خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌وگو با ایلنا:

نهادهای مچ‌گیری در ایران چند برابر کشورهای دیگر است/ به طور جدی با سرمنشاء فساد مبارزه نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۷۶

یک استاد دانشگاه مطرح کرد: متاسفانه علیرغم این همه حفاظت، حراست، بازرسی، کنترل، احکام سنگین و مچ‌گیری، علیرغم این همه دقتی که در گزینش مسئولان به کار می‌بریم بازهم فساد وجود دارد.

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مبارزه با فساد و اینکه چرا ما با روند رو به رشد فساد در جامعه رو به‌رو هستیم،‌ گفت: اگر امروز که در روزهای پایانی دی ماه ۹۷ قرار داریم را با دی ماه ۱۰ سال پیش یعنی ۸۷ مقایسه و بررسی کنیم و ببینیم که در آن سال چه حجمی از مفاسد اقتصادی وجود داشته است؛ قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که مفاسد اقتصادی امروز بیشتر از آن سال‌هاست.

منحنی مفاسد اقتصادی رو به صعود است

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: حال سال ۸۷ را با ۷۷ یعنی بیست سال پیش مقایسه کنیم و همین طور به عقب‌تر یعنی به سال‌های ۶۷ و ۵۷ سالی که انقلاب شد بازگردیم،‌ هر سبک و سیاق اقتصادی،‌ اعتقادی و سیاسی داشته باشیم اگر یک منحنی فساد را از سال ۵۷ تا ۹۷ رسم کنیم، مشاهده خواهیم کرد که منحنی مفاسد اقتصادی رو به صعود است.

وی افزود:‌ یک پاسخ برای اینکه چرا این منحنی در حال رشد وجود دارد و این است که ما آن طور که باید و شاید مبارزه جدی در این خصوص نداشته‌ایم.

در سال ۹۷ تعداد اعدام‌های مفسدان اقتصادی بسیار بسیار بیشتر از ۲۰ و ۳۰ سال گذشته است

زیبا کلام افزود: وقتی این پاسخ را دقیق‌تر مشاهده می‌کنیم به هیچ وجه قانع‌کننده نیست؛ زیرا اگر شما آمار مجازات‌های سنگین و اعدام، دستگیری و محاکمه مفاسد اقتصادی را در نظر بگیرید، می‌بینید در سال ۹۷ تعداد اعدام‌های مفسدان اقتصادی و یا دستگیری و محکومیت‌های سنگین زندان برای جرائم اقتصادی بسیار بسیار بیشتر از ۲۰ و ۳۰ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه این‌گونه نیست که با فساد مبارزه نشود، چرا اتفاقا این کار صورت می‌گیرد، اما احساس نمی‌شود، گفت: اساسا حجم پرونده‌های اقتصادی امروز در مقایسه با چهل سال پیش قابل ملاحظه نیست. 

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد:‌ حجم پرونده‌های اقتصادی و محکومیت‌های سنگین با گذشته قابل قیاس نیست، بنابراین سوال ما همچنان بی‌پاسخ می‌ماند که چرا علیرغم مبارزات، دستگیری‌ها، مجازات‌های سنگین و حبس‌های طولانی، به جای این که ما شاهد کمتر شدن فساد باشیم، این رویه در حال افزایش است و روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه کمتر ماه و هفته‌ای است که خبر کشف جدید مفاسد اقتصادی صورت نگیرد و به گوش ما نرسد،گفت: یک نکته مهم در کشور ما برای انتصاب افراد در بخش‌های تجاری و صنعتی وجود دارد و آن  مربوط به موشکافی و دقتی است که توسط نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد. به خوبی می‌دانید که وزارت اطلاعات سر مساله گزینش‌ها چقدر جدی است در حالی که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست و گزینشی وجود ندارد.

زیبا کلام گفت: در کشورهایی مانند هند، ژاپن و اندونزی و... اگر فردی بخواهد رئیس بانک، کارخانه و یا بیمه شود این گونه نیست که تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی وی را گزینش و صلاحیتش را تائید کنند.

نهادهای مچ‌گیری در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است

وی خاطرنشان کرد: از این بابت ما بسیار دقت می‌کنیم کسانی که می‌خواهند در جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی را بگیرند، از فیلترهای اطلاعاتی امنیتی و اطلاعاتی عبور کرده باشند. نکته قابل توجه این است که نهادها و سازمان‌های مچ‌گیری در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است. شما فقط بشمارید و ببینید که ما چه تعداد نهادهای اطلاعاتی، بازرسی و امنیتی داریم که متعلق به قوای مجریه، مقننه و قضائیه هستند اما چرا باز مفاسد اقتصادی رخ می‌دهد؟

این استاد دانشگاه افزود: علیرغم این همه سخت‌گیری‌ها، گزینش‌ها و مجازات‌ها ما شاهد هستیم منظما مفاسد اقتصادی رو به افزایش است و این سوال بسیار مهمی است که مسئولان ما آن نپرداخته‌اند و آن را جدی نمی‌گیرند.

ریشه مفاسد اقتصادی در اقتصاد ناکارآمد دولتی نهفته است

وی ادامه داد:‌ بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی شعارهایی می‌دهند مانند شفاف‌سازی و یا اینکه اگر سران سه قوه عزمشان را جزم کنند،‌ مفاسد اقتصادی وجود نخواهد داشت و اگر مفسدین اقتصادی را  وسط میدان اعدام کنیم فساد ریشه کن می‌شود، اما بازهم مشاهده می‌کنیم که این اتفاق نمی‌افتد!

زیباکلام تشریح کرد: چه می‌شود که در ایران تا این حد مفاسد اقتصادی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد مسئولان ما نمی‌خواهند به صورت ریشه‌ای به این مساله بپردازند که چه اتفاقی در این میان افتاده که این میزان فساد را شاهدیم؛ علیرغم این همه حفاظت، حراست، بازرسی، کنترل، احکام سنگین و مچ‌گیری، علیرغم این همه دقتی که در گزینش مسئولان به کار می‌بریم بازهم فساد وجود دارد. 

این فعال سیاسی ادامه داد:  معتقدم تا هنگامی که ما به این سوال بنیادی نپردازیم مفاسد نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش هم می‌یابد. اعتقاد دارم ریشه مفاسد اقتصادی در اقتصاد ناکارآمد دولتی نهفته است. 

کشورهایی که مفاسدشان  به گرد پای ایران نمی‌رسد، اقتصاد باز دارند

زیباکلام خاطرنشان کرد: کشورهایی که مفاسد اقتصادی آنها به گرد پای جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌رسد، اقتصاد باز دارند که به دولت وابسته نیست. متاسفانه مادامی که اقتصاد دولتی باشد، این فساد افزایش پیدا می‌کند. 

وی گفت:‌ زمان آن فرا رسیده است رسانه‌ها این سوال را مطرح کنند؛ چرا وقتی اعدام می‌کنید و حبس‌های سنگین می‌دهید و گزینش سفت و سخت وجود دارد، بازهم فساد رو به افزایش است؟ این سوالی است که باید از مسئولان پرسیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز