اجرا در داخل کشور را ندارد مگر در موارد مصلحتی، لذا تصمیم گیری درباره این هفت مورد به مجمع تشخیص مصلحت مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه کنوانسیون‌ها که امور قضا، معاذت قضایی و استرداد و ... از جمله ماده‌ای که در CFT است خودبه‌خود به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود و بقیه موارد در قالب حق شرط‌ها شکل گرفته است. چیزی که مجلس امروز به آن رأی داد تقویت این حق شرط‌ها بود.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه قانون اساسی می‌گوید: دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مواردی را بپذیرد که خلاف موازین جمهوری اسلامی است این یکی از حق شرط‌های اساسی در CFT بود. حق شرط دومی که اصلاح و تقویت شد این بود که ماده ۶ نمی‌تواند مانعی بر شرط گذاری جمهوری اسلامی شود، در این ماده آورده شده که کشورها نمی‌توانند در مواردی که بحث فلسفی، عقیدتی و سیاسی را مطرح کردند، شروطی بگذارند که بر این مبنا باشد. مخالفان معتقدند بر این اساس دیگر نمی‌شود شرط گذاشت. باید توجه کنیم که ۷۳ کشور دنیا در این کنوانسیون حق شرط گذاشتند ومشکلی برای آنان پیش نیامده است.

وی با بیان اینکه ما برای اینکه شرایط کشور را ویژه می‌بینیم برای تأمین نظر کسانی که دغدغه داشتند این حق شرط را گذاشتیم که به شرطی دولت ایران ماده ۶ کنوانسیون CFT را می‌پذیرد که ماده ۶ مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران نشود و معتقدم این شرایط به گونه‌ای شکل گرفته که مشکلی از ناحیه عضویت در CFT برای کشور پیش نمی‌آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: در طول تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران و تعهداتی که در قبال حقوق بین‌الملل داده است هچکدام به اندازه CFT حق شرط‌های قوی در نظر گرفته نشده است. لذا از مخالفان تشکر می‌کنم که با دغدغه خودشان شرایطی را ایجاد کردند که حق شرط‌های صیانتی قوی در نظر گرفته شود.

وی گفت: این لایحه به مجمع تشخیص ارجاع می‌شود و به نظرم حداکثر تا یکماه آینده کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در مجمع تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره دستگیری خبرنگار پرس‌تی‌وی، اظهار کرد: مظلومیت خبرنگار ایرانی افشا کننده ماهیت مخوفی است که در سیاست حکومتی آمریکا وجوددارد. تحت هر عنوانی که این خبرنگار دستگیر شده است خلاف مقرارت بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکاست.

وی اضافه کرد: از سال ۲۰۰۱ میلادی و زمان بوش پسر حکم حکومتی در آمریکا داده شد که حقوق مربوط به آزادی‌های مدنی، آزادی رسانه‌ و آزادی بیان را می‌توان با احکام حکومتی تعطیل کرد.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: دستگیری خانم هاشمی براساس حکم خلاف قانونی است که ترامپ داده و رئیس جمهور آمریکا و کشوری که مدعی دفاع از آزادی بیان است و سال‌ها با همین بهانه در امور داخلی ایران دخالت کرده خانم مظلومی که تخطی را از اصول حرفه‌ای خبرنگاری نداشته را دستگیر می‌کند، لذا این نشان دهنده واقعیت سیاست آمریکاست و ایران هم در محافل بین ‌المللی و به صورت غیر رسمی  و هم در قالب دیپلماسی رسمی باید این موضوع را مطرح کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز